Syödäänkä teillä vielä yöllä tissiä - vauvalla ikää pian 11 kk. ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meme72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

meme72

Jäsen
02.08.2007
199
0
16
Onko täällä vielä äitejä, joiden pienokaiset syövät yöllä lähempänä vuoden ikää tissiä? Miten usein lapsi syö päivällä tissiä muun kiinteän ruuan lisäksi?

Meillä on pian 11 kk ikäinen poika, joka syö vielä kerran aamuyöllä tissiä. Kyse ei ole mielestäni kuitenkaan tavasta, vaan pojalla on tosiaankin nälkä. Syö silloin kerralla molemmista rinnoista. Silti hän syö päivällä hyvin ruokaa, mutta vain muutaman kerran tissiä. Maidon riittävän saannin turvaamiseksi olen antanut hänen syödä vielä yöllä, koska ei käytetä korviketta vaan pyritään siirtymään oikeaan maitoon pikkuhiljaa. Miten olette korvanneet imetyksen muilla maitotuotteilla?

Onko ketään, joilla yösyöttö on jäänyt itsestään pois näin myöhäisessä vaiheessa, vai onko tarvinnut vieroittaa? Miten asia on sujunut?

Meillä poika alkaa olla 10kk ja nyt ollaan pari viikkoa oltu ilman yö imetystä. En usko että enää tässä iässä se jäisi itsestään pois, vaan luulen että taitaa olla ihan totuttu tapa josta ei pääse kuin opettamalla. Meillä poika nukkuu nykyään 10-12h tuntia eikä syö maitoa kertaakaan yöllä, ainoastaan vettä annetaan nokka mukista jos ei asetu itsestään uudestaan unille. Muutama yö on mennyt jopa niin ettei ole herännyt kertaakaan.

Se miten yöimetyksen lopettaminen sujui alkuun oli mielestäni helpompaa kuin odotin. Ensimmäisenä yönä itki noin puolituntia enimmillään ja heräsi noin kolme kertaa, mutta siitä ollaan menty kokoajan parempaan suuntaan. Tosin nyt pari viimeisintä yötä on tullut vähän takapakkia tuon nukkumaan laittamisen kans, ei tahdokaan jäädä sänkyyn hakemaan itsekseen unta vaan haluaa olla sylissä, kamala itku alkaa kun laskee sänkyyn.

Meillä syödään rintaa noin 4-5 kertaa päivällä enkä ole muuta maitoa antanut, vaikka enää ei ole kuin toinen rinta käytössä.

Katjanna, hyvä kuulla, että teillä on samanlainen tilanne...että rintamaitoa menee 4-5 kertaa vuorokaudessa. Olen usein miettinyt, että onkohan se riittävästi, kun meillä ei myöskään mene muita maitotuotteita vielä juurikaan. Oletko antanut jo hapanmaitotuotteita? Olen antanut vähän raejuustoa ja ruuassa maitoa/maitojauhetta, mutta poika saa niistä vatsan väänteitä.
Yöllä poika syö kerran aamuyöstä, mutta on öitä ettei syö lainkaan kuin vasta aamulla. Siksi mietin, että lakkaisiko itsestään syömästä ajallaan vai pitääkö vieroittaa? Hän syö silloin kun syö molemmista rinnoista, joten olen antanut vielä yöllä, kun luulen, että on oikeasti nälkä...

Kyllä meilläkin neiti syö vielä aamuyöstä ja ikää on kohta 11kk. Musta tuntuu et on vain sellainen tapa vaik toisina öinä imee kyllä hanakkaasti, mene ja tiedä. Tuohon 1v ikään ei ole enää pitkä matka et katsotaan sit sen jälkeen jos edelleen jatkaa yösyömist.
Päivisin neiti syö tuon 4-5xpäivässä. Olen antanut pieninä makuannoksina hapanmaitotuotteita max. 0,5dl päivässä enkä välttämättä joka päivä piimää tai perunan ja kasvisten joukkoon sekoittanut kermaviiliä kostukkeeksi tai puuroon lisännyt maustamatonta jugurttia. Neuvolassa minulle sanottiin et raejuustoa ei saisi antaa kun siinä on suolaa.

Esikoista en imettänyt enää 1kk iässä, mutta vielä 1v3kk iässä söi kerran yössä. Unikoulu ei ollut meille edes harkittava keino, vaan ajateltiin että lapsentahtisesti siinäkin.
Nyt poika on 2v eikä enää syö öisin, vaikka heräileekin.

Meme72; En ole antanut vielä hapanmaito tuotteita kun meillä on nyt epäily että korvikekin tekee masu vaivoja. Annoin noin kolme viikkoa sitten sitkeästi korviketta ja oppi kovan taistelun jälkeen juomaan sitä mutta sen jälkeen tuli muita ongelmia. Alkoi heräilemään öisin, piereskeli paljon ja kakka haisi pahalle. Syy siihen ettei korviketta huolinut alunperinkään saattoi olla juuri siinä, että siitä tuli huono olo tai sitten siinä kun maistui vaan niin paljon erilaiselle kuin rintamaito. Nyt kokeillaan apteekin korviketta ja epäilys on myös vilja allergiasta. Perjantaina käytiin verikokeissa ja ollaan nyt pari viikkoa tietyllä ruokavalio dietillä.

Jos jaksat itse antaa tuon kerran yössä rintaa niin ei kai siinä mitään pahaa ole vaikka öisin syökin. Meillä vieroitin siksi koska en jaksanut enää kun poika alkoi heräilemään tiheään ja aina piti olla antamassa rintaa että sai unen uudestaan. Sitä ennen heräsi kerran aamu yöllä syömään n. 4-5 aikaan, mutta vissiin nuo masu vaivat sitten sekoitti pakan ja poika alkoi heräilemään. Ihan varmasti on riittävää teillä tuo maidon saanti kun imetät molemmista rinnoista ja vielä öisinkin. Minä puolestani olen meidän tilanteesta huolissani kun käytössä on tosiaan vain toinen rinta ja pelkästään päiväs aikaan. Jospa tuo apteekin korvike sopisi meidänkin vauvan masulle. Ja tietenkin jatkan päivä imetystä niin kauan kuin mahdollista.

En usko että itsestään teidänkään vauva lopettaa yösyöntiä, mutta tosiaan jos sinä itse jaksat imettää öisin, niin ei kai siinä ole mitään ongelmaa.

Yhteistyössä