Synnytys rv35-37?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hupsis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hupsis"

Vieras
Nyt on rv35+5 ja eilen oli useamman tunnin säännöllisiä supistuksia, tulivat vajaan 10min välein. Osa oli pitkiä ja jonkinverran kivuliatakin. (tämä on toinen raskaus)Tosi supisteluherkkä olen muutenkin ollut jo pari kuukautta ja paikat auenneet "sormelle" jo rv26, viimeksi lääkärikäynnillä (rv30) kohdunkaulaa oli kuitenkin vielä jäljellä vajaa 2cm. Tuo eilinen oli eka kerta, kun supistuksia tuli säännöllisesti ja levossa noin pitkään. Huomenna aamulla mulla on neuvolalääkäri, joten kyselen siellä toki myös tarkemmin tilanteesta, mutta etukäteen jo kyselen täältäkin, eli

- vaatiikohan yleensä näillä viikoilla syntyvä lapsi jotain erityisiä toimia ennenaikaisuuden vuoksi?
- yritettäisiinköhän synnytyksen alkua vielä viivästyttää, mikäli noita supistuksia tulisi uudelleen noin paljon, eivätkä lakkaisikaan, kuten eilen?
- Tarvitseekohan vauva sen jonkun keuhkoja valmistavan lääkkeen, eli pitäisköhän mun olla yhteydessä sairaalaan, jos tuollainen säännöllinen supistelu uusiutuu tässä parin viikon sisään? Vai voinkohan vain jäädä odottamaan synnytyksen käynnistymistä ja lähteä sinne silloin kun myöhemmilläkin viikoilla lähtisin?

Kiitti jos joku osaisi jotain kertoilla! Toki otan yhteyttä synnytysvastaanottoon, jos nyt tositilanne tuntuisi tulevan päälle. Mietin vain, että tarviiko enää olle huolissaan, onkohan viikot jo "riittävät" normaaliin synnytykseen?

Moi! Mä synnytin 36+0, kun synnytys vaan spontaanisti käynnistyi supistuksilla. Vauva oli kyllä hyvän kokoinen, noin 3 kg. Vietiin valvontaosastolle hetkeksi, mutta mitään ongelmaa ei ollut. Vähän keltaisuutta ja paljon nukkui, joten piti herätellä syömään.
Mä en usko, että supistuksia yritettäisiin estää tai että sitä keuhkolääkettä annettaisiin, mutta tämä perustuu vain omaan kokemukseen.
Kannattaa ottaa rauhallisesti ja suihkutella lämpimässä suihkussa, sekä käyttää lämmintä kauratyynytä. Nuo mulla auttoivat silloin, kun supistuksia tuli, mutta ei kuitenkaan ihan synnytyssupistuksilta tuntuvia.
Vielä ihan lisäyksenä, että mun äiti oli minua odottaessaan todella kauan sormelle auki ja kaula lyhentynyt, mutta niin vaan meni 4 päivää yli lasketun! :)
Mutta kannattaa ottaa tosissaan supparit, kun koskaan ei tiedä.. Ja paras se vauvalle on, että pysyisi vähän kauemmin mahassa. Tsemppiä!

Meillä synty poika 34+1 viikoilla ja ei annettu mitään keuhkoja vahvistavaa, ehkä olisi tarvinnut koska joutui sitten ponnistavan hengityksen takia teholle ja sit oli alhaista verenpainetta ja sokeria. Ja sit vielä kellastui. Mutta kaiken kaikkiaan aika pieniä oli nuo ongelmat.
Sulla on kuitenkin noi viikot jo noin hyvät ja viikkokin tekee jo ihmeitä kohdun suojissa. Joten tuskin mitään ongelmia tulee, jos lapsi muuten on kunnossa.

synnytin rv 37+0 ja ihan normaalisti meni kaikki. tosin (jännää et muillakin) vauva oli keltainen ja sinivalossa ja väsynyt, piti herätellä syömään. keuhkot normaalit jo nuilla viikoilla.

35+3 käynnistettiin raskausmyrkytyksen vuoksi.Synnytys kesti 20h...supistukset vaan loppui, kohtu väsyi.Lastenlääkäri ei meinannut millään uskoa ettei vauva ole täysiaikainen.Koska lapsivesien menosta oli pitkä aika, niin antibioottitippaan ja sokereissa myös pikkasen häikkää, niin sokeritippaan.Viikko sairaalassa ja sitten pääsi kotiin.

Näissä on sairaalakohtaisia eroja, mutta meillä estellään aktiivisesti 34 asti, sen jälkeen nesteytyksellä noin 36 asti. Kortisonia ei anneta 34 jälkeen eli keuhkoja ei tartte kypsyttää. Noilla viikoilla ongelmia voi olla lähinnä syömisessä, verensokereissa ja lämmönsäätelyssä, mutta nekin ovat yleensä sellaisia, että vierihoito-osastolla pärjäilee.Olet jo hyvillä viikoilla eli jos lapsi on syntyäkseen, niin saa syntyä:)

37+0 vauva lasketaan täysiaikaiseksi, joten haloo... "synnytin rv 37+0 ja ihan normaalisti meni kaikki. tosin (jännää et muillakin) vauva oli keltainen ja sinivalossa ja väsynyt, piti herätellä syömään. keuhkot normaalit jo nuilla viikoilla. "

-.-

Hyvin mahdollisia on noilla viikoilla syntyneillä pikkuisilla juurikin sokeri ja kalkkiarvojen heittelyt sekä keltaisuus.Kannattaa siis varautua vähän pidempään sairaalassa oloon sekä siihen, että vauva lähtee suoraan synnytyksestä käymään teholla juurikin noitten edellämainittujen asioiden takia.

Samoista syistä meillä vauvat on olleet myös väsyneitä ja heitä on tarvinnut herätellä kolmen tunin välein syömään ensin pullosta ja vähän voimistuttuaan rinnasta. Ensimmäinen kuukausi on ollut aina melkosta maidon pumppamista rintapumpulla.

Meille on kahdelle kolmesta annettu kortisonia keuhkoja varten viikolla 34 ja lapset ovat syntyneet käynnistettyinä 37+2 ja 36+2

Kiitos, onpa kia kuulla muiden kokemuksia. Täytyy yrittää ottaa tuleva viikko ihan rauhassa, sitten ilmeisesti alkaa olla jo hyväkin syntyä :) Esikoinen oli isokokoinen ja tämä samoilla käyrillä mennyt, joten toisaalta olisi hyväkin jos vähän aikaisemmin lähtisi syntymään.

Tytön paino oli noin 2300g , viikon oltiiin sairaalassa kun katseltiin että tuleeko keltasuutta vai ei, ei tullut. Ainut ns. normaalista minun tyttö ei oppinut ikinää imemään rintaa kun oli ensimmäisen vuorokauden tarkkailussa lastenosastolla. Sairaalaan menin kun lapsivedet tuli pois. sairaalassa laitettiin tipalla lääkettä ettei kohtuun tule tulehdusta. Tulehdus olisi kai pienelle tulokkaalle ollut vaaraksi.

Yhteistyössä