synnytysvalmennus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvolassa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvolassa?

Vieras
mitä mieltä olette neuvolan synnytysvalmennuksesta? onko tarpeellista? sairaalassa järjestettävä valmennus on mielestäni hyvä kun saa tutustua sairaalaan ja synnytysosaston työntekijä on kertomassa faktoja synnytyksestä. mutta olen kuullut että neuvolan valmennus on enemmänkin ""parisuhde"" terapiamainen valmennus?pitääköhän paikkansa.....

Meilläpäin tuon valmennuksen nimi ei edes ole synnytysvalmennus vaan perhevalmennus ja pääasiassa keskityimme siihen miten vauva muuttaa elämää ja mitä se tuo mukanaan. Toki itse synnytyksestä ja vauvanhoidosta ym. myös keskusteltiin. Ja meidän neuvolan perhevalmennukseen kuuluu myös tutustuminen synnytyssairaalan, jossa kätilö sitten kertoilee sairaalaan liittyvistä asioista.

Mun mielestä neuvolan synnytys/perhevalmennus on ollut ihan tarpeellinen. Meillä sitä on kaiken kaikkiaan viisi kertaa. Ensimmäisellä kerralla aiheena oli juuri parisuhde ja kuinka vauva muuttaa elämään ja jonkin verran puhuttiin myös vauvan kasvatuksesta. Aikaisemmin mustakin tuntui että saapas nähä mitä diipadaapaa se on, mutta totesin sen jälkeen että tuli siellä sellaistakin asiaa mitä ei välttämättä ollut tullut ajatelleeksi aikaisemmin.

Toisella kerralla käytiin läpi ihan normaali synnytys ja katottiin aiheesta myös video. Video oli siinä mielessä ihan tarpeellinen katsoa, että mulla ainakin oli ehkä hieman väärä kuva synnytys tilanteesta noin yleensä.

Kolmannella kerralla käytiin läpi mm. kivulievitykset eri vaiheissa synnytystä sekä poikkeavat synnytykset (sektio yms).

Neljäs kerta oli rentoutus, jossa fysioterapeutti neuvoi rentoutumista synnytyksessä sekä ihan kotioloissa. Sekä ihan selän venyttelyä+hieromista, jos on selkäsärkyjä.

Viimeisellä kerralla, joka on meillä vielä edessä päin, puhuttaan vauvan hoidosta.

Tulin tänne ""verestelemään"", tyttäremme on nyt likimain 4kk.Valmennuksessa kävimme mekin. Hirveästi uutta asiaa ei siellä esille tullut, jos vain vähänkin oli lukenut lehtiä, nettiä jne. Mutta ihan kiva kokemus ja tosiaan eihän se paljoa voimia vienyt. Itselleni tehtiin suunniteltu sektio, mistä siellä ei puhuttu oikeastaan ollenkaan, joten kaikki oli siinä mielessä sitten uutta. Menkää ihmeessä paikan päälle, tapaahan siellä myös toisia äityleitä.
Ja kaikille sektiota ""pelkääville"" , itselläni homma hoitui todella hienosti ja turhaan sitä jännitin.Lääkärille sanoinkin, etten enää alatiesynnytystä haluakkaan...=).
Tokihan haava kipeä oli, mutta siihen saa tehokkaita särkylääkkeitä.
Noh, vähän sivusi aiheesta.
Mukavaa odotusta kaikille ja valmistautukaahan siihen, että kohta joku pikkunen käärö vie teidän sydämen.

Yhteistyössä