synnytys pelosta kärsijät (sektioäidit)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sade
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sade

Jäsen
03.06.2004
216
1
16
Hei. Kärsin suunnattomasti synnytyspelosta, mutta en osaa itsellenikään selittää oikein mitä pelkään. Ehkä kipua, ehkä sitä selviääkö vauva. Mitä te äidit pelkäätte synnytyksessä ja oletteko saaneet apua pelkoon?? Synnytyksen läpikäymistä tms.? :flower:

Moi!

Olen itse synnyttänyt useammin kuin kerran. Minun tapauksessani ainakin tieto lisää tuskaa, kuten sanotaan.
Minä en niinkään pelkää kipeitä supistuksia, niistä kyllä vielä selviää. Ponnistusvaihe on minulle ainakin kauhistus. Vaikka omat lapseni ovat syntyneet alle neljän minuutin ponnistusvaiheella, se on kuitenkin se mikä pelottaa. Pakokauhun paikka.
Ehkä se on tilanne, joka ainakin nopeassa ponnistustilanteessa tuntuu siltä, että tilannetta ei voi itse mitenkään hallita.
Valtava repivä tunne ja tunne että silmät ja kaikki pullistuu ulos.
Vaikka se on hetken kuluttua ohi ja kivut kuin pois pyyhkäisty, koen sen niin pakokauhun paikkana, etten todellakaan vapaaehtoisesti siihen alkaisi.
Minua ärsyttää se, että odttava äiti on niin helposti puhuttavissa ympäri. On niin helppo vedota tunteisiin. Vauvalle parempi jos alakautta syntyy jne. Mutta osaako kukaan todella sanoa, että sektiovauvat olisivat niin paljon huonokuntoisempia tai jotain että väite olisi aidosti totta??
Olen pyytänyt leikkausta mutta silti synnyttänyt. Ja ollut pettynyt.

Siis alatiesynnytyksen paremmuutta lapsen kannalta tukee se, että synnytyksen aikana lapsi tuottaa hurjan määrän adrenaliinia (enemmän kuin koskaan sen jälkeen elämässään) ja sillä sanotaan olevan vaikutusta hengityksen käynnistymiseen ja muutenkin valmistavan vauvan elimistöä elämään kohdun ulkopuolella.

Toisaalta, miksi äidin pitäisi kärsiä kamalaa pelkoa, jos helpompikin keino on ja kuitenkaan lapsi ei ole leikkauksen jälkeen sen huonompikuntoinen kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Tunteisiin on helppo vedota, sillä mitäpä äiti ei lapsensa eteen tekisi.

Olin itse päättänyt, että jos tämä pikkukakkonen ei käänny ajoissa, en suostu kääntöön ja vaadin section. Nyt on vauveli ollut viimeiset 4 viikkoa raivotarjonnassa eikä mahdu enää kääntymään väärinpäin, joten synnytän siis ihan "normaalisti"

Perätilasynnytyksessä on aina riskinsä, olipa eka- tai tokasynnyttäjä, joten sinuna vaatisin section.

kiitos vastauksistanne :flower:
toki haluaisin synnyttää alakautta jos se seuraavassa raskaudessa on mahdollista (vauvan koko jne.)
MUTTA edelleen pelkään jopa raskaaksi tuloa tämän synnytyspelon takia.

Yhteistyössä