Synnytystapa-arvio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leila

Vieras
Onko teillä neuvolalääkäri tehnyt synnytystapa-arvion viimeisellä lääkärikäynnillä (n. rv 37)? Minulla oli neuvolalääkäri torstaina ja kovasti odotin että hän katsoisi lantiotani ja tekisi arvion vauvan koosta ja mahtuuko hän tulemaan. No ""lääkäri"" olikin tällä kertaa opiskelija joka ei edes osannut sanoa miten päin vauva oli, eikä löytänyt sydänääniä.... Olin todella pettynyt. Hän teki kyllä sisätutkimuksen mutta en luota pätkääkään hänen sanomisiin. Oletteko te muut saanet hyvän arvion tällä viimeisellä neuvolalääkärillä? Ajattelin kyllä varata ajan yksityiselle, koska olin kovasti odottanut arviota.

Joo,sain kokeneelta lääkäriltä arvion että vauva mahtuu hyvin tulemaan alakautta ja painoarvio 3500g.Synnytystä yritettin 12 tuntia jonka jälkeen kiireelliseen sektioon koska synnytys oli pysähtynyt eikä vauva laskeutunut alas.Vauva oli viistossa asennossa jonka takia ei ilmeiseti laskeutunut.Kun menin synnytykseen ultralla katsottiin ja vielä silloinkin lääkäri oli sitä mieltä että alatiesynnytys.
Syntyi terve poika 4140g ja 52cm kohta 3 kk sitten.

voisitko Leila pyytää ystävällisesti esim. neuvolan kautta uutta lääkärin tarkistusta. On kai ne sen velvollisia järjestään, jos edellinen käynti oli noin epäselvä. Eikös niiden pitäisi kuunnella äidin toiveita ja tuntemuksia synnytystä kohtaa. Oikeasti voi arvelluttaa/pelottaa synnytyksen lähteminen, jos itselle on ihan epäselvää tilanne. Sanot, että sua pelottaa ja haluat saada kokeneemman lääkärin mielipiteen. Ei kannata heti yksityiselle maksaa. Täytyyhän niiden nuortenkin lääkärien opetella, mutta kuitenkin se asiakkaan tila/vointi ajaa epäselvissä jutuissa edelle.

Ei mullakaan ole kukaan lantiota arvioinut. Pääsin pelkopolin lähetteellä ultraan rv 36+, mutta siinä vain arvioitiin vauvan koko (pienehköksi sinänsä arvioivat). No, seuraavalla viikolla oli neuvolalääkäri, ajattelin, että hän tekee sisätutkimuksen ja katsoo sitä lantion kokoa. Eikä mitä, ei tehnyt kumpaakaan, vaikka sanoin, että äitiyspolilla ei tehty muuta kuin ultrattiin. Sanoi vain, että keskussairaalasta oli ohjeistettu, että he kyllä katsovat lantiot sun muut synnyttämään mennessä, mutta olisihan se ollut kiva tietää etukäteenkin.

Kaiken kaikkiaan kyseinen neuvolalääkäri on ihmeen vastahakoinen tekemään sisätutkimuksia, vaikka muuten mukava onkin. En tiedä, mikä mättää.

Tehdäänkö jossain neuvoloissa tosiaan synnytystapa-arvioita? Meillä ei.
Viimeisellä lääkärikäynnillä piti olla vauvan koon arviointi, mutta kesäloman tuuraaja- lääkäri ei osannut sanoa yhtään mitään. Terveydenhoitaja sitten rv40 kopeloi päällisin puolin ja antoi oman arvionsa 3400-3500g.
Sairaalassa synnytys eteni kai niin nopeasti, ettei silloinkaan ehditty mitään lantion kokoa tai muuta katsoa, vaikka synnytyskertomukseen on kirjoitettu ""synnytystapa tutk. tehdään myöh."". Poika painoi syntyessään rv40+3 4155g. Hyvä, etten etukäteen tiennytkään, miten iso vauva on, olisi varmaan pelottanut. Kaikki meni kyllä hyvin, hyvin mahtui tulemaan.

Meillä ei synnytystapaa arvioitu. Lääkäri (kokenut, varmasti osaava, mukava) sanoi, ettei luotettavia synnytystapa-arvioita ja vauvan kokoarvioita pysty oikein käsikopelolla tekemäänkään ja että siksi näin. Hieman mietityttää, kun terkka on arvioinut vauvan väh. nelikiloiseksi ja olen itse aika pienikokoinen...

Eikö sulla ollu siinä vieressä valmista lääkäriä? Luulis et jos opiskelija on epävarma niin kysyis joltai kokeneemmalta. Musta aika outoo et jos niin epävarma opiskeljia eikä siinä lääkäriä mukana tilanteessa.. Joo soita sinne neuvolaan ja sano ettet ollu yhtään tyytyväinen tän opiskeljian tutkimuksiin ym. et haluat lääkärin tekevän ne uudestaan. Mun mielestä sulla on oikeus ja tottakai onkin oikeus LÄÄKÄRIN tutkimuksiin ja arvioihin. Ja sanot ettet luota sen opiskelijan sanomisiin.

Meillä päin on tapana, että ensisynnytäjille on synnytystapa-arvio rv 36. Silloin myös tutustutaan synnytyssaliin ja kivunlievitykseen sekä isälle pidetään tietoisku tulevasta synnytyksestä hänen näkökannaltaan.
Eli tuolloin ultrataan ja katsotaan sopiiko vauva syntymään alateitse vai onko sektio parempi.
Eli tuon kaiken hoitaa lääkäri sekä kätilö ja mukana on molemmat tulevat vanhemmat. Itse olen kyseiseen ""toimitukseen"" menossa reilun viikon päästä. Jänskittää! :)

Hei!

Vaadi alkuperäinen ehdottomasti vielä kokeneemman lääkärin tarkastus, vauvan asento on kuitenkin hyvä tarkistaa ja onhan tuokin nyt, ettei sydänääniä saa kuulumaan...
Oma äitini on valistanut minua, että näissä asioissa pitää olla tosi tiukka, eli vaatia kohtuullista palvelua. Niitä tallotaan, jotka siihen suostuvat.
Ja sisätutukimuksesta vielä. Meillä ei enää viimeisellä lääkärikäynnilla n. rv 36-37 tehdä sisätutkimusta infektiovaaran takia, eli ei aiheuteta turhaa riskiä että tulisi tulehdus tai synnytys lähtisi muuten vaan käyntiin...
Iloista odotusta, pidä puolesi! Aina voi kysyä!

No ei täällä kyllä ole tehty mitään synnytystapa-arvioita, ja kuulemma syy on just se että ne on vaan ARVIOITA, ja alatiesynnytys voi ""epäonnistua"", tai siis joutua sektioon niin monen muun syyn takia kuin että lapsi olisi ""väärää kokoa"". Jos on syytä epäillä että olisi ongelmia tulossa, niin lähetetään äitiyspolille tarkempiin tutkimuksiin. Muuten terkkari arvoi vauvan kokoa ja kasvua käsikopelolla joka käynnillä.

Kiitos vastauksistanne!
Munkin mielestä outoa toimintaa ettei kunnon lääkäri ollut paikalla opiskelijan tukena (lienee resursseista kiinni...).
Olin kuitenkin yhteydessä neuvolaan ja kerroin kuinka pettynyt olin viimeiseen lääkärikäyntiin ja että haluaisin uuden käynnin. Neuvolan vastaus ettei se uusi käynti poikkeaisi paljon, tässä neuvolassa ei kuulemma tehdä synnytystapa-arviota. Joten olen nyt varannut ajan yksityiselle. Sitten on ainakin parempi mieli itsellä lähteä synnyttämään kun on saanut edes jotain tietoa, ja sehän tässä kuitenkin on tärkeintä. Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Mua pelottaa jo nyt tosi paljon synnytys. Esikoinen painoi 4700g, jota yritin alateitse eikä mahtunut, syntyi lopulta sektiolla.
Silloin sanottiin, että jos seuraava lapsi lähentelee 4 kiloa, tehdään sektio.
Toivon todellakin, että nyt tulisi suunniteltu sektio, oli sen verran kauhea kokemus.

Puhunkin asiasta enemmän seuraavalla neuvola käynnillä.

Kyllä täällä Lahdessa tehdään synnytystapa-arvioita, tosin en tiedä tehdäänkö kaikille. Jos on jokin syy miksi pitäisi tehdä, kuten suuri sf-mitta, äidin pieni koko, sairaudet jne. niin tehdään arvio ensimmäisessä raskaudessa. Jos ensimmäisen syntyy normaalisti, niin seuraavissa raskauksissa arviota ei enää tehdä. Jos ensimmäinen on syntynyt sektiolla, seuraavissa raskauksissa pääsee automaattisesti uudelleen arvioon. Näin ainakin mun kohdalla. Tyttö painoi syntyessään 4105g ja päädyttiin sektioon kun synnytys pysähtyi kokonaan. Nyt rv36 on uusi synnytystapa-arvio, jossa samalla katsotaan kuinka iso vesseli sieltä on tällä kertaa tulossa.

Kun menin ensimmäistä synnyttämään, niin multa katsottiin jo samalla sisäänkirjautumisen yhteydessä tuo vauvan koko ultralla ja silloin arvioitiin vauvan kooksi n.4kg. Mutta tämäkin varmaan riippuu henkilökunnasta joka on sillä hetkellä töissä synnytyspuolella.

Opiskelijoista lääkäreinä: lääketieteen kandit saavat tehdä tietyn opintovuosimäärän jälkeen (olisiko 4 vuotta?) lääkärin työtä, tekevät mm. päivystyksiä terveyskeskuksissa ja kesätöitä sairaaloissakin. Tuolloin siis heillä ei joka kohdassa ole valmistunutta lääkäriä katsomassa päälle työtä (mutta muistaakseni kuitenkin raportoivat valmiille, en ole varma). Eli olisikohan tällainen opiskelija kyseessä.

Yhteistyössä