synnytys jakkaralla

• Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti
miten on
Olisin yleisesti kiinnostunut lukemaan kokemuksia heiltä, jotka ovat jakkaralla synnyttäneet. Saako siinä hyvän asennon ponnistaa, onko ns. mukava jne? Puudutukseksi olen ajatellut kohdunkaulanpuudutusta, koska epiduraali ei ainakaan meidän sairaalassa onnistu tai sitten on sängyssä synnytettävä?

Ja sitten vielä varsinainen kysymyksenikin, miten tuo välilihan leikkaus onnistuu, jos jakkaralla haluaa ponnistaa?

Synnytys itsessään voi mennä ihan toisin kuin olen suunnitellut, mutta kokemuksia kiitos!

Minä olen synnyttänyt kahta ensimmäistä lastani lukuunottamatta kaikki jakkaralla. Ja toivottavasti jos vielä joskus olen synnyttämässä,saan edelleen synnyttää jakkaralla!
Olen siis monisynnyttäjä. Mies ,jos on ollut mukana on istunut selkäni takana ja pitänyt minusta kiinni,häntä vasten olen levännyt työntöjen välissä. Kerran jakkara laitettiin synnytyssänkyä vasten tyynyjä selän ja sängyn väliin.Hyvä oli niinkin.
Ponnistamisen suunta tulee jotenkin automaattisesti,samalla tavalla kuin kakalla ollessa. Ja kun olet pystyasennosa,lapsi yleensä omalla painollaan nopeuttaa tuloaan. Välilihan leikkausta minulla ei ole tarvinnut tehdä kertaakaan,joskus on tullut pieniä repeämiä.Olen kuullut,että jakkarasynnytyksessä ei yleensä tarvitse tehdä välilihaleikkausta.
Istukka on tullut joko siinä jakkaralla ollessa tai sitten olen siirtynyt sänkyyn. Se mikä on vähän kumma juttu on,että jakkaralla ollessa tulee helposti huono olo,eli aika pian lapsen syntymän jälkeen on täytynyt päästä pitkälleen tai seisomaan. Siskoni,jolla ponnistusvaihe kestää pitempään,on joutunut nousemaan seisomaan kesken ponnistusvaiheen.

Jakkarasynnytys ei sovi kaikille,olen kuuluut sellaistakin.Mutta kokeilemalla eri asentoja paras löytyy.
Itse olen jakkarasynnytyksen puolestapuhuja.

Ensimmäisen lapsen ponnistin jakkaralla ja kokemus oli hyvä. Väliliha leikattiin siinä jakkaralla ollessa. Mulla oli myös kohdunkaulapuudutus. Nyt, kun odotan neljättä aion taas toivoa jakkaraa tai sitten jonkunlaista polvillaan olemista ponnistamisvaiheessa. Ainoa miinus oli se että jalat puutu siinä jakkaralla. Ja se oli tosiaan mukavaa kun sai nojata mieheen. Toihan se vähän turvaa ja eipä ollut sitte aitiopaikalla katsomassa.

Numero nelosen punnersin jakkaralla. Puudutuksena oli epiduraali, eli sen ei pitäisi olla este jakkarasynnytykselle.
Niinkuin edellä on mainittu, ponnistaminen on jakkaralla helppoa, suunta löytyy kuin itsestään. Ja vetovoima auttaa, mun puserrus kesti 4 minuuttia ;)
Positiivinen ja suositeltava kokemus.

mä synnytin kuopuksen jakkaralta. mies oli selän takana tukemassa, pitämässä kiinni ja kätilö "otti kopin". mitään puudutusta mulla ei ollu eikä välilihaa leikattu, kielsin sen. pieni repeemä tuli joka parani tosi nopeeta ( nopeemmin kuin esikoisesta tehty eppari.. ). vauva tuli tosi helpolla ulos, ponnistuksen kestoks merkittiin 6min, sekin jarruteltuna, koska vauvalla oli käsi vinksallaan ja se jouduttiin auttaan ulos...

kannattaa valmennuksessa kokeilla jakkaraa jos mahdollista! tän seuraavankin ajattelin jakkaralta ponnistaa, tai sitten "kävelytuelta"... huomattavasti helpompi ponnistaa kun on pystyasennossa kuin että makais sängyllä, siinä vauva painaa huonosti selkään eikä pääse sulavasti ulos. ja jos vaan voi niin antaa mieluummin revetä kuin että tehään eppari. maalaisjärkee saa käyttää niinkun meiän valmennuksessa vanhempi, ihana kätilö sanoi. tuskin on ennenvanhaankan esim kotisynnytyksissä ollu kukaan saksien kaa alapäätä leikkomassa ja sit on melkein heti lähetty heinäpellolle kun vauva on ollu sylissä.. ;)

voimia ponnistukseen! :)

missä vaiheessa te olette siiryneet sitten jakkaralle? sitten kun saatte ponnistys luvan vai jo muutaman ponnistuksen jälkeen vai kuinka?

tuntuu vain että kesken hässäkän olisi kauheata lähteä liikkeelle,mutta kiinnostuin tuosta jakkarasta ja toinen muksu tulossa nyt viikolla 38+4 joten en tiedä millon sitä pääsee taas änkeemään =)

äitineljälle
Synnytin toissapäivänä neljänteni jakkaralla. Mies istui takanani sängyllä ja tuki kainaloiden alta. Ponnistus vei neljä minuuttia, josta hetki jarruteltiinkin. Suunta on tosiaan helppo tuntea tuossa jakkaralla, kun painovoima on apuna. Repesin pinnallisesti kahden tikin verran. Ihaninta oli kun sain itse ensimmäiseksi katsoa kumpi tuli! Ja miehelläkin on sieltä yläpäästä hyvät näkymät ja pääsee leikkaamaan napanuoran. Suosittelen!

Jakkaralla esikoinen syntyi ja ponnistusvaihe kesti vain noin vajaat 15min eli aikas hyvä..
Tulevan tahtoisin jakkaralla myös koska vain hyviä kokemuksia oli vaikkakin alkuun kun kokeilin jakkaraa se oli todella huteran tuntuinen eli kapeat reunat ja matala (olen vain vaivaiset 176cm pitkä..) ja todella vaikea pysyä päällä mutta kun H-hetki tuli oli jakkara todella hyvä, vetovoimahan siinä on ehkä pieni miinus jonka johdosta voi repeillä hieman enemmän mutta ammattilainen auttamassa joka osaa jakkaran hoitaa ei pitäis pahempia repeämiä tulla, minulla laittoivat kuuman pyyhkeen välilihaa vasten jolloin se pehmeni hieman.
Itselläni oli kätilö opiskelija hoitamassa ensimmäistä jakkara synnytystä jolloin nousi lievä kauhun tunne mutta se unohtui nopeasti jotenkin kummasti.. ;)

jenni87 harmaana
Mä oon synnyttänyt kerran jakkaralla. Olin saanut epiduraalinkin, joten ei ainakaan sen pitäisi kaikissa sairaaloissa olla este jakkaralla ponnistamiseen.
Olin kokeillut ponnistamista jo kyljeltään, ja puoli-istuvassa asennossa, mutta siitä ei tullu mitään... jalka kramppasi enkä tuntenut koko ponnistamisen tarvetta. Nousin synnytyssängyltä ylös, lattialle kyykky asentoon ja kiitos nuoren kätilön, ymmärsi hakea jakkaran ja sanoi "kokeile tota" -mies meni taakseni tukemaan, ja pari ponnistusta, niin lapsi oli maailmassa. Välilihaa ei tarvinut leikata, mutta se olisi kaiketi onnistunut myös jakkaralla, sillä kätilö oli hakenut "leikkausvälineet" valmiiksi paikalle... Minä tunsin jakkaralla tosi hyvin ponnistamisen tarpeen, ja oli kaiketi luonnollinen asento ponnistaa... ja painovoimakin jo pelkästään painoi lasta alaspäin! Suosittelen!!! Toivottavasti saan nyt toisellakin kertaa synnyttää jakkaralla...

joanna
Synnytin esikoisen jakkaralla. Sain spinaalin aukeamisvaiheessa ja kun puudutus alkoi kadota, sain siirtyä jakkaralle ponnistaan. Ponnistusvaihe kesti 14min. Oli kyllä oikeesti helppoa kun alaspäin ponnisti ja välillä sain nojata mieheeni joka istui mun takana ja tuki kainaloista. Seuraavan aion myös jakkaralla punnertaa jos kaikki vaan menee hyvin.

Joopase
Kakka-aiheinen kysymys tähänkin pinoon...haluaisin ponnistaa seuraavan tulokkaan jakkaralla, mutta viimeksi puoli-istuvassa synnyttäessäni ponnistin ensin huiman läjän kakkaa (peräruiskeen sain ja se "ehti toimia" - muttei riittävästi...).

Mitenkäs siis jakkara + kakka? Todennäköinen kombinaatio? Vai pitäisikö vaan pyrkiä olemaan syömättä muutama päivä ennen h-hetkeä :LOL:

Ja siis kysyn ihan tosissani.

Joopase
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 14:13 Vieras kirjoitti:
siinä vaiheessa mulla vauva voitti!
Öh, onko tämä vastaus tuohon kakka-aiheiseen kysymykseen? Eli tarkoitatko, että kakkaa ei tullut silloin kun vauva tuli jakkaralla ponnistaen, vai että et välittänyt kakasta (mikä on toki täysin normaalia) siinä vaiheessa kun ponnistit??

Täytynee tehdä uusi aloitus ihan kakka+jakkara -otsikolla, että saa oikeita vastauksia...

Yhteistyössä