synnytystapa ultra

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ultrassa ollut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ultrassa ollut

Vieras
heippa. olin eilen ultrassa viikolla 36+1 paino oli silloin 2686g ja syntymäpainoa veikattiin 3-35kg. miten teillä? entä oli kohdunsuu pehmeä ja pituus 2cm.. kertooko se jotain että synnytys voisi alkaa nopeammin kuin on la? miten teillä oli kohdunsuun tilanne?

Miksi sinulla oli synnytystapaultra, jos voin kysyä? Meillä se ei kai automaattisesti kuulu kellekään. Onko sinulla ollut jotain poikkeavaa, vai riippuuko se paikkakunnasta?

Meillä viimeisellä neuvolalääkäri kerralla ultrataan ja lääkäri pikaisesti sitten päättelee mahtuuko syntymään. Mutta se ei kyllä mikään synnytystapa-arvio ole, sillä se tehdään keskussairaalassa ja siihen kuuluu myös röntgen ja aika paljon "kovakouraisempi" käsittely.
Itsellä tuolloin vikalla lääkärikäynnillä (35+4) painoa vauvalla 2300g, kohdun suu kiinteä ja kiinni ja pituus 4cm, eikä ollut laskeutunutkaan vielä. Tyttö syntyi 38+4 spontaanisti ja painoa 2600g. Vaikka paikat ovat jo vähän pehmenneet, saattaa hyvinkin olla että menee yliaikaiseksikin tai vaikka mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä ei ole, niin saattaa syntyä vaikka seuraavalla viikolla.

Meilläkään ei kuulu synnytystapa-arvio suoralta kädeltä kaikille, vaan sinne "joutuu" vasta silloin, jos on syytä epäillä varsin isokokoista vauvaa tms.

Eikä meillä kyllä viimeiselle lääkäri-neuvolakerrallekaan kuulu ultrausta, mutta se johtuu vain siitä, että asuinpaikkakuntamme on pienehkö kaupunki, jonka jokaisessa neuvolassa ei ole omaa ultraa (keskustan alueella ainoastaan). Isoissa kaupungeissa voi olla erilailla. Ultria lienee useimmiten kaupunkikohtaisesti 1-2. Itse kävin ylimääräisessä ultrassa pt-epäilyn takia, mutta siitäkään ei lähetetty synnytystapa-arvioon sairaalaan.

Minulla oli viimeisellä neuvolalääkärikerralla (rv 36+3) kohdunkaula hieman lyhentynyt ja pehmentynyt, mutta ei vielä auki. Kuten nimim. "lahtelainen" sanoi, joillain voi olla kohdunsuu auki joitakin senttejä, ja silti menee laskettuun aikaan saakka tai ylikin. Joten kannattaa odotella ihan rauhassa, miten asia etenee, siihen kun ei itse voi vaikuttaa. Synnytys käynnistyy "lapsentahtisesti" :)

Kävin kolmannessa ultrassa koska laspsivettä oli neuvolan arvion mukaan liian vähän ja lapsella painoa vähän. Vauva syntyi normaalisti pari päivää lasketun ajan jälkeen ja painoa oli 3700g! Eli pieleen meni se pari viikkoa syntymää ennen ultralla tehty arvio.

Tämä oli Espoossa, jossa käydään kaksi ultraa. Synnytystapaarvio tehdään viimeisellä lääkärikäynnillä ja jos jotain poikkeavaa havaitaan niin varmuuden vuoksi ohjataan eteenpäin. Siis ohjaavat mitä pienemmistäkin asioista, eli ei kannata huolestua.

Mulle ei tehty röntgeniä (luulen, että se tehdään erityisen painavista syistä), eikä lääkäri ollut kovakourainen.

Yhteistyössä