Synnytysvalmennuksesta.. (KYS)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valmennukseenko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

valmennukseenko

Vieras
Mitä sairaalan synnytysvalmennuksessa tehdään vai kuunnellaanko lähinnä? Onko siitä oikeasti hyötyä synnytystä ajatellen? Kauanko noin kestää? Erityisesti jos joku on ollut KYS:in (Kuopio) synnytyvalmennuksessa tämän vuoden puolella niin kaipailisin tietoa...

Jotenkin olin ajatellut etten mene, mutta nyt olen alkanut miettimään että pitäisikö kuitenkin jokin kerta käydä, kun neuvolan tädit, sukulaiset jne. kaikki kyselevät että milloin ollaan menossa ja kun olen sanonut etten ole ajatellut asiaa, niin alkaa ns. kauhistelu ja kaikki sanovat että ehdottomasti kannattaa ensisynnyttäjän mennä.

Itselläni on paniikkihäiriö joka ollut pitkään oireettomana mutta nyt raskausaikana (kuulemma aika tavallista) alkanut hieman taas nostaa päätään.. Senkin takia tuntuu hieman hankalalta mennä. Tarvitseeko siellä välttämättä puhua mitään? Jos olis vähän enemmän tietoa tuosta valmennuksesta niin saattais helpottaa päätöstä ja jos tietäisi onko siitä todella hyötyä :)

En nyt vastaa kysymykseesi, mutta haluan kommentoida. :) itse en käynyt valmennuksessa, vaikka ensisynnyttäjä olinkin. Ja myös mulla paniikkihäiriö, joka oireilee kausittain. Koin ajatuksen synnytysvalmennuksesta jotenkin ahistavana (itse raskaana olevana hormoni-sekopäänä halusin pysyä kaukana kaltaisistani :D ) ja päätin olla menemättä. Sen sijaan kävin pelkopolilla, koska synnytys pelotti. Ehkä siksikin jätin valmennuksen väliin, koska en halunnut tietää liikaa (ja pelätä enempää) synnytyseen liittyvistä asioista .

Se sairaalaan tutustuminen oli mun mielestä hyödyllinen. Muuten valmennus oli aika hömppää. Piti toisen pariskunnan kanssa kertoa, mitä odotuksia on vauva-ajalle, mikä muuttuu jne. Äitien yhteistuokiossa istuttiin piirissä ja juteltiin vuorotellen.

Valmennuksessa näytetty synnytysvideo oli ihan hullu. Pari ähkäisyä ja kätilö nosti vauvan ylös ja sanoi: "katsos mikä täältä tuli". Äiti nosti päätään ja hämmästyneenä kysyi, että joko se tuli ulos. Sen videon perusteella voi ehkä tulla vähän liian helppo käsitys synnytyksestä. Toivottavasti sitä samaa ei enää näytetä. Tuosta on jo 7 vuotta aikaa.

Jorvin synnytysvalmennuksessa näytettiin tilat synnytysosastolla ja vuodeosastolla, sekä käytiin läpi välineitä ja synnytysasentoja.

Mitään ei tarvinnut sanoa ja porukkaa oli paikalla tosi paljon. Esim hissiin piti mennä useissa erissä.

Itse koin tilaisuuden todella hyödylliseksi. Varhaisen vedenmenon vuoksi minua ei otettu sairaalaan heti vaan jouduin ravaamaan osastolla useita kertoja kotoa. Tiesin valmennuksen jälkeen jo huoneen perusteella mikä on tilani kiireellisyysaste, mitä tehdään + ei tarvinnut ihan viimeisillään etsiä mitään kun paikat olivat tuttuja. Lopulta minut kiidätettiin synnytyssalista komplikaatioiden takia leikkaussaliin ja silloinkin koin että oli kiva kun tiesin missä mua viedään.

Ei ollut mitään pari tehtäviä eikä piirissä istumisia kuopiossa 1 1/2 v sitten. Auditoriossa tilaisuus, useamman tunnin kestää. 2 kätilöä puhuu. Lapulle saa kirjoittaa kysymyksiä. Vastaavat niihin lopuksi. Videon näyttivät. Lauantaisin ne on.

Nostan tämän kun täällä kans yks joka pohtii mennäkkö vai eikö. Mies ei ole kauhean innostunut kun ainut mielikuva näistä valmennuksista on telkkarista että siellä on niitä hengitysharjoituksia ja jotain piirikeskusteluja :D ollaa just muutettu Kuopioon joten kaipailisin siis myös erityisesti KYSin valmennuksista tietoa...

Kuten joku jo aiemmissakin viestissä vastasi, auditoriossa valmennus pidetään, kaks kätilöä kertoilee synnytyksestä ja lapsivuodeajasta. Paikalla yleensä kymmeniä ihmisiä, ei siis mitään pakkoa avata suutaan. Lopussa yleensä mahdollisuus esittää kysymyksiä suullisestikin.
Video on kiva, joskin siinäkin aika helppo synnytys, mut omasta mielestäni tosi kiva!
Mitään "paikkojen näyttelyä" ei enää ole

Meillä synnytysvalmennuskertoja oli muistaakseni 5, jokaisella kerralla eri aihe esim. imetys, synnytys, lapsivuodeaika jne.

Istuimme omilla paikoillamme ja kuunneltiin terveydenhoitajan "luentoa". Perheitä/ vanhempia oli noin 8, joten aika nopeasti aloimmme jutella myös keskenämme (jotkut olivat toki hiljaisempia).

Synnytysten jälkeen nähtiin vielä neuvolassa vauvojen kanssa muutaman kerran, jonka jälkeen aloimme treffaamaan toistemme kotona. Muutamia perheitä on kyläilykavereina vielä seitemän vuoden jälkeen :)

Myös nuorempien sisarusten valmennuksissa olen käynyt juuri tämän takia, että saadaan uusia ystäviä.

Sairaalaan tutustuminen oli meillä ihan erikseen, joka sekin oi hyödyllinen reissu.

Yhteistyössä