synnytys yksin ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eihän miehen ole pakko siellä jalkovälissä huseerata. Se on kätilön paikka. Me puhuttiin jo alunperin että mies pysyy pääpuolella mun tukena ja kätlö hoitaa alapään. Näin tapahtu ja ihan hyvä olikin, en tiedä miten mies olisi suhtautunut siihen että olisi aitiopaikalla katsonut epparin tekoa ja imukuppivetoa.

Mun mielestä jos miehesi haluaa olla mukana lapsensa syntymässä niin se olisi lähtökohtaisesti hänen oikeutensa. Toki jos käytöksellään häiritsee sua niin voit pyytää poistumaan. Neuvoisin kuitenkin että keskustelette asiasta etukäteen. Kerro miehelle peloistasi ja siitä mikä sua ärsyttää ja miksi on tärkeää että saat ponnistaa rauhassa. Anna miehelle edes mahdollisuus toimia oikein. Synnytys ei suinkaan välttämättä mene kuten suunniteltu, ja voi olla ihan hyvä että mies on siinä mukana jos tulee jotain hässäkkää.

Juttelin mieheni kanssa. Ei hän edes halua mukaan ponnistusvaiheeseen koska tietää itsekin ettei hänellä hermo pidä empatian takia ja menee paniikkiin. Päätettiin että mies menee ponnistusvaiheessa käytävään. Palkattiin myös doula mukaan, ensin molempien tueksi ja sitten ponnistusvaiheeseen miehen kanssa käytävään. :) miestä tämä on täydellinen järjestely. Harmi ettei mies ollut "uskaltanut" kertoa ettei halua nähdä ponnistamista. :( Mutta onneksi te tsemppasitte puhumaan ja saatiin asiaan selvyys :)

• Tykkää
Reactions: Irski
Mä en edes tiedä tuliko mukana ulostetta vai ei. Ja kun olen kysynyt mieheltä niin ei hänkään mitään huomannut. Eikä se ollut kummallakaan siinä tilanteessa mielessä. Jos sitä tulee, kätilö kyllä vaihtaa alustan mitään sanomatta. Ei sitä kuuluteta siinä tilanteessa.

Sun on mahdoton sanoa miten sun mies reagoi synnytyksessä. Jos ette kumpikaan ole tilanteessa ollut ennen. Mun mies, joka pelkää ja kammoaa verta ja neuloja, oli rauhallinen viilipytty koko synnytyksen ajan. Ei pyörtynyt vaikka sitä pelättiin. Ja mä olin varautunut siihen että mies joutuu itse poistumaan koska tekee pahaa. Mutta niin ei käynyt.

Mun mielestä karua että miehen käsketään poistua juuri sillä hetkellä kun se kohokohta tapahtuu eli vauva tulee maailmaan.

Meillä mies sanoi, että kait hän synnytykseen tulee "koska kaikki muutkin niin tekee". Hitsi että mä keräsin pultit siitä. Sanoin, että meidän lapsen synnytykseen ei to-del-la-kaan tarvitse tulla siksi, että muutkin isät menee synnytyksiin. Sitten lupasin, että hän voi missä vaiheessa tahansa lähteä pois, enkä minä häntä soimaa, vaikka itse synnytystilanteessa sanoisin mitä.
Mutta hän oli läsnä koko ajan, eikä mieleenkään tullut poistua.

Tarinan tarkoitus on kertoa, että synnytyksessä voi tapahtua mitä tahansa ja mielipiteet voi muuttua milloin tahansa. Tärkeää on puhua etukäteen asiasta ja sillä järjellä, mitä etukäteen nyt voi olla, niin sopia pelisäännöistä. Sinä ja miehesi sovitte, että mies lähtee ponnistusvaiheessa pois. Hyvä niin. Mutta jos itse tilanteessa tuntuu toiselta, niin antakaa mennä vaan. MUTTA tärkeää on, että jos sinä synnyttäjänä haluat miehen poistuvan, niin hän sen tekee. Eikä tästä sitten jälkikäteen marmateta.

Yhteistyössä