Minäkin kerron :wave:
Pelkäsin myös synnytyksiä kamalasti,kävin pelkopolilla mutta siitä ei ollut apua.Liekö oli lääkärillä huono päivä.Ihana terveydenhoitaja sitten auttoi pahimman yli.
Ma-aamuna lähti limatulppa ja illalla alkoi supistella.Menimme yöllä synnärille,mutta olin vasta sormelle auki ja kun mitään kummempaa ei muutaman tunnin sisällä alkanut tapahtua niin halusin kotiin.Supparit jatkuivat koko päivän,välillä harveten mutta iltaa kohti taas voimistuivat ja n.22 illalla olin jo tosi kipeä.Miehen herätin kolme aikaan et nyt mennään.Synnärillä paikat oli sentin auki,mutta koska olin tosi kipeä pääsin heti saliin ja ilmeisesti koska papereissa näkyi pelkopolikäynti niin tarjosivat heti epiduraalia.Halusin kuitenki ammeeseen,jossa lilluin pari-kolme tuntia.Sitten alkoi olla niin huono olo,että siirryin sänkyyn,mutta en ollut vasta kuin 2cm auki.Olin valvonut 2 vuorokautta putkeen,enkä ollut sinä aikana syönyt mitään ja oksentelin koko ajan,joten kätilö laittoi petidiinipiikin ja ah sitä autuutta kun sain pari tuntia nukkua.Heräsin tosi virkeänä ja kävelin ympäri salia,mut sitten alkoi tuntua et nyt tarvii jotain ja sain ilokaasua.Sisätutkimuksessa vasta 3-4cm auki...
Kalvot puhkastiin ja sain sokeritipan ku olin syömättömyydestä ja oksentelusta sen verran heikkona.Taas makoiltiin ja suppareita tuli ihan koko ajan.Silti kuulemma vitsailin miehen kanssa,tosin puheissa ei tainnu olla päätä eikä häntää...
Sitten alkoi tuntua että nyt epiduraali,ei tätä kestä.Vaan yllätys,olin täydet auki!!Kätilö raahasi minut vessaan(en vieläkään käsitä miksi) ja siellä alkoi ponnistuttaan.Miten lie selvittiin sänkyyn,muistan vaan ku kätilö huusi että puhalla ulos,ei saa ponnistaa...
se oli kamalaa.Minähän puhalsin,niin että ilokaasumaskista lähti letku irti
Kätilö sai sit kamppeensa kondikseen ja ei muuta ku selälleen.Siinä vaiheessa oli aika HUI-olo,mut ihana kun sai tehdä jotain!Ekaks kiljásin aika pahasti,mutta kätilö käski keskittyä ja työntää niin ku kakkaa ja minä tein työtä käskettyä!Välissä yritin rentoutua ja hengitin maskista happea ja taas ku tuli ponnistus niin sukat käsiin ja menoksi.Se kävi sairaan kipeää(suu kiinni voi huutaa),mutta ihana kätilö kannusti ja kertoi missä mennään,ja sieltähän se tuli!!
pelkäsin ponnistusta etukäteen eniten,että menen paniikkiin,mutta jos on oikea kätilö niin hän kyllä osaa hommansa ja rauhoittelee niin että sujuu.En todellakaan uskonut synnytystä näin positiiviseksi hommaksi,vaikka tapahtuikin se mitä pelkäsin eli en saanut kivunlievitystä.
Tuolla se nyytti vajaa 2kk nyt tuhisee :heart: :heart:
Ja vielä tuosta että voiko enää päättyä sektioon jos totaalisesti väsyy,niin luulis että voi,miten sitä sitten saa sieltä ulos?Vaikka varmaan ensin yritetään kaikki muu...Mut tämä on vain mutu-tuntumaa,jospa joku viisaampi osais sanoa.