Synnytyksessä kätilöiden tapa käsitellä vastasyntynyttä kovakouraisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Olen raskaana ja tänä aikana olen katsonut useita synnytysohjelmia ja videoita mm. norjalainen Kätilöt-sarja, Erilaisry äidit ja muita koti/ulkomaisia ohjelmia, joiss näytetty aito synnytys.

Olen itse synnyttänyt aiemmin, mutta komplikaatioiden vuoksi en ole ihan varma miten vastasyntynyttäni käsiteltiin, mutta näissä ohjelmissa ainakin kätilöt nostavat vauvan äidin päälle ja hierovat jollain karkealla liinalla / pyyhkeellä todella kovakouraisen näköisesti vastasyntynyttä. Jos vauva on itkenyt niin siitä jo tiedetään, että hengittää, niin en ymmärrä tätä kovakouraista pyyhkimistä.

Itse haluaisin vastasyntyneeni heti suoraan rinnalle peiton alle lämpimään niin että saisin heti imettää vauvaa jälkeisten ajan ja sitten vasta vauvan huuhtelu (ei pesu niin että kina lähtee) ja pukeminen ja takaisin rinnalle.

Pitääkö näitä luonnollisia menetelmiä itse toivoa sairaalassa kun kaikki on nykyään niin medikalisoitu ja esim. epiduraaliakin tyrkytetään automaattisesti vaikka sen ja muiden lääketieteellisten toimenpiteiden pitäisi olla enemmänkin poikkeus ellei ole selkeää lääketieteellistä syytä.

Minun kokemukseni on, että lapsi nostettiin suoraan kainaloon, vaikkei tämä itkenytkään. Ähkäisi vain ja tuijotti julmasti :) Pesuakaan ei nykyään suositella ensimmäisiin pariin päivään. Toki riippuu sairaalasta ja kätilöstä, ovatko nykysuositukset käytössä vai eivät.

Epiduraalia tai muita lääketieteellisiä toimenpiteitä ei kukaan tyrkytä. Mutta aika moni synnyttäjä niitä vaatii, eivätkä kätilöt ole ajatuksenlukijoita. Siksi se toivelista on hyvä tehdä.

Itse kannatan kyllä lämpimästi kivunlievitystä ;) Mutta tohon toiseen asiaan, niin itse ainakin sain vauvan syliin heti ilman mitään pesuja tai pukemisia. Nimenomaan ohjeistus nykyään ainakin tässä sairaalassa on se, että ensin rauhallinen ensi-imetys ja lepohetki synnytyssalissa ja vasta sen jälkeen mittailut ja pesut. (tietenkin vain jos ei mitään hätää ole vauvalla tai äidillä). Mutta ulkomaisissa ohjelmissa nyt menee kaikki ihan omituisesti ja eri lailla kuin Suomessa.

Tyksissä vauva annetaan heti rinnalle (jos kaikki ok!) ja vauva saa olla ihokontaktissa sinne 6h tarkastukseen asti. Itse pyysin, ettei lasta vielä sen jälkeenkään puettaisi (oli siis yö) ja otin hänet takaisin oman paidan sisään. Toki vauva punnittin ja mitattiin synnytyksen jälkeen, ja oli hetken isän paidan sisässä, kun kävin suihkussa ja sain lääkitystä kun vuoto ei meinannut loppua.

Esitä rohkeesti vaan toiveita kätilölle. Etköhän saa pienokaisen ihokontaktiin jos kaikki on ok. :)

Ollessani tukihenkilönä ystäväni synnytyksessä vauva nostettiin heti rinnalle kun oli tarkistettu että on kaikki asiaankuuluvat osat. Siinä sitten pötkötti kun minä leikkasin napanuoran, eikä oltu heti tekemässä mitään mittauksia tms. Kätilö pisti vain pyyhkeen päälle ettei tule kylmä.

No minäkin olen elänyt siinä käsityksessä aiemmin, että ainakin Suomessa hoidetaan synnytys mahdollisimman luonnonmukaisesti, mutta näissä kotimaisissakin ohjelmissa on vastasyntynyttä riepoteltu kamalan näköisesti.

Tuo olisi aivan ihanaa jos vastasyntyneen saisi pitää jopa sen 6 tuntia ihokontaktissa ja ei pesua eikä pukemista siinä välissä. Tietysti se punnitus ja mittaus on hoidettava, mutta tuleeko vauvalla kylmä siinä? Ja äidin pesun ajan isin paidan alle kenguruhoitoon olisi paras. Taidankin tehdä toivelistaa.

No kyllä ne vauvat nostetaan rinnalle, kunhan vähän enimpiä sotkuja pyyhkäisevät. Keskimmäisellä oli tosi lyhyt ja paksu napanuora, kinnasi jalkojen välistä, kun nostettiin rinnalle.

[QUOTE="nanna84";28016193]Tyksissä vauva annetaan heti rinnalle (jos kaikki ok!) ja vauva saa olla ihokontaktissa sinne 6h tarkastukseen asti. Itse pyysin, ettei lasta vielä sen jälkeenkään puettaisi (oli siis yö) ja otin hänet takaisin oman paidan sisään. Toki vauva punnittin ja mitattiin synnytyksen jälkeen, ja oli hetken isän paidan sisässä, kun kävin suihkussa ja sain lääkitystä kun vuoto ei meinannut loppua.

Esitä rohkeesti vaan toiveita kätilölle. Etköhän saa pienokaisen ihokontaktiin jos kaikki on ok. :)[/QUOTE]

Mulla sama kokemus Tyksistä viime syksyltä. Ja 6 h:n jälkeenkin minulta kysyttiin haluanko vauvalle vaatteet päälle vai vielä paitani sisään, ja silloin oli jo aamu.

Ja mitään epiduraalia kukaan ei todellakaan tuputtanut, ihailtiin ja kannustettiin kun jaksoin "luomusti", mutta sanottiin myös että JOS haluan jotain niin niihinkin on mahdollisuus, sanot vaan jos siltä tuntuu.

Myös esim. synnytyshuoneesta sammutettiin ylimääräiset valot ja tv ponnistusvaiheessa, ettei vauva joudu heti valokeilaan ja hälinään, vaan tila olisi mahd. rauhallinen :)

Jos vauvaa on tarpeen kuivata ja putsata niin kyllä se nimenomaan pitää tehdä ripeästi ja reiluin ottein jotta märkä kangas ei jää ihoa vasten. Jos pikkuisen kevyesti pyyhitään sieltä ja täältä ja lapsi makaa sen ajan märkien liinojen seassa niin kylmähän sille tulee. Reipasotteinen hieronta stimuloi myös hengitystä jos se ei tahdo lähteä kunnolla käyntiin.

Meinaatko että se synnytyskanavan läpi puskeminen on vauvalle kovinkin hellää silittelyä...?:rolleyes:
Niin kuin joku tuossa yllä jo totesikin, reipasotteinen hieronta stimuloi mm sitä vauvan hengitystä, ja mitä tulee kätilön tapaan käsitellä vauvaa, minun mielestäni siitä vain heijastuu työn tuoma varmuus siihen vauvan käsittelyyn, ei se mitään riepottelua ole.

TAYSissa olen aina saanut vauvan rinnalle pyytämättä (esikoisen kohdalla piti vain napanuora leikata ebsin kun oli niin lyhyt) heti syntymän jälkeen, kunhan elintoiminnot on varmistettu ja kaiken todettu olevan ok.
Puudutteita ei ole koskaan tyrkytetty, ihan olen itse pyytänyt niitä kun on siltä tuntunut ja kätilö on korkeintaan ehdottanut jotain mitä kannattaisi kokeilla jos itse en ole osannut sanoa mitä haluaisin (muuta kuin että kipu loppuu :D )

Turhaa luoda itselleen kamalaa stressiä kätilön toiminnasta etukäteen, kun kuitenkaan et voi tietää kuinka synnytyksesi tulee menemään tai millainen kätilö siellä on vastassa. Vahvasti epäilen että nämä kauhutarinoiden kätilöt ovat todellakin häviävän pieni osa kys ammattikuntaa, mutta kuka nyt niistä positiivisista kokemuksista viitsisikään jauhaa, ne kun eivät ole ollenkaan niin mehukkaita kuin se kumminkaimannaapurille sattunut juttu....
Ihan vain rennoin rantein suosittelisin sinne synnärille lähtemään ja toimimaan siellä sitten tilanteen mukaan :)

Kolme kertaa synnyttäneenä, ensimmäisen kerran 13 vuotta sitten, vauva laitettiin heti iholleni kun oltiin saatu parku kuulumaan. Ainoastaan siinä vaiheessa kun minua ommeltiin, vauva nostettiin pois pesulle ja hyvä niin, olisin voinut vaikka huitaista vauvan lattialle koska puudutus epäonnistui.
Toisella kerralla (11 vuotta sitten) oli komplikaatioita ja hätäsektio lähellä. Kaksi lääkäriä paikalla ja vauvan sydänäänet heikkeni. Onnistuin työntämään ulos viime hetkellä, vauva ei hengittänyt hetkeen. Silloin lääkärit tarkistivat vauvan ja siihen meni jonkin verran aikaa. Kun parku alkoi kuulumaan, sain vauvan melkein heti iholle.
Kolmas kerta sujui mallikkaasti ja vauva oli taas iholla melkein heti. Kyllä nyt vähän on liioittelemisen makua aloituksessa. Äitikin täytyy tarkistaa ja silloin vauvaa voi pyyhkiä tai pestä.

Kyllä kätilöiden tarkoitus on varmistaa että keuhkot aukee kunnolla. Eikä siihen riitä yks rääkäisy ja tissi suuhun vaan kullä se kuuluu ihan asiaan että lapsi hetken itkee, vaikka se vaatisi sitä hengityksen stimulointia hieromalla tms.

[QUOTE="Vieras";28016755]Kyllä kätilöiden tarkoitus on varmistaa että keuhkot aukee kunnolla. Eikä siihen riitä yks rääkäisy ja tissi suuhun vaan kullä se kuuluu ihan asiaan että lapsi hetken itkee, vaikka se vaatisi sitä hengityksen stimulointia hieromalla tms.[/QUOTE]

Ei se itku välttämätöntä ole, hengittäminen kylläkin :)
Nimimerkillä "hyvinvoivan vauvan ilman itkua synnyttänyt".

[QUOTE="Vieras";28016117]

Itse haluaisin vastasyntyneeni heti suoraan rinnalle peiton alle lämpimään niin että saisin heti imettää vauvaa jälkeisten ajan ja sitten vasta vauvan huuhtelu (ei pesu niin että kina lähtee) ja pukeminen ja takaisin rinnalle.
[/QUOTE]

Minulla on 5 synnytystä takana ja vasta viimeisessä toimittiin juuri näin. Itsekin olin ihmeissäni, että tosiaan se kina sulaa ihokontaktissa eikä sitä tarvitse erikseen pestä pois. Hämmästyttää, että mitenkään muuten koko asiaa hoidetaankaan kuin luonnonmukaisesti.

Kirjoittaisin sinuna nämä toiveesi sairaalalle, sillä riippuu varmaan paljon kätilöstä ja hänen tottumuksistaan miten hän toimii, ellei erikseen hoksaa pyytää luonnonmukaisia hoitotoimia. Sellainen synnytystoivelista ainakin meilläpäin täytetään rakenneultraan mennessä ja se laitetaan potilaskansiosi väliin josta hoitava kätilö sen sitten synnytyksessä poimii esiin.

[QUOTE="vieras";28016304]No kyllä ne vauvat nostetaan rinnalle, kunhan vähän enimpiä sotkuja pyyhkäisevät. Keskimmäisellä oli tosi lyhyt ja paksu napanuora, kinnasi jalkojen välistä, kun nostettiin rinnalle.[/QUOTE]

Juu kyllä nostetaan noissa ohjelmissakin, mutta kun se pyyhintä on sellaista rajua siinä rinnalle noston jälkeen. Mksi sitä vaustasyntynyttä ei voi vaan kevyesti pyyhkäistä ja nostaa äidin synnytysmekon/paidan/peiton alle?

Ihan kiva olla heti ihokontaktissa (näin on toimittu ainakin Kättärissä ja Jorvissa), mutta kyllä on ihana peseytyä vähän ajan päästä synnytyksen jälkeen!!!! Kun sieltä synnytyksen aikana voi tulla kaikkien muiden eritteiden lisäksi kakkaakin, niin haju ja olo on aika likainen. Vauva pestään ensi-imetyksen jälkeen nopeasti ja äitikin voi käydä pikaisesti suihkussa. Kyllä sitä vauvaa ehtii hoitaa vielä sen jälkeenkin. ;)

[QUOTE="Kaisa";28016906]Ihan kiva olla heti ihokontaktissa (näin on toimittu ainakin Kättärissä ja Jorvissa), mutta kyllä on ihana peseytyä vähän ajan päästä synnytyksen jälkeen!!!! Kun sieltä synnytyksen aikana voi tulla kaikkien muiden eritteiden lisäksi kakkaakin, niin haju ja olo on aika likainen. Vauva pestään ensi-imetyksen jälkeen nopeasti ja äitikin voi käydä pikaisesti suihkussa. Kyllä sitä vauvaa ehtii hoitaa vielä sen jälkeenkin. ;)[/QUOTE]
Samoilla linjoilla. Kuopuksen kanssa ennätimme pötkötellä sylityksin tovin, sain samalla ompeleetkin, sitten meitä ohjattiin suihkuun hienovaraisesti ja totesin vauvalle, että olemme molemmat kakanneet kesken pahimman rutistuksen.

[QUOTE="vieras ap";28016862]Juu kyllä nostetaan noissa ohjelmissakin, mutta kun se pyyhintä on sellaista rajua siinä rinnalle noston jälkeen. Mksi sitä vaustasyntynyttä ei voi vaan kevyesti pyyhkäistä ja nostaa äidin synnytysmekon/paidan/peiton alle?[/QUOTE]

No kun se kevyt pyyhintä ei auta mitään. Jos aikoo saada hengityksen ja verenkierron käyntiin, pitää hieroa.

Yhteistyössä