synnytys yksin

• Viestiketjun aloittaja yksin parempi?
  • Ensimmäinen viesti
yksin parempi?
Viittaan aikaisempaan viestiketjuun;

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1597655

kaipailisin kokemuksia teiltä jotka olette synnyttäneet yksin. Millaista se oli? miten pärjäsitte?
Kaduttaako kun olitte yksin, tekisittekö nyt jotain toisin?
kuinka kätilöt ottivat tilanteen?

No synnytin sikäli yksin, että kun synnytystä oli kulunut noin 3 tuntia, tuli paikalle eräs minulle entuudestaan tuntematon nainen "kiikku kaisat" nimisestä yhdistyksestä. Hän siis tuli tuekseni koska muutoin olisin saattanut joutua synnyttämään ihan yksin. Olin sikäli onnellisessa asemassa, että paikalla oli lähes koko synnytykseni ajan myös kandi, eli en olisi joutunut olemaan yksin vaikken olisi tätä tukihenkilöä saanut paikalle.

En todellakaan haluaisi synnyttää yksin. En nyt, enkä koskaan.

Kippuravarvas
Mä synnytin kuopuksen yksin kun mies oli kotona esikoisen kanssa.
Kätilö meinasi että miehellä on tärkeä tehtävä kotona sillä hetkellä.
Ainoa kohta jossa olisi ehkä jotakuta tarvinnut kun olin ammeessa, olisi ollut kiva kun toinen olisi suihkutellut. Mutta loppujen lopuksi kaikki meni niin äkkiä että eipä siinä miehellä olisi paljoa hommaa ollutkaan.

Tuosta toisesta ketjusta, tuollainen mies ei ole ansainnut päästä synnytykseen mukaan.

Meillä kävi pari kuukautta sitten että synnytin yksin vahingossa. Eli kuopus syntyi sillä välin kun mieheni vei kaksi vanhempaa lasta hoitoon äitini luo 60km päähän. Sairaalaan päästyäni olinkin jo auki 5cm. Loppujen lopuksi mies myöhästyi 7min lapsen maailmaan tulosta.

Kaikki sujui hyvin, kätilö oli upea ja kannustava. Synnytys meni luomuna, joten olin melko hyvävointinen kokoajan. Eli siinä mielessä tämä synnytys ei ollut samanlainen kuin edelliset, jolloin mies on ollut tukenani.

Ainut tilanne missä olisi oman tukihenkilön olemassaolosta ollut paljon hyötyä, oli kun minua alkoi aivan yllättäin ponnistuttaa.. juuri hetkeä ennen olin ollut 8cm auki. Eli hyvällä tuurilla kätilö oli juuri paikalla kun lapsi suorastaa lähti luiskahtamaan maailmaan. Jos olisin ollut yksin olisi kokemus varmasti ollut aika paljon negatiivisempi.

Eli olisin sitä mieltä että seurassa on omat hyvät puolensa.

Äitikarhu vm84
Käynnistettiin kolme päivää ja mies istu paikalla ku tatti. Sitte ku oli lepopäivä niin mies meni töihin ja kappas, tottakai sinä aamuna alko synnytys omilla supistuksilla. Soitin kyllä miehelle ettei mennä töihin vaan lähteä sairaalaan. Ja kun edelliset synnytykset kestäneet 8h15min ja 3,5h niin ajatteli ettei oo kiire sairaalaan 26km päähän.
Synnytin kaksoset ilman miestä ja kun mies astui saliin, oli kätilöllä istukkakin jo kädessä. Koko synnytyksen kesto oli 1h20min ja salissa olin 45min. Salissa lääkäri, 2 kätilöä ja 2 kätilöharjoittelijaa. Ei sinne olis paljo mies enää mahtunukaan. Mutta kaikki kävi niin nopeaa ja kivut olivat niin järkyttävät etten olis edes tajunnu oliko mies siellä vai ei.

jaana
ekan synnytyksessä oli mies mukana. kakkosen ja kolmannen synnytyin yksin. kätilöt ovat olleet ihan kivoja.ainoastaan varoitteli vaan että pysy siinä kiikkutuolissa kun ilokaasua vetelet..heh ja pysyin! aivan hyvin pärjäsin yksinkin,mutta toisaalta onhan se aivan tapahtuma kun lapsi syntyy niin miehenkin olla paikalla :)

k
Mulla oli mies ekassa synnytyksessä mukana. Toisessa ei ollut ja tosi hienosti meni. Itse uskoin itseeni, että tästä selvitään hyvin ja toisaalta oli hyvä, ettei tarvinnut miettiä, mitä hän mistäkin ajattelee, kuinka järkyttynyt on jne. Kätilöt ottivat tosi hyvin tilanteen :) Eikä haitannut vaikka välillä olinkin yksin huoneessa, sain keskittyä synnyttämiseen ja pärjäämiseeni.

Yhteistyössä