Synnytyksen käynnistäminen -kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 40+5
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

40+5

Vieras
Kertoisitteko te jo synnyttäneet, joiden synnytys on käynnistetty, että missä vaiheessa käynnistys aloitettiin, miten käynnistettiin, ja miten kauan koko homma kesti ennen kuin alkoi tapahtumaan ja siihen kun lapsi syntyi? Mielelläni kuulisin myös jos on vertauskohdetta luonnollisesti käynnistyneeseeen synnytykseen, oliko käynnistetty synnytys jotenkin vaikeampi? Itselläni ilmeisesti kohta edessä tuo käynnistys kun ei lapsi vaan ota syntyäkseen!

Mulla oli rv 40+6 kun alko illalla tulee kovempia supistuksia ja limatulppakin oli lähteny aamulla, yöllä soittelin sairaalaan ja sanoivat että tule kun siltä tuntuu. ensisynnyttäjänä en oikei tienny kuin kauna uskaltaa kotonakärvistellä kun matkaakin sairaalaan on melkein tunti. aamuyöllä sitte mentii ku kun supisteli säänöllisesti n. 5 min välein, mutta vähän laimeita olivat kuitenkin. n. 4 tuntia oltiin salissa käyrillä, mutta supistukset ei juuri koventuneet enää, olin sillon n. 4 cm auki. joten puhkasivat kalvot, jotta saatiin käyntiin tosissaan. siitä meni 3 h niin tyttö oli maailmassa. Heti kalvojen puhkaisun jälkeen supistukset alko tulemaan todella kovina ja kivuliaina, avautuminen meni nopeesti, ja 20 min ponnistin. Eli toisin sanoen olis voinu jäädä vielä kotiin odottelemaan kunnon supistuksia, niin olis varmasti lähteny ihan luonnollisesti käyntiin pikku hiljaa, mutta ei yhtään harmita että pistivät vähän vauhtia! Vaikka sanotaan että supistukset on ehkä kipeämpiä sillon kun käynnistellään?
mutta mäkin olin niin tuskanen ja kärsimätön viimeset ajat että oli onni kun synnytys meni sit loppuen lopuks noin nopeesti. puudutuksiakaan en kerinny kaipailemaan.. tai kaipasin kyllä, mutta kätilö sano ettei enää kannata..
Että ei jäänyt mitään traumoja ainakaan, kivut unohtu sen siliän tien kun vauva oli rinnalla!
Zemppiä, toivotaan että laps alkaa tuleen pian!

Meillä on kolme viikkoa vanha poika, jonka synnytys käynnistettiin rv:llä 40+3, koska ultrassa huomattiin, ettei hän ollut kasvanut kahteen viikkoon yhtään. Painoa oli seurattu jo pari kuukauden ajan.

Liikkeelle lähdettäessä kohdunsuu oli kolme senttiä pitkä ja pehmeä. Ensimmäinen tabletti laitettiin kohdun suulle klo 11 ja ensimmäiset supistukset tulivat noin klo 13 ja heti parin minuutin välein. Seuraava tabletti laitettiin klo 15.00 ja sen jälkeen alkoivatkin todella kovat kivut. En osannut arvata, että kohdunsuuta valmistelevat kivut voisivat olla näin kovat. Siirryin synnytyssaliin noin klo 17.00 ja kipuja yritettiin lieventää ilokaasulla. Klo 18.30 kohdunsuu oli avoinna 3 cm ja laitettiin epiduraali. Siitä alkoikin "taivas", sillä käyrästöltä luin, että supistushan siinä, mutten sitä kuitenkaan tuntenut kipuna. Kroppani lähti synnytykseen mukaan, joten oksitosiinia ei tarvittu muuta kuin ponnistusvaiheessa, jossa kuulemma sitä käyteään aina ensi synnyttäjillä. Lapsi syntyi klo 23.17, ponnistusvaiheen kestettyä 17 min. Epiduraali auttoi minua myös ponnistusvaiheessa, joten sekin meni ilman karmeita kipuja. Synnytyksen kokonaiskestoksi tuli siis 10 h 17 min.

Jännitin tosi paljon käynnistämistä, varsinkin kun etukäteen sanottiin, että voi kestää useita päiviä ennen kuin synnytys todella käynnistyy. Minulla se onneksi lähti heti käyntiin, sillä lapsivesi oli jo aivan kuraa ja lapsella oli napanuora kiertynyt kaulan ja jalkojen ympärille. Näistä kaikesta kuitenkin selvittiin, kiitos asiantuntevan henkilökunnan. Itsestään lähteneestä synnytyksestä ei ole kokemusta, mutta ei käynnistyskään mitenkään hirveän kauheaa ollut, paitsi että kohdunsuun lyheneminen oli tuskallisempaa kuin olin kuvitellut. Siihenkin voi saada kipulääkitystä, mutta minulla sitä ei ehditty antamaan, kun oltiinkin jo tositoimissa.

Jos ei ole mitään erityistä syytä käynnistää synnytystä, kannattaa varmasti odottaa rauhassa "normaalia" lähtöä sairaalaan, vaikka rv 40:n jälkeiset päivät todella ovat piiiiitkiä.

Esikoinen syntyi elokuussa -05 raskausviikolla 42+0. Mitään merkkejä synnytyksen käynnistymisestä ei ollut ollut, ei varsinaisia supistuksia, ei mitään. Rv 41+3 todettiin, että kohdunsuu on sormelle auki, ja synnytys saattaa käynnistyä lähipäivinä. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut ja aamulla rv 42+0 mentiin sairaalaan käynnistystä varten.

Taisi olla yhdentoista aikoihin kun kohdunsuulle laitettiin ensimmäinen pillerin murunen. Sen jälkeen supistuskäyrälle piirtyi jonkin aikaa jotain, mutta itse en supistuksia tuntenut. Päivä käveltiin sairaalaa ympäri ilman mitään tuntemuksia ja kolmen aikaan iltapäivällä laitettiin uusi pillerin muru. Noin 16.30 alkoi ensimmäisen kerran tuntumaan, että nyt alkaa tapahtua. Viideltä supistukset tulivatkin jo miltei taukoamatta ja siirryttiin synnytyssaliin.

Avautumisvaiheessa ilokaasu auttoi tosi hyvin, mutta parin tunnin päästä alkoi supistukset lyömään tokkuran läpi, joten aloin kaipailla epiduraalia. Sitä en kuitenkaan ehtinyt saamaan, sillä kätilö totesi kohdunsuun olevan jo täysin auki. Siitä alkoikin sitten pitkä ja tuskallinen ponnistusvaihe, jossa meinasi usko koko hommaan kadota. Tyttö syntyi lopulta klo 21.59.

Synnytys siis kesti 5 tuntia + jälkivaihe 30 min. Rankkaahan se oli, mutta käynnistyksestä itsestään jäi ihan positiivinen fiilis, vaikka luulinkin, että nyt varmasti ehdin saamaan puudutuksen kun olen jo valmiiksi sairaalassa.

Nyt odottelen toista vaavia tulevaksi joulukuun puolessa välissä, vaikka oikeasti olen asennoitunut siihen että uuden vuoden aikoihin mennään taas käynnistykseen.

40+6 käynnistettiin raskausmyrkytysepäilyn takia.Sain ensimmäisen murusen klo 11.00 ja seuraavan klo 16.00.Klo 17.00 meni vedet ja lapsi syntyi maailmaan yöllä klo 2.00.Eli laskettiin vesien menosta ja supistusten kestosta, että 9h kesti (ensimmäinen lapseni).Mulla vaihe 1:reilu 7h, ponnistus:1h 20min (miltei imukupiksi meni) ja vaihe 3:30min.Tsemppiä vaan!=)

Huh, melkoisia kertomuksia, mutta siltikin kivempi vähän tietää mitä voi olla edessä. Kiitos kaikille vastanneille! Itse en sitä synnytystä niinkään jännitä, sehän on edessä jokatapauksessa ja menee sitten miten menee, siihen en voi etukäteen kuitenkaan vaikuttaa. Tämä odottelu vain on niin tuskaista, varsinkin kun lääkärit ja neuvola varoittelivat että tämä lapsi todennäköisesti syntyy reilusti etuajassa, niin nyt tuntuu siltä kuin olisin jo kuukauden yli lasketun ajan... Selkärangassa myös karmii pieni pelkotila että tämä odottelu olisi vauvalle haitaksi, kun aina välillä kuulee juttuja mm. siitä että istukka on lakannut toimimasta tms ja liian pitkä odottelu on aiheuttanut jopa lapsen menehtymisen. Epätodennäköistä varmasti silti, mutta tässä on ihan liikaa aikaa ajatella kaikenlaisia juttuja!

Kunhan osaat varautua siihen, ettei vauva välttämättä tule alakautta vaan joudutaan leikkaamaan. Itse menin shokkiin, kun sanottiin että siirrytään leikkaussaliin. Jotenki sitä vaan oli kuvitellu synnyttävänsä "normaalisti". Terve poika synty onneksi 41+4.

Yksi kertomus...Jos vielä luet näitä...
Synnytys käynnistettiin 40+3 kun todettiin raskausmyrkytys. Käynnistettiin laittamalla tabletti kohdunsuulle. Kohdunsuu oli kaksi senttiä pitkä ja vähän pehmentynyt?(Kai, en enää muista...)
Sinä päivänä laittoivat vain sen yhden tabletin aamulla, illasta alkoi vähän supistella, mutta loppui sitten, seuraavana päivänä laittoivat sitten aamulla ja päivällä. Illalla alkoi supistukset, klo 23 maissa lähdin synnytys saliin osastolta. Synnytys eteni normaalisti, epiduraalin ansiosta pystyin jopa torkkumaan synnytyssalissa ja klo 4.30 vauva syntyi 20min. ponnistusvaiheen jälkeen.
Eli hyvin meni meilä ainakin vaikka ensimmäisenä päivänä purskahdinkin itkuun kun supistukset loppuivat...

Käynnistyksestä vielä sen verran, että ainakin Naisten Klinikalla niitä emättimeen laitettavia tabuja laitetaan neljän tunnin välein. Yleensä kolme tablettia päivässä, jos ei käynnisty. Minulle annettiin siis tabu klo 11 ja 15. Toisen tabun jälkeen lääkäri sanoi, ettei tänään enää sitten laiteta lisää, jottei vauva synny yöllä. Pointti on siinä, että käynnistystä voidaan joutua tekemään useampana päivänä, joten ei kannata pettyä, jos se ei heti lähdekään liikkeelle.

Yhteistyössä