Synttärikutsu-ongelma, ensimmäistä kertaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Synttärisankari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Synttärisankari

Vieras
Tyttö täyttää 10 vuotta ja tähän asti on kutsuttu juhliin kaikki luokan tytöt.
No, tyttö teki tänään listan kutsuttavista ja siitä puuttui yksi nimi.
Tyttö, joka kuulemma kiusaa ja on ilkeä.

Mä olin sitä mieltä, että jos kutsutaan sekin kuitenki, aika ikävää, jos vain yksi jää ilman kutsua. Vaikka se olisikin ilkeä. Jospa se jossain vaiheessa tajuais ilkeytensä (?).

Toisaalta taas ajattelin, että tytär saa päättää olla kutsumatta häntä, jos se tosiaan on liian vaikeaa. Ja useimmille muiden tyttöjen synttäreille ei kutsuta kaikkia luokan tyttöjä. Mutta varsinkin vain yhden pois jättäminen tuntuisi musta tosi pahalta.

Mutta pahalta tuntuu myös sen tytön ilkeys omaa tyttöäni kohtaan.

Päädyttiin tyttöni kanssa ratkaisuun, että toistaiseksi hän laittaa sulkumerkit sen kiusaajatytön nimen ympärille, mietitään vielä...

Miten te toimisitte?

Mä varmaan laittaisin kutsun myös tälle kiusaajalle jos ei nyt ihan kauheasta kiusaamisesta ole kysymys. Ei kannata "kostaa". Todennäköisesti kiusaaja siinä joutuu nolompaan tilanteeseen kun saakin kutsun ja miettiin kehtaako tulla.

Meillä kävi näin, että yksi jätettiin kutsumatta. Kiusaaminen on aika rajua fyysistä, kohdistuu koko muuhun luokkaan joten kaikki olivat helpottuneita ettei yksi tule. Kutsut jaettiin hiljaisuudessa ilman suurempaa meteliä että muut saa mutta sä jäät ilman!

pidä syvällinen keskustelu muksus kaa,kerro mikä on ja voi olla kiusaamista ja mikä ei,kysy miltä lapsestasi tuntuu,onko se kiusaamista siellä koulussa. kerro omista tunteistasi ja pian olet selvillä ,kuka saa synttärikutsun. ja aina auttaa se jos lähettää kutsut postissa=)

[QUOTE="joo";24984716]pidä syvällinen keskustelu muksus kaa,kerro mikä on ja voi olla kiusaamista ja mikä ei,kysy miltä lapsestasi tuntuu,onko se kiusaamista siellä koulussa. kerro omista tunteistasi ja pian olet selvillä ,kuka saa synttärikutsun. ja aina auttaa se jos lähettää kutsut postissa=)[/QUOTE]

Postissa on kutsut menossakin (se on kuulemma juhlallista =) )
Ja kyllä tyttö varovasti puhui, että kai hän varan vuoksi kuitenkin laittaa kutsun tälle ilkeällekin (ehkä sanoi niin miellyttääkseen minua...)
Mutta ennen ei ole tämmöisiä tarvinnu edes miettiä, siksi olen vähän hämilläni. Oli iso asia tytölleni myöntää, että hänelle ollaan ilkeitä.

Ehkä tyttöä pelottaa, että tämä tyttö ei tule tai sitten pelottaa, että hän kuitenkin tulee.... On aika ikävää varmaan kuitenkin, kun tää tyttö, joka on keksinyt inhottavia lempinimiä tytölleni, tulee paikalle.

Nyt kyllä syyllistyn siihen, että ajattelen "aikuisen" aivoilla lasten asioita.

No, kiusaajan nimi on kuitenkin nyt sulkumerkeissä ja tästä jatketaan juttelua tyttäreni kanssa. :)

Meillä kutsuttaisiin kaikki.
En usko, että toisen tytön "ilkeys" menee paremmaksi siitä, että kannustat omaa tytärtäsi olemaan ilkeä hänelle. Päinvastoin... sen jälkeen on KAKSI ilkeää tyttöä, joista toinen sitä äitinsä siunauksella.

Tätä mieltä minäkin olen. Ja tämäniltaisen tytön nimilistauksen jälkeen juuri siksi laitettiin se nimi vielä sulkuihin, että mietitään vielä.

Kiitos kaikille vastanneille. Auttoi vahvistamaan mun ajatusmaailmaa.
Ja hyvää yötä =)

Mikä pakko niitä kaikkia on kutsua? Kyseessä ovat sinun tyttäresi juhlat eikä kukaan voi tulla vaatimaan, että "kaikki luokan oppilaat on pakko kutsua". Ihiminen saa järjestää omat juhlansa juuri niin kuin haluaa. Joku kutsuu vain pari vierasta, toinen kutsuu ison liudan koulukavereita.

Jos lapsesi VÄHÄNKÄÄN epäröi kutsua jotain ihmistä juhliinsa, niin se on merkki siitä että tyttäresi EI PIDÄ siitä ihmisestä. Miksi kaikki päätökset pitäisi järkeillä ja perustella logiikalla? Eikö vieraslistaa voi laatia sen perusteella mikä TUNTUU hyvältä päivänsankarista itsestään?

Itse en koskaan kutsu lasten synttäreille sellaisia kavereita/luokkatovereita joista lapset eivät pidä. Jos joku väittää että tuo on rasismia, niin haastakaa oikeuteen.

Meillä poika meinasi, ettei kutsu yhtä juhliinsa kun "mä eikä petteri" tykätä siitä. Keskusteltiin pojan kanssa asiasta ja hän tuli tulokseen, ettei halua jättää tätä yhtä kutsumatta, joten kutsui tämänkin. Ymmärsi selitysten ja esimerkkien kautta, miten pahalta toisesta voi tuntua jäädä ainoana ilman kutsua juhliin.

Mutta. Jos kyseessä olisi ollut naapuriluokan kiusaava poika, olisi hän jäänyt kutsumatta. Kiusaamista on selvitetty opettajan kautta, joten tiedän tämän asian perin pohjin. Kiusaaminen on kiusatulle aika kova paikka eikä hänen pidä joutua tarjoilemaan herkkuja ja olemaan kiusaajan "ylin ystävä" omana juhlapäivänään.

[QUOTE="Riikka";24985081]Mikä pakko niitä kaikkia on kutsua? Kyseessä ovat sinun tyttäresi juhlat eikä kukaan voi tulla vaatimaan, että "kaikki luokan oppilaat on pakko kutsua". Ihiminen saa järjestää omat juhlansa juuri niin kuin haluaa. Joku kutsuu vain pari vierasta, toinen kutsuu ison liudan koulukavereita.

Jos lapsesi VÄHÄNKÄÄN epäröi kutsua jotain ihmistä juhliinsa, niin se on merkki siitä että tyttäresi EI PIDÄ siitä ihmisestä. Miksi kaikki päätökset pitäisi järkeillä ja perustella logiikalla? Eikö vieraslistaa voi laatia sen perusteella mikä TUNTUU hyvältä päivänsankarista itsestään?

Itse en koskaan kutsu lasten synttäreille sellaisia kavereita/luokkatovereita joista lapset eivät pidä. Jos joku väittää että tuo on rasismia, niin haastakaa oikeuteen.[/QUOTE]

Luulempa, että jos olisit ainoa työyhteisöstäsi jonka pomo jättää kutsumatta järjestämiinsä pikkujouluihin, olisit suuna päänä täällä sitä rääpimässä. Sinusta ei varmaan tuntuisi yhtään pahalta, kun jäisit ulkopuolelle muiden puhuessa pikkujouluvaatetuksesta sun muusta ja hiljentyvät kun näkevät sinun tulevan ja odottavan että poistuisit niin voisivat jatkaa juttuaan. Sitä mihin sinä et ainoana kuulu.

[QUOTE="mä";24985112]Luulempa, että jos olisit ainoa työyhteisöstäsi jonka pomo jättää kutsumatta järjestämiinsä pikkujouluihin, olisit suuna päänä täällä sitä rääpimässä. Sinusta ei varmaan tuntuisi yhtään pahalta, kun jäisit ulkopuolelle muiden puhuessa pikkujouluvaatetuksesta sun muusta ja hiljentyvät kun näkevät sinun tulevan ja odottavan että poistuisit niin voisivat jatkaa juttuaan. Sitä mihin sinä et ainoana kuulu.[/QUOTE]
Jättääkö tyttö kutsumatta kaikki luokan pojat? Tuleeko niillekin paha mieli? Vai ainoastaan sille yhdelle tytölle, joka vielä on kiusaaja?
Pikkujouluihin vertaaminen on vähän ontuvaa.
Itse olen opettanut lapsilleni, ettei kaikkien kavereiden synttäreille varmana tule kutsuja, koska ihmisillä on tapana kutsua vain osa kavereista ( syitä on monia) Eikä synttäreille tarvitse kutsua ketään joka kiusaa. Kiusaajien kanssa ei edes tarvitse kaveerata.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24985117:
Jättääkö tyttö kutsumatta kaikki luokan pojat? Tuleeko niillekin paha mieli? Vai ainoastaan sille yhdelle tytölle, joka vielä on kiusaaja?
Pikkujouluihin vertaaminen on vähän ontuvaa.
Itse olen opettanut lapsilleni, ettei kaikkien kavereiden synttäreille varmana tule kutsuja, koska ihmisillä on tapana kutsua vain osa kavereista ( syitä on monia) Eikä synttäreille tarvitse kutsua ketään joka kiusaa. Kiusaajien kanssa ei edes tarvitse kaveerata.

Miksi se on sinusta ontuva? Siksikö, että aikuiselle tulee siitä paha mieli? Ja kun puhutaan yhden sulkemisesta ulkopuolelle, vedät mukaan "kaikki pojat". Miksi? Onko oikeasti vaikea ymmärtää ero, kun yksi samaa sukupuolta oleva jätetään kutsumatta tai kun kaikki vastakkaista jätetään kutsumatta? Ja kun nyt noin kärkkäästi kommentoit niin varmaan luit myös tuon minun kirjoittamani viestin kiusaajasta (yllä), mutta sekään ei vissiin mennyt ihan jakeluun asti?

[QUOTE="mä";24985118]Miksi se on sinusta ontuva? Siksikö, että aikuiselle tulee siitä paha mieli? Ja kun puhutaan yhden sulkemisesta ulkopuolelle, vedät mukaan "kaikki pojat". Miksi? Onko oikeasti vaikea ymmärtää ero, kun yksi samaa sukupuolta oleva jätetään kutsumatta tai kun kaikki vastakkaista jätetään kutsumatta? Ja kun nyt noin kärkkäästi kommentoit niin varmaan luit myös tuon minun kirjoittamani viestin kiusaajasta (yllä), mutta sekään ei vissiin mennyt ihan jakeluun asti?[/QUOTE]

En ole horuksen silä, mutta vertauksesi ontuu minustakin siinä, että firman pikkujoulut ovat firman tilaisuus, kaverisynttärit eivät ole koulun tilaisuus.

Meillä kutsuttaisiin kaikki.
En usko, että toisen tytön "ilkeys" menee paremmaksi siitä, että kannustat omaa tytärtäsi olemaan ilkeä hänelle. Päinvastoin... sen jälkeen on KAKSI ilkeää tyttöä, joista toinen sitä äitinsä siunauksella.

JUURI NÄIN!!!!!!!!!
Minusta se, että YKSI jätetään kutsumatta, kun KAIKKI muut kutsutaan, on KIUSAAMISTA, enkä sallisi sellaista käytöstä lapseltani.

Meillä oli ekalla luokalla sellainen tilanne, että olin lapselle sanonut, että hän saa kutsua 9 kaveria (pöydässä tilaa juuri sille määrälle). Kun sitten lapsi teki kutsuja hän huomasi, että juurikin vain yksi luokan tytöistä jäisi ilman kutsua. Tyttö itse tuli minulle juttelemaan, ja sanoi että tälle ainoalle jota ei kutsuta tulee varmaankin paha mieli. Niinpä tyttö sai kutsua 10 ja käytiin naapurista lainaamassa yksi tuoli pöytään :-)

Kaivoinpas tämän vanhan ketjun, koska juhlat on nyt vietetty ja niin kävi, että tuo tyttö ei saanut kutsua. En puuttunut asiaan, kun tyttö oli lopullisen päätöksensä tehnyt.

Ohimennen kuulin tyttäreni ja kaverinsa jutteluista, että tyttäreni oli ainoa, jota ei ollut kutsuttu tämän tytön synttäreille. (Tiedän, että tässä kohdassa mietitään, että jospa minun tyttö on kiusannut tuota tyttöä ja siksi ei ole kutsuttu...)
En jaksa kuitenkaan uskoa, kun tyttöni on niin ujo. No, ja tuohon vedetään se, että "eihän minun kullannuppu mitään pahaa tee... Heh, taidan olla liian paljon lukenut näitä juttuja :D

Oli miten oli, minä itse ihan henkilökohtaisesti näin aikuisena olisin "näpäyttänyt" tuota tyttöä ja kutsunut hänetkin, mutta nyt meni näin. Ja ymmärrän senkin.
Ja romantikkona ajattelen, että tuo tyttö olisi tajunnut näpäytyksen ja muuttunut kiltiksi tyttöäni kohtaan, heh heh.

Yhteistyössä