synnytystapa-arvio?

Ei sitä sektiota saa ihan hirveen helposti ilman mitään pätevää syytä... Eri asia on sitten jos joutuu sektioon jostain syystä, mutta itse jos sen haluaa niin ei ne sitä suosittele..

Miksi haluaisit sektion?

eli tehdään sisätutkimus (usein myös peräaukon kautta kokeillaan häntäluun joustavuutta), katsotaan ultralla vauvan painoarviota. Mulla myös kartoitettiin omaa ja miehen syntymäpainoa, äidin synnytyksien etenemistä jne. Multa otettiin magneettikuvat lantiosta.

Sektion olisin varmastikin saanut, jos olisin halunnut, koska lantio arvioitiin melko ahtaaksi ja vauva isoksi omiin mittoihin nähden. Halusin kuitenkin yrittää alakautta - kiireelliseen sektioon päädyttiin lopulta. Siinä mielessä suunniteltu sektio olis varmaan ollut omalla kohdalla vähemmän riskialtis ja stressaava vaihtoehto, mutta kyllä siellä arviossa ensisijaisesti puhuttiin alatiesynnytyksen puolesta ja se oli omakin toiveeni.

edellinen synnytys päätyi hätäsectioon koska vauva ei mahtunut ulos, ja silloin mulle sanottiin että mulla on aika ahdas lantio että jos haluan joskus synnyttää alakautta vauva pitää olla todella pieni että mahtuu, mutta mistä tietää että vauva on oikeasti pieni!? esikoisen painoarvio oli 3,8kg ja hän painoi sit syntyessään 4,9kg eli se meni ihan väärin, sen takia haluan mielummin section heti ku että päädytään taas hätäsectioon :/

salla
Alkuperäinen kirjoittaja säästöpossu:
edellinen synnytys päätyi hätäsectioon koska vauva ei mahtunut ulos, ja silloin mulle sanottiin että mulla on aika ahdas lantio että jos haluan joskus synnyttää alakautta vauva pitää olla todella pieni
minulla melkein sama, sectio vaan oli kiireellinen. mutta minulta otettiin kakkosta odottaessa magneettikuvat lantiosta, joiden perusteelle päädyttiin (lääkäri päätyi) sektioon

No mulla ekaks tehtiin ultra, että saatiin painoarvio vauvasta, ja sen jälkeen lääkäri kokeili lantion luiden tilavuutta että kuinka ne antaa periksi. Nyrkkiä siis survoi alapäähän (ei sisään, vaan emättimen suun tietämille) sitten laittoi pari sormea sisään, ja venytteli niitä sivuille, sama peräaukkoon. Ei kovin kivan tuntuista, mutta onneksi aika nopea toimenpide.

Sektio
Minä kävin pelkokeskusteluissa esikoista odottaessani. Kävinköhän kolme kertaa. Koska olen todella pieni kokoinen niin jouduin sitten vielä syn.tap.arvioon ja siellä lääkäri teki sisätutkimuksen ( ei edes ultrannut koska olin muutama päivä aiemmin käynyt erinäisestä syystä "yliimääräsesti" ä-polilla ). Totesi että vauvan painoarvio oli 3200g ja se ei minun lantiostani ulos mahdu. Eli sektio tuli.
Olin ihan tyytyväinen päätökseen ja nyt kun toisen lapsen synnytys lähestyy niin kätilöt ja th.t ovat painottaneet että sektio on nytkin edessä. Odottelen vaan että pääsen siihen sektion suunnitteluun helmikuussa :) Päätetään sektiopäivä.
Niin juu, ja sitä en tiedä että tunkiko se lääkäri sormen perärööriin vai ei :D

Yhteistyössä