Synnytyksestä Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ewat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ewat

Vieras
Mä olen kuullut, että Suomessa on oltava sairaalassa vastasyntyneen kanssa joitakin päiviä, jolloin tarkistellaan että vauvan paino alkaa nousemaan oikeassa suhteessa ja että kaikki on synnytyksessä mennyt hyvin. NOH, kun tämä lysti kuitenkin maksaa ja kotona odottaa toinen pieni muksu, niin on kai mahdollista lähteä? Mikäli mikään ei ole siis vialla?

No se maksu ei ole paljon, kun ajattelee, että sieltä äiti saa ruoan ja vauva saa vaipat ja on kipulääkkeet ja huolehditaan, että kaikki on hyvin. Poliklininen synnytys on mahdollinen, jos siitä etukäteen jo sopii ja kaikki menee hyvin raskausaikana ja synnytyksessä.

Ei tarvitse painon alkaa nousemaan, yleensähän normaalistikin kotiinlähtöpaino on matalampi kuin syntymäpaino. 1 tai 2 yötä voi olla jos kaikki ok, toki aikaisemminkin saa lähteä ja käyttää vauvaa näytillä sit kun 48 h ikä on täynnä ( vakavat sydänviat tulevat dramaattisesti ilmi kun sikiöaikaiset virtaukset sulkeutuu, siksi suositellaan olemaan sen 48 h, siihen mennessä yhteydet muuttuu )

Myös polikliininen synnytys on mahdollinen, jos kaikki on mennyt hyvin ja synnyttäjä sitä toivoo. Silloin pääsee kotiin 6-24 h synnytyksestä. Mutta en mä oikein tajua miten se paljoakaan auttaa sen pienemmän kanssa. Mulla oli helppo toinen synnytys ja vielä aamulla kunnon yöunien jälkeen, eli ei ollut univelkaakaan, mutta silti aika hurjaa olisi ollut joutua 6 h synnytyksestä kotiin ja vahtimaan isompaa muksua, hoitamaan vastasyntynyttä ja vielä toipumaan itse synnytyksestä.

Sitä varten isyyslomat ovat, jotta isä voi jäädä esikoisen kanssa kotiin. Jos isä ei voi jäädä kotiin edes pariksi päiväksi tai isää ei ole ollenkaan, kannattaa isompien lasten hoito järjestellä muutoin hyvissä ajoin. Kun ei niitä isompia lapsia sinne synnytykseenkään voi ottaa mukaan ja se synnytyskin voi kestää monta vuorokautta. Eikä mikään takaa, että äidillä ja vauvalla on kaikki hyvin synnytyksen jälkeen, joten sinne sairaalaan voi olla syytä jäädä kuitenkin. Oikein huonolla tuurilla siellä menee vauvalla viikkoja tai kuukausia.

Vaikka toka synnytys oli helppo, en olisi uskaltanut lähteä kotiin samana päivänä. Aina on riski, että vastasyntyneellä tai itsellä ei olekaan kaikki kunnossa. (Tokihan tuossa tilanteessa pitää käydä vielä sairaalassa uudestaan, mutta silti.) Tiedän tapauksen, jossa syntyneellä vauvalla oli yllättäen harvinainen sydänvika. En tiedä huomataanko tuollainen aivan tunneissa, mutta ymmärtääkseni ei aivan heti. Joten jos olisi kotiin ehtinyt, ei olisi ollut mitään tehtävissä. (Tässä tapauksessa edes sairaalassa olo ei ehtinyt pelastamaan, joten kotoa ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia.) Omalla vauvalla oli myös pian syntymän jälkeen kaikki ok, mutta n. 8 h myöhemmin tarkkailtiin mahdollisia sydämen ongelmia, verensokeria ja ruumiinlämpöä. Ei noita olisi kotona huomannut.

Äidilläkin on synnytyksen jälkeen riski, että tulee esim. keuhkoveritulppa tai verenvuotoja. Mieluummin olen itse sairaalassa synnytyksen jälkeen vähintään vuorokauden pari, jotta apu on lähellä, jos jotain kiireistä ongelmaa tulee.

Yhteistyössä