Synnytystapa jos häpyluu kovasti kipeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Onko sinulla ollut synnytykseen liittyen jotain erityistä sen vuoksi että häpyluu on ollut erittäin kipeä? Vai onko synnytys voinut mennä ihan normaalisti alakautta siitä huolimatta? Miten mennyt?

Kyllä minulla häpyluu kipeytyi ihan siitä, kun vauva laskeutui viimeisillä raskausviikoilla ja alkoi löysyyttämään lantiota synnytystä varten. Tämä oli hyvä asia synnytystä ajatellen. Synnytys meni hyvin ja palauduin siitä nopeasti.

Juu kyllä tuo on ihan sitä "normaalia" mutta nyt tarkoitankin tässä sitä sellaista häpyluu-liitoskipua joka lähes invalidisoi ja joka saattaa vaikuttaa siten ettei voi ponnistaa.. Mulla siis neuvolassa sanottu että katsotaan lähemmin tilannetta jotta synnärillä osataan varautua tilanteeseen..

Vauva ei ole vielä laskeutunut ja nämä kivut eivät siis johdu nyt siitä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2007 klo 15:06 vieras kirjoitti:
Juu kyllä tuo on ihan sitä "normaalia" mutta nyt tarkoitankin tässä sitä sellaista häpyluu-liitoskipua joka lähes invalidisoi ja joka saattaa vaikuttaa siten ettei voi ponnistaa.. Mulla siis neuvolassa sanottu että katsotaan lähemmin tilannetta jotta synnärillä osataan varautua tilanteeseen..

Vauva ei ole vielä laskeutunut ja nämä kivut eivät siis johdu nyt siitä.

Mulla oli oikeen tosi kovat häpyluu-liitoskivut...hädin tuskin pääsin kävelmään loppuajasta. Synnytyksessä en silti huomannut mitään, eikä se siihen mitenkään vaikuttanut ainakaan mun kohdalla. =)

Minulla on myös todella kovat kivut. Ei saa jalkoja nostettua ylös, eikä käveleenkään pysty kunnolla, saatika sitten pitempiä matkoja ollenkaan. Synnytyslääkäri sanoi, ettei yleensä vaikuta synnytystilanteessa mitenkään. Ohjasi minut fysiatrianosastolle, jossa lantio mitattiin ja tilattiin lantion tukivyö, jos se vaikka helpottaisi. Huomena pitäisi vyön tulla, katsotaan onko siitä mitään apua. Toivottavasti.

Mulla oli myös viimeraskaudessa häpyluu ja liitoskivut niin kovat, että hädin tuskin pystyin loppuajasta kävelemään. Jalkaa piti nostaa käden avustamana... Siltikään synnytyksessä ei ollut mitään ongelmaa. Nuo kivut hävisivät kokonaan kun supparit alkas. Yleensä ei vaikuta synnytyksen etenemiseen muuten, muutakuin positiivisessa mielessä noi liitoskivut. Nehän kertoo vaan siitä, että lantio valmistautuu synnytykseen.

Kiitos tiedoista! Heloptti kuulla koska neuvolassa sain niin eri kuvan ja alkoi mietityttämään tosissaan että jos sitten en kykenekään ponnistamaan..tai joudutaan turvautumaan johonkin erityistoimenpiteisiin..

No kaikki menee varmastikkin hyvin, nyt olevista kivuista huolimatta!

Terv. ap

Mulla oli aivan järkyn kipeä häpyluu sekä kolmannessa että tässä viimeisimmässä neljännessä raskaudessa. Kävely oli todella kivuliasta varsinkin loppua kohti. Liäsksi vielä molemmat lapset oleet yli neljä kioisia ja syntyneet yliajalla. Ei mitään ihmeempiä toimenpiteitä kuitenkaan ko. kipujen vuoksi ole synnytyksessä tarvinnut tehdä. Se kipu on toissijainen juttu synnytyksen kuluessa ja jää kyllä sinne synnytys saliin, jos yhtään lohduttaa. Mulla auttoi raskausaikana panadol kun kipu oli pahimmillaan.

Yhteistyössä