Synttärikutsu hoploppiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tytti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tytti"

Vieras
Tyttö sai eilen eskarista synttärikutsun hoploppiin nyt lauantaille :)
Nyt jäin miettimään että kuuluuko minun maksaa oma tyttöni sinne sisään vai kuuluuko synttärisankarin vanhempien maksaa?
Entäs jos itse joutuu maksamaan niin minkä hintainen lahja?
Tai jos sankarin vanhemmat maksaa niin pitääkö silloin lahjan arvo olla vähintään edes sen sisäänpääsymaksun verran jotta tulee sille katetta?
Joo, ei ole koskaan ennen kutsuttu tällaisiin ja en tiedä kuinka toimitaan kun palstallakin saa kaikenlaista versiota lukea.

Normaalisti kutsuja maksaa (on ostanut sieltä synttäripaketin, missä on tarjoilut mukana tietylle henkilömäärälle sisäänpääsyineen), mutta on täällä palstalla saanut lukea sellaisistakin, jotka ovat itse joutuneet maksamaan.

En ole koskaan eritellyt lahjan hintaa viettopaikan mukaan, vaan samanlaisen lahjan veisi paikasta riippumatta.

Aika lyhyellä varoituksella tullut kutsu. Kyllä normaalisti kutsuja tosiaan maksaa. Jos on otettu sellainen normaali synttäripaketti tarjoiluineen, niin ei sitä osallistujat oikein voisikaan maksaa itse. Mutta jos on vaan muutama lapsi kutsuttu jollain omalla kutsulla, niin voisihan sen varmistaa tai varautua maksamaan itse (vaikka onkin minusta aika tökeröä järjestää sellaiset synttärit).

Katejuttusi on minusta ihan hassu. :D Mites niistä lapsen leluista, joita muutenkin on nurkat pullollaan ja lahjaksi tulee usein samoja, mitään katetta voisi jäädä, eikä sellaista minusta muutenkaan pidä ollenkaan miettiä.

Me järjestettiin lapsen synttärit HopLopissa, mutta se oli ensimmäinen kokemus kaverisynttäreistä, joten en osaa sanoa oliko lahjat keskimäärin arvokkaampia kuin kotisynttäreillä. En usko, eikä sellaista ainakaan odotettu. Osa varmasti arvoltaan alle kympin, osa jotain kympin ja kahdenkympin väliltä. Kukaan ei tuonut arvoltaan kuluja/osallistuja ylittäviä tai vastaavia lahjoja, tarjoiluineen synttäripaketti kumminkin maksoi 30 €/osallistuja. Ei niin kallliita lahjoja tietenkään kaverisynttäreille viedä, olisi lähinnä kiusallista jos joku toisi paljon kalliimman lahjan kuin muut. Lapsen synttärit ei ole mitään bisnestä, pääasia että lapsilla oli kivaa ja me vanhemmat päästiin helpolla.

Meidän lapsi on ollut jonkin kerran synttäreillä vieraana ja myös sankarina hoplop synttäreillä. Selvästi on huomannut että osa tuo niille synttäreille arvokkaamman lahjan kuin kotisynttäreille. Ei nyt sentään mitään 30e lahjaa minkä synttärit helposti maksaa per kersa. Itse myös koen että kun synttärit on "kalliit" niin haluan myös lahjaan panostaa enemmän, mutta silti 20-25 on yläraja niissäkin. Muutoin pidän kaverilahjoissa rajana 10-15 euroa. Mutta ehdottomasti olen sitä mieltä ettei näihin mitään sääntöä ole eikä pidäkään olla. Jokaisella on oma kokemus ja näkemys ja varallisuuskin eli jokainen päättäköön ja pähkäilköön itse mikä on itselle hyvä. Meidän lapsi sai lahjoja laidasta laitaan eikä siinä mitään. Lapsi itse ei edes tiedä kuka lopulta minkäkin lahjan toi. ????

Ja kutsuja maksaa kyllä yleensä viulut. Jos itse pitää maksaa on se kutsuttaessa ehdottomasti mainittava! Voisin ihan hyvin viedä lapseni synttäreille joissa pitää maksaa itse mutta itse en ikimaailmassa kehtaisi laittaa vieraita maksamaan. Mutta jos joku kutsuisi juhliin jotka pitää itse maksaa, ajattelisin et kutsujan perheellä ei vain ole varaa ja asia olisi ok.

[QUOTE="tytti";30587902]Mutta tuonne hoploppiinhan maksaa pelkkä sisäänpääsy jo sen 20e eikö se ole liian noloa viedä sellainen lahja kun muutenkin veisimme eli max 7e lahja?[/QUOTE]

Juhlien järjestäjä maksaa sisäänpääsymaksun, jollei ole erikseen muuta mainittu.

Ei sillä lahjan arvolla ole mitään väliä, ennemminkin kiinnittäisin huomiota siihen että lahja olis mieleinen.

[QUOTE="tepa";30588035]Meidän taapero viime kerralla oksensi pallomereen, hieman nauratti kun muut lapset sitten pyöri siellä oksun seassa :D[/QUOTE]

Semmosta sattuu. Meidän lapsi oksensi kerran uimahallissa altaaseen mut ei mua kyllä naurattanu. Kävin kiertoon asian valvojalle. Se kyseli paljonko oksua tuli..ei kuulemma haitannut ku poistuu suodattimissa. ehkä sunkin ois kannattanut jotenkin muuten toimia kuin vain naureskella?!?

Itse myös koen että kun synttärit on "kalliit" niin haluan myös lahjaan panostaa enemmän, mutta silti 20-25 on yläraja niissäkin. Muutoin pidän kaverilahjoissa rajana 10-15 euroa.

Minä en koe kyllä ollenkaan näin. Lapsi saa lahjat, mutta hän ei voi mitenkään vaikuttaa siihen, kuinka paljon vanhempansa sijoittavat synttäreihin. Jonkinlaista eriarvoisuutta tuo jo se, että jotkut saavat suositut ulkoistetut synttärit ja toiset joutuvat tyytymään kotisynttäreihin (=jotka ei automaattisesti ole mitenkään huonommat, mutta moni lapsi varmasti mieluummin toivoisi Hoplop- tai vastaavia synttäreitä). En haluaisi missään tapauksessa lisätä eriarvoisuutta siten, että kotisynttäreille vietäisiin halvemmat lahjat.

Aikuiset, jotka itse maksavat juhlansa ja saavat lahjat, ovat vähän toinen juttu. Silloin lahjan arvoon voikin vaikuttaa vähän se, järjestetäänkö tilaisuus kotona vai hienossa ravintolassa. Mutta lastenjuhlissa ei tulisi mieleenikään antaa juhliin käytetyn rahasumman vaikuttaa lahjan arvoon.

Sitä paitsi, varsinkaan niillä lapsilla, joiden synttäreihin käytetään paljon rahaa, ei varmasti ole leluista puutetta. Vanhemmat arvostanevat lähinnä sitä, että lahja on jotenkin järkevä eikä liian tilaavievä. Jos vanhemmilta kysytään, parempi alle kympin legopaketti tai muutaman euron tehtäväkirja, kuin iso ja kallis autorata.

Minä en koe kyllä ollenkaan näin. Lapsi saa lahjat, mutta hän ei voi mitenkään vaikuttaa siihen, kuinka paljon vanhempansa sijoittavat synttäreihin. Jonkinlaista eriarvoisuutta tuo jo se, että jotkut saavat suositut ulkoistetut synttärit ja toiset joutuvat tyytymään kotisynttäreihin (=jotka ei automaattisesti ole mitenkään huonommat, mutta moni lapsi varmasti mieluummin toivoisi Hoplop- tai vastaavia synttäreitä). En haluaisi missään tapauksessa lisätä eriarvoisuutta siten, että kotisynttäreille vietäisiin halvemmat lahjat.

Aikuiset, jotka itse maksavat juhlansa ja saavat lahjat, ovat vähän toinen juttu. Silloin lahjan arvoon voikin vaikuttaa vähän se, järjestetäänkö tilaisuus kotona vai hienossa ravintolassa. Mutta lastenjuhlissa ei tulisi mieleenikään antaa juhliin käytetyn rahasumman vaikuttaa lahjan arvoon.

Sitä paitsi, varsinkaan niillä lapsilla, joiden synttäreihin käytetään paljon rahaa, ei varmasti ole leluista puutetta. Vanhemmat arvostanevat lähinnä sitä, että lahja on jotenkin järkevä eikä liian tilaavievä. Jos vanhemmilta kysytään, parempi alle kympin legopaketti tai muutaman euron tehtäväkirja, kuin iso ja kallis autorata.

Kuten sanoin niin kukin tekee kuten parhaaksi näkee. Itse suosin ns aineettomia lahjoja etenkin niiden lasten kohdalla joilla tiedän olevan tavaraa yllin kyllin. ????

[QUOTE="Veera";30588074]Minusta on vähän nurinkurista että lapsi saa sekä hoplop-synttärit että paremmat lahjat. Sellainen lapsi jonka vanhemmilla ei ole varaa hoploppiin saa kotisynttärit ja halpoja lahjoja? Reilu meininki.[/QUOTE]

Näin se nyt vain tässä elämässä menee kaikkialla että tasan ei mene nallekarkit. Meillä esim on lapsella kaveri joka (=jonka vanhemmat) tuo aina kalliita lahjoja vaikkei ole edes mikään bestis tai sinne päinkään. Kyllä se vaikuttaa siihen millaisen lahjan tälle lapselle valitsemme vaikka yleensä pidämme rajana n kymmentä euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin se vaan on;30588092:
Näin se nyt vain tässä elämässä menee kaikkialla että tasan ei mene nallekarkit. Meillä esim on lapsella kaveri joka (=jonka vanhemmat) tuo aina kalliita lahjoja vaikkei ole edes mikään bestis tai sinne päinkään. Kyllä se vaikuttaa siihen millaisen lahjan tälle lapselle valitsemme vaikka yleensä pidämme rajana n kymmentä euroa.

Tuo on minusta vähän eri juttu. Lapsen vanhemmat ja lapsi itsekin (jos ei ihan pieni enää ole) pitänee vaan normaalina standardina kalliimpia lahjoja kuin muut lapsen kaveripiirin perheet. Muut lapset ehkä muistavat, että tämä lapsi toi hienon/kalliin lahjan itse, joten pitävät ehkä vaan reiluna että vastaavantasoinen lahja lapselle viedään. Mutta lapset ei varmaan osaa ajatella, enkä sellaista haluaisi myöskään opettaa, että ihan vaan synttäripaikan perusteella viedään eritasoisia lahjoja. Ja se lapsi, joka ei saa Hoplop-synttäreitä eikä yhtä hienoja lahjoja kuin toiset "kärsii" tuplaten. Siitä taas ei muut niin kärsi, jos yksi lapsi saa normaalia kalliimpia lahjoja. Yksi ei luo kuitenkaan mitään yleistä odotustasoa. Lapsista on mukavaa sekä viedä että saada kivoja lahjoja. Mutta jos järjestäin saavat heikommat lahjat kuin useimmat muut kaveripiirissä vain siksi, ettei vanhemmilla ole varaa panostaa synttäreihin yhtä paljon kavereiden vanhemmilla, varmasti se jossain vaiheessa alkaa harmittamaan ja tuntuu epäreilulta.

Ei sillä, en minä kyllä mieti tuollaisiakaan, vaan kaikki lahjat on samantasoisia. Lapsen saamista lahjoista jäi viime synttäreillä mieleen vain yksi normaalitasosta poikkeava. Se oli paketoimaton pieni muovilelu kärsineessä pakkauksessa, ehkä ostettu alelaarista tai kaivettu jostain vieraan omasta varastosta. Vaikka siitä lelusta ei ollut juuri iloa ja ennen kaikkea paketoimattomuutensa takia vähän kummastuttikin, niin ihan samantasoinen lahja viedään tälle lapselle kuin muillekin, ei "kosteta" huonompaa lahjaa. :) Jos joku olisi tuonut erityisen kalliin lahjan, ei sekään vaikuttaisi.

Ei kun pakastebroileria!

Tarkoitan sellaista lahjaa josta ei jää romua nurkkiin. Käyntiä jossain..elokuvat, kylpylä, ravintola, keilaus...

Ok, nuo kuulostaa oikein hyvältä. :) Yleensä vaan aineettomilla lahjoilla viitataan näihin hyväntekeväisyyslahjoihin, kuten siihen Afrikan köyhälle perheelle lahjoitettavaan kanaan tai vuoheen. Sellainen olisi ollut kaverisynttärilahjaksi mielenkiintoinen valinta.

Ok, nuo kuulostaa oikein hyvältä. :) Yleensä vaan aineettomilla lahjoilla viitataan näihin hyväntekeväisyyslahjoihin, kuten siihen Afrikan köyhälle perheelle lahjoitettavaan kanaan tai vuoheen. Sellainen olisi ollut kaverisynttärilahjaksi mielenkiintoinen valinta.

Sitäkin voisi kokeilla! Oma lapseni ainakin ymmärtäisi kun selittäisi asian. :) Hän kun muutoinkin on aina valmis antamaan omastaan tarvitsevalle. Lapseni ilahtuu myös kun saa lahjaksi vaikka kukkakimpun (mummolta saanut usein synttäreiksi)

Sitäkin voisi kokeilla! Oma lapseni ainakin ymmärtäisi kun selittäisi asian. :) Hän kun muutoinkin on aina valmis antamaan omastaan tarvitsevalle. Lapseni ilahtuu myös kun saa lahjaksi vaikka kukkakimpun (mummolta saanut usein synttäreiksi)

Minunkin lapseni ilahtuisi kukista, erityisesti on toivonut sinistä orkideaa. Muutkin ruukkukukat olisi mieleisiä, ei ehkä kimppu niinkään, kun se kuihtuu niin nopeasti. Mutta en minä kyllä silti vie muille pojille kukkia lahjaksi. :) Jos ei tiedä synttärisankarin toiveita, niin suht varman päälle kannattaa minusta pelata eikä ostaa niin erikoista lahjaa, että voisi aiheuttaa erityistä negatiivista huomiota. Siinä lahjojenavaustilanteessa ei ole tilaisuutta selittää asiaa lapselle ja muiden synttärivieraiden palaute on usein välitöntä ja suorasukaista, ainakin alle kouluikäisillä lapsilla.

Yhteistyössä