Potilaan saa "sitoa" lepovöillä vain jos hän on itselleen tai muille vaarallinen tai hoitotoimenpiteen suorittaminen sitä ehdottomasti vaatii. "Sitomisesta" päättää aina lääkäri, omaisilla ei itseasiassa ole siihen juuri mitään sananvaltaa. Synnyttäjää käsittääkseni "sidotaan" äärimmäisen harvoin, se ei ole synnytyksen etenemisen ja sujumisen kannalta mitenkään mielekästä. Itse olen ollut kiinni synnytyksen aikana jalkatelineissä silloin kun vauvalta otettiin microverinäytettä päästä, mutta silloinkin asia tietysti minulle perusteltiin hyvin, joten asento tuntui epämielyttävältä mutta mielekkäältä
Perätilasynnytys vaatii tietyn asennon, mutta tästäkin äidille kerrotaan ja perustellaan tietty asento.
Voit olla mun mielestä ihan huoletta tämän "sitomis" asian suhteen, vaikka oletkin psykoosipotilas niin se ei tarkoita sitä, että sinua ilman pätevää syytä rajoitettaisiin. Kommunikaatio kätilön kanssa on kaikena a ja o, voit heti jo synnyttämään mennessäsi kertoa tästä kiinni joutumisen huolestasi ja voitte kätilön kanssa sopia yhteisistä pelisäännöistä. Tsemppiä!