Synnytystoiveet tms, kelle ja milloin kerrottava, että kuunneltaisiin edes vähän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En ole vaatimassa älyttömyyksiä,mutta kokemuksesta oppineena haluan että minua kuunnellaan ja otetaan vakavasti.
Joten otanko lapun mukaan synnytyssairaalaan ja voiko sen toimtittaa sinne etukäteen vai mitä?

Ja todella toiveeni ihan sitä luokkaa, että tutkittava,annettava kipuun jotain ja kutsuttava lääkäri jos siltä vaikuttaa, eikä hidastella asian kanssa jne.
En halua uusintaa edellisestä synnytyksestä missä jätetään yksin,ei edes vauvan sydänäänen seurantaa,tiuskitaan ("eihän sua nyt vielä voi sattua, ei se synny, lepää hetki") jne.jne.

Sano siellä paikanpäällä, kun menet synnyttämään ja vaadi hyvää palvelua. En usko, että mitkään etukäteen lähetetyt laput mitään hyödyttää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi palveluun, niin sano siitä, jolloin asialle voidaan tehdä jotain.

Kannattaa varmaan kysyä neuvolasta tai ottaa suoraan yhteyttä sairaalaan ja kysyä sieltä. Mulla kun nyt ei ihme toiveita ollut muuta kun olisin tahtonut synnyttää jakkaralla, niin kerroin toiveeni vasta kun mentiin synnyttämään. Mutta sulla "hieman" eri tilanne. Mä olisin ainakin yhteydessä sairaalaan ja kertoisin sinne nämä toiveet.

Kuulostipas tutulle, noin meni minunkin synnytys ja jäi vähän paska fiilis kun ei uskottu että koskee ja tyrkytettiin vaan kaurapussia. Saliin pääsin vasta sitten kun vihdoin tutkivat, olin kokonaan auki ja ponnistutti.. suoraan siis synnyttämään ja ehdin vain ilokaasua saada. Ja samallalailla tiuskittiin että ei nyt itku auta. Jälkeenpäinkään ei anteeksi pyyntöä tullut, minusta se olisi ollut paikallaan koska varmasti itsekin tajusivat että olisi pitänyt tutkia jo ennemmin tilanne.

Minä juttelisin jo neuvolassa asiasta ja meilläpäin täytetään sellaista sähköistä juttua mikä näkyy synnytyssairaalassa, siihen voi laittaa toiveita. Ja lisäksi toisin nämä vielä itse esille heti kun olisin sairaalassa.

Miule sanottiin, että ottaa yhteyttä äitipolille tai synnytysosastolle raskausaikana, käydään läpi viel entinen synnytys ja tehdään tulevaa synnytystä varten jotain suunnitelmaa, mitä voivat sitten synnytyksessä katsoa. Itsellä oli hirveä synnytys ensimmäinen ja nämä ohjeet sain kun kävin synnytyksen läpi kätilön kanssa äskettäin kuukausia synnytyksen jälkeen. Riippuu toki varmasti paikkakunnista, mutta noista aloita kyselemään.

Mä en käsitä toimintaa synnärillä. Kauheen moni puhuu sitä että ei oteta tosissaan ja sanotaan vaan että ei se sieltä vielä tule ja sitten kun vaivadutaan tilanne tarkistamaan niin lapsi tuleekin jo! Niinkun mun ystävällä ollut kaksi syöksysynnytystä oli avautunut vaivaisen hissimatkan aikana 4:stä cm 10:neen. Ja kätilö oli vaan sanonut että ei hätää senkun olet vaan siinä rauhassa ei se sieltä vielä tule.

[QUOTE="aloittaja";23617830]papulia: voitko kertoa paikkakunnan?
Pkseudulla ajattelin neuvolasta kyllä kysyä asiasta.

Harmittaa etten valittanut kunnolla synnytyksen hoidosta![/QUOTE]

Suosittelen ottamaan yhteyttä suoraan sairaalaan. Ainakin meillä edellisestä synnytyksestä voi käydä keskustelemassa ja esittämässä toiveita seuraavaan synnytykseen. Näissä on toki kuntakuntaisia eroja, mutta soita sairaalaan ja kysy mitä kautta asia hoituis varmimmin. Nuo esitietolomakkeet on siitä huonoja, kun tilanne saattaa edetä tosi nopeasti ja siihen kaavakkeeseen kätilönä ei välttämättä ennätä juuri tutustua. Ja itse et välttämättä ole siinä tilassa, että osaisit sanoa, niitä toiveitasi.

[QUOTE="aloittaja";23617830]papulia: voitko kertoa paikkakunnan?
Pkseudulla ajattelin neuvolasta kyllä kysyä asiasta.

Harmittaa etten valittanut kunnolla synnytyksen hoidosta![/QUOTE]

Oulu, ja täällä oli synnytysosastolla sitä mieltä, että hienoa, että annat palautetta ja ehdottomasti käydään synnytys läpi, että toinen kerta ei tuntuisi niin kamalalta. Miula ajatuksissa siis tähän asti ollut ensimmäisen kerran jälkeen, ettei edes toista kertaa yritä. Tuolla sanoivat, että synnytysten läpikäyminen jälkeenpäin on osa heidän työtä.

kätilö:
kun soittaa sairaalaan niin siinähän kerrotaan kuka on :D
Joten oletan että tietoni näkyvät sairaalassa ja tulooni varaudutaan.
ja juu, kaikilla on kiire joka työssä,mutta silti hoidettava vaan :)

Tärkein "kriteerini" on se, että TUTKITTAVA! ja mieskin sen tietää ja varmana vaatii jos(kun)itse en pysty. ainut pelko jos mies ei ehdi heti paikalle...

Mä oon synnyttänyt TAYSissa, ja aina saanut mahtavaa palvelua tällaisenä hyvin synnytyskammoisena tyyppinä. Ihania kätilöitä, jotka ottaneet hyvin huomioon toiveeni. Ainoastaan kolmosen syntyessä en saanut kivunlievitystä vaikka oli etukäteen luvattu spinaali, mutta kun ei sitä ehditty antamaan, joten eihän se kenenkään vika ollut.

Olen kolmessa raskaudessa (kaikissa muissa paitsi ekassa) ottanut pelkoni ja toiveeni puheeksi heti ensimmäisillä äitiysneuvolakäynneillä, ja sitä kautta päässyt pelkopolille, jossa kyllä tosiaan loistavasti huomioitu toiveeni, ja olen saanut keskustella asiantuntevien ammattilaisten kanssa. Ja synnytykseen osallistuneet kätilötkin ovat olleet aina huippumukavia ja kannustavia.

JHoten jos raskautes ei vielä ole kovin pitkällä, kehottaisin ottamaan asian puheeksi neuvolassa, ja kenties sitten pyytäisin päästä pelkopolille, vaikket varsinaisesti pelkääkään kuin sitä, ettei ensimmäisen synnytyksesi huonot asiat toistuisi toisessa synnytyksessä.

[QUOTE="aloittaja";23617876]kätilö:
kun soittaa sairaalaan niin siinähän kerrotaan kuka on :D
Joten oletan että tietoni näkyvät sairaalassa ja tulooni varaudutaan.
ja juu, kaikilla on kiire joka työssä,mutta silti hoidettava vaan :)

Tärkein "kriteerini" on se, että TUTKITTAVA! ja mieskin sen tietää ja varmana vaatii jos(kun)itse en pysty. ainut pelko jos mies ei ehdi heti paikalle...[/QUOTE]

Okei, nyt nuo sinun kommentit vaikuttaa siltä, että harmittaa, kun menin edes ehdottamaan mitään. Kaikissa töissä on toki kiire, mutta useimmissa töissä asiat voi silti tehdä tulojärjestyksessä. Meillä näin ei ole. Ihannetilanteessa toki jokainen äiti soittaa ensin ja tuloon kerkeää valmistautua, totuus on valitettavasti toista. Ja se, jolla ei ole HÄTÄ, voi joutua odottamaan esim esitietolomakkeeseen tutustumista... Työt toki pyrimme hoitamaan parhaamme mukaan, kuten kaikki muutkin.

Meillä taas sanottiin, että jos ei mitään hätää ole niin ei edes soiteta etukäteen, koska ne puhelut vie aikaa sitten muusta pois. Eli jos vaan ilmottaa että täältä tullaan niin täällä niitä soittoja ei suositella tehtäväksi, enkä kyllä soittanutkaan.

Mä kirjasin muutaman asian esitietolomakkeeseen, ja sit oon tehny vielä erillisen toivelistan, joka on tarkotus antaa kätilölle kun mennään. Lisäksi itsellä pidetään kopio mukana.

Tärkeää on, että mies (tai kuka nyt vaan tukihenkilöksi lähtee) tietää sun toiveet ja osaa vaatia/puolustaa tarvittaessa.

en tarkoita olla veemäinen, mutta ihmettelen miten tiedetään kellä hätä,kellä ei, jos ei kerran tutkita.
Täällä vaaditaan etukäteen soitto, joten eikö siinä samalla kätilö(tai se kuka siellä vastaakaan) samantien katso koneelta/kirjaa tiedon, että henkilö x tulossa. Ja jos näin on,niin omalta kohdalta toivoisin ruudulle tulevan ISOLLA "TUTKITTAVA KUN SAAPUU SAIRAALAAN"

Ota se lappu mukaan sairaalaan, jos ehtisivät sen lukea. Ja/tai miehesi kertoo, mitä toivotte, sinä kun et välttämättä pysty oikein puhumaan supistusten kunnolla alkaessa tai tilanteen edetessä vauhdikkaasti.. Ja pyydä kivunlievitykseen vyöhyketerapiaa, jos et välttämättä halua lääkkeellisiä lievityksiä.

Itse vedin toisen synnytyksen Oulussa luomuna läpi vyöhyketerapian avulla (kiitos Leenalle vielä siitä :) ) ja vaikka typy vedettiin imukupilla ulos, jäi siitä huomattavasti paremmat muistot kuin esikoisen syntymästä. Ja toiveitani kuunneltiin ihan oikeasti, kun sanoin, etten pysty selällään ponnistamaan, niin olin sitten kyljellään ja olisin saanut nousta pystyasentoonkin ponnistamaan, mutta silloin kätilöt upesivat hätiköimään sydänäänten kanssa ja toivat sen imukupin.

Onnea matkaan !

toiveet ovat VAIN toiveita. kannattaa muistaa, ettei niitä voida aina toteuttaa, vaikka haluakin olisi. lääkärit voivat olla leikkaussalissa tekemässä hätäsektiota ja siksi et saa kivunlievitystä tai lääkäriä tutkimaan vointiasi. raskaus ja synnytys ei ole sairaus.
olen synnyttänyt 3 isokokoista lasta ja synnytykset ovat olleet vaikeita (imukuppi, repeämiset ym.), mutta silti ymmärrän hoitohenkilökunnan kiireen toisaalla, jos heillä on hoidettavana hätätilanne, jossa on kyseessä kahden ihmisen - äidin ja syntyvän lapsen - henki.

Yhteistyössä