synnytystapa-arvio toisessa raskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kihokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kihokki

Vieras
Minä sain esikoisen suunnitellulla sektiolla ahtaan lantion vuoksi. Ja potilastiedoissa lukee että seuraava synnytys sektio.
Nyt sain kuitenkin ajan syn.tap.arvioon ja neuvolassa puhutaan sektion suunnittelusta. Eli Mitä tää käynti pitää sitten sisällään ???

Siellä keskustellaan asiasta, varmaan ultrataan ja todetaan uudestaan lantion ahtaus ja saat sitten ajan suunniteltuun sektioon.

Mulla luki myös potilastiedoissa että seuraavakin synnytys sektiolla, onneksi vauva oli kuitenkin niin pieni että mahtui alateitse.
Minulla ei varsinaista lantion ahtautta mutta yhden rankemman alatiesynnytksen jälkeen on vauvan kokorajaksi laitettu tiukka 4.2kg.

No minun lapsi oli 3180 g syntyessään. Painoarvio oli 3200g kun päätös tehtiin.
Ja olin tyytyväinen päätökseen sektiosta. Nyt mietin että onkohan nyt mahd. edessä alatiesynnytys vaikka papereissa lukeekin sektio ??

milloin laskettuaikasi on ja milloin menet synnytystapa arvioon? kun mullekin tehdään ehkä suunniteltu sektio, niin mietin vaan, milloin menen synnytystapa arvioon.

Alkuperäinen kirjoittaja wilma:
milloin laskettuaikasi on ja milloin menet synnytystapa arvioon? kun mullekin tehdään ehkä suunniteltu sektio, niin mietin vaan, milloin menen synnytystapa arvioon.

Syn.tap.arvio aika on laitettu tasan viikolle 37+0

Sektion jälkeen on aina synnytystapa-arvio (meillä ainakin) Ja sektio aikaa ei neuvolasta voida antaa, joten sekin selvitellään siellä, lisäksi oma vointisi, jotta onko tarpeellista aikaistaa sektiota, esim. voimakkaan supistelun vuoksi. Kokoarvio tehdään. Viikko 37 on synnytystavan arviointiviikko (noin niinku keskiarvoltaan)
Ei luultavasti aleta edes suunnittelemaan alatietä, koska lantiosi on jo todettu ahtaaksi, eikä se siitä miksikään muutu. Ilmeisesti röntgenillä todettu?

Ja tuosta 4,2kg, se on melko yleinen raja, jolloin aletaan miettimään (varsinkin pienikokoisilla) synnytystapa-arviota.

Alkuperäinen kirjoittaja Kihokki:
Röntgeniä ei ole edes otettu. Käsikopelolla totesi että ahdas on ja 3200g painoarviolta oleva lapsi ei alakautta mahdu.

Ok, no ei tuollaista ahtautta varmaankaan edes aleta sitten röntgenillä mittaamaan, kun on noin selvästi tuntunut.

Yhteistyössä