Synnytyksen käynnistys

  • Viestiketjun aloittaja Rv 38
  • Ensimmäinen viesti
Siru
Jotain piimäkuuriakin täällä on jotkut suositelleet.

Auttaako se saunominen tosissaan? Olen ahkerasti saunonut mutta normaaleja masun kiristymisiä vaan tullut.... :( Rv 38+5 menossa ja olisin myös erittäin valmis tositoimiin..!! Edellinen meni yli ja käynnistettiin viikolla 40+4 ja lopulta leikattiin... samanlaista en toivo kenellekään! Joten mielenkiinnolla odottelen hyviä vinkkejä ;)
 
piimää
joo ilmeisesti jos juo yhden päivän pelkkää piimää niin synnytys käynnistyy muutoman päivän sisään...siinä saattaa mennä monta litraa sitä piimää. ei ole vielä kokemusta mutta aion kokeilla sit kun aika tulee.
sit sperma on kuulemma kans aika hyvä...eli paljon seksii ;)
sit suursiivous käyntiin niin eiköhän noita kaikkia sekaisin käyttäen jotain pitäisi alkaa tapahtumaan ;)
tsemppiä yritykseen!!!!
 
ei auta...
Juu, ei auta piimät, ei saunomiset, ei seksi, ei siivoaminen... oliko vielä kellään mitään muita ideoita?
Nimimerkillä 38+6, että ihan olisin kypsä synnyttään
 
aurinko
Meinasin sanoi samaa kuin Riinu - mikä kiire, kun vauva ei ole vielä edes 40 viikkoa. Saapi rauhassa voimistua masussa, siksi hän siellä vielä oleilee, kerää tarvittavia voimia....
Nyt vasta alkaa meikäläinen miettiä mikä auttaisi kun on 41 viikkoa tänään kasassa. Enkä oikeestaan usko kikkoihin, tulee kun on tullakseen.....LImatulppaa onneksi irronnut eilisestä eli sen mukaan pitäisi 1-10 päivässä syntyä....

Kärsivällisyyttä ja tsemppiä!
 
riia
No kyllähän laps on täys aikainen jo rv 38 ja valmis maailmaan. Luonnollistahan se yleensä on että noihin aikoihin alkaa jo toivomaan että synnytys käynnistyis =) Sekään ei ole muuten sitten yhtään yliaikaa et menee yli 40 viikon. Raskauden normaaliksi katsottu aika on 38-42. Valtaosa itsestään käynnistyvistä synnytyksistä osuu nykyään 41 rv:lle. Yliaikaisuus alkaa vasta 42 viikon jälkeen staken tilaston mukaan 2003 odotus venyi yli sen 4,5 %

Se vaavi syntyy sitten kun kohtu ja hän on valmiina siihen.

Mutta spermassa on oikeasti sellaisia aineita mitä sairaalassakin annetaan synnytyksen käynnistämiseen =) eli seksi on parasta.
 
ÖÖ
Pelkonahan omassa tapauksessani on ettei lähde ollenkaan tulemaan... muuten on olo loistava eikä olisi mitään kiirettä!

Viimeksi kun lievän raskausmyrkytyksen takia käynnistettiin viikolla 40+4 niin minkäänlaisia omia supistuksia ei tullut vaan tipan varassa olin ja se jos joku on kamalaa, varsinkin kun on annostus laitettu väärin: supistus minuutin välein ja kesto minuutin kerrallaan ja sattuu niin paljon että mieluummin vaikka kuolisi.. ja kaikki turhan takia: lopulta jouduttiin kuitenkin leikkaamaan!!

Että sellasta täällä... eli kaikkia mahdollisia keinoja kokeillaan ja myös jo hyvissä ajoin!!


Siru 38+6
 
riia
Ennen vanhaan kuulema on myös käynnistetty synnytyksiä risiiniöljyllä. En tiiä miten turvallista se on silleen käynnistellä... teho perustuu siihen että risiiniöljy aiheuttaa kauheen ripulin ja ripuli supistelut. En itse varmaan uskaltaisi kokeilla, mutta saisihan siinä ainakin paskaa vaikka lasta ei tuliskaan. Vaan eipä maha suolenpuhdistus paljon lohduttaa. Eihän ne käynnistyksellä sairaalassakaan välttämäöttä saa aikasekseen synnytystä ainakaan aivan heti.
 
ei-ei!
Ei missään tapauksessa risiiniöljyä, vaikka aina kuuleekin ""tutun tutusta kätilöstä"" joka on oman synnytyksen sillä saanut käyntiin jne. Risiiniöljy on myrkkyä joka saa suolen kouristelemaan ja voi aloittaa supistukset. Usein vaan supistukset tulevat liian rajuina, kroppa ei ehdi mukaan ja vaarana on kohdun tai istukan repeäminen ja sekä vauvan että äidin henki on suuressa vaarassa.

Ja mitä tulee täysiaikaisuuteen: Täysiaikaisena pidetään lasta joka syntyy rv 38-42. Tämä siksi, että jotkut vauvat ovat todellakin valmiita maailmaan jo rv 38 mutta eivät kaikki! Joku saattaa tarvita sen 42 viikkoa kehittyäkseen tarpeeksi. On tutkittu että ilmeisesti synnytyksen käynnistää vauvan erittämä aine sitten kun keuhkot ovat täysin kypsyneet. Tiedän tapauksen jossa (typerä!) äiti otti risiiniöljyä rv 38 ja vauva syntyi, joutui teholle+hengitykoneeseen kun ei ollutkaan valmis ja äidillä verenhukka oli valtava johtuen liian rajuista supistuksista.

Malttia, se on turvallisin tapa saattaa lapsi maailmaan.
 
Lellu
Risiiniöljyllä pitäis syntyä vuorokauden sisällä. On kyllä sen verran tuhtia tavaraa, että vessassa saa sitten olla koko päivän sen jälkeen kun on ottanut sen pullollisen ja olo on kuulemma aika heikko sen ripulin takia. Itse en uskaltaisi kokeilla, mutta pari kaveria on näin toiminut ja saaneet terveet vauvansa maailmaan alateitse.
 
Älytöntä!
En kyllä voi kuin ihmetellä, miten joku edes harkitsee jotain risiiniöljyn ottamista, että saisin vauvan maailmaan ennen kuin vauva on itse valmis syntymään. Ehkä voi tuntua siltä kun olo on tukala, että ""en jaksa enää"", mutta luuletteko, että ylimääräisen viikon viettäminen sairaalassa huolta täynnä kun vauva on tehotarkkailussa on sitten helpompaa?! Tiedän tällaisen tapauksen ja siinä on äidillä tunnontuskat ja mielestäni kyllä ihan aiheesta.

Mielestäni kukin taplaa tyylillään, mutta tässä tapauksessa jotkut odottavat äidit vaan ei vielä ymmärrä, että heidän valinnat ei koske ainoastaan heitä, vaan myös sitä pientä masuasukkia. Äitiydessä tulee kuulkaan vielä useita kertoja tilanteita eteen, jolloin ""äiti ei jaksa"", mutta on vaan jaksettava. Ja tuo loppuajan odotus on vielä pientä leikkiä.

Nim. esikoisen synnytys käynnistyi spontaanisti 41+5 (joten tiedän kyllä mitä on ODOTTAMINEN) ja nyt rv32
 
minä vaan
No, kai olen sitten itsekeskeinen kun toivon kahden viikon pahoinvoinnin, päänsäryn, pyörtyilyn ja korkean verenpaineen vuoksi, että synnytys käynnistyisi ""jo nyt"" viikkoja 38+4. Samaa sanoi myös th, sillä elimistöni ei kauaa enää kestä tätä... että ei pidä nyt aivan noin musta-valkoisesti tuomita, jos joku kyselee ""kikkoja"" synnytyksen käynnistymiseen...
 
mie vaan
Alkuperäisestä viestistä kun ei selvinnyt nuo asiat mitkä laitoit nyt - tekee ymmärrettävämmäksi halusi käynnistää synntys. Luin juuri jostain, että mm. jenkeissä on buumi saada lapsi aikaiseen pois, ettei äidin maha veny liikaa.......eli moni alkaa hommata lastaan ulos jo rv 37 maissa, vaikka mitään syytä ei olisi. Ja jos on käynyt virhe lasketussa ajassa, vauva voi syntyä ihan liian aikaseen. Ei ole harvinaista, että menee viikko pari pieleen....

Tsemppiä sinulle - toivotaan että lapsi lähtee omin avuin syntymään! Itse en usko oikeen noihin ""kikkoihin"".
 
Saana
Jos th kerran on sitä mieltä, ettei elimistösi enää kauaa kestä raskautta, niin miksei sinua ole jo passitettu äitiyspoliklinikalle seurantaan ja mahdolliseen käynnistykseen? Ei kummankaan terveyttä vaaranneta varsinkaan, kun viikkoja on jo noin paljon kasassa.

Itse kokemuksesta tiedän, kuinka tuskallista sitä omaa vauvaa on odottaa, kun sitä ei kuulu eikä kuulu. Esikoiseni käynnistettiin rv41+5, eikä hän silloinkaan painanut, kuin 3,6 kg eli rv38 kohdalla olisi ollut todella pienikokoinen. Ehkä olisi ollut helpompi synnytää, mutta olisi saattanut tulla muita ongelmia esiin. Synnytyksen käynnistämiseksi kokeiltiin kaikki kotikonstit, siivous, seksi, sauna, salmiakki ja jopa vyöhyketerapia. Mikään ei auttanut ja olin NIIIIIIIIIN turhautunut. Mutta jälkeenpäin nekin pitkät päivät ovat unohtuneet.

Tahdon vain sanoa, että luonto yleensä hoitaa asiat. Synnytys käynnistyy, kun vauva on valmis syntymään ja se saattaa tapahtua vasta rv42:lla. Monessa paikassa taitaa päästä yliaikaisseurantaan vasta kun 42 viikkoa on täynnä.

Eli malttia vaan matkaan!!!! Ja onnea ja tsemppiä sitten, kun sitä tarvitaan!!!

 
emppu
Jos oikeasti ""kroppa ei kestä enää"", niin kyllä ne synnytykset käynnistetään ihan valvonnan alaisena sairaalassa. Ei niitä tarvitse Suomessa alkaa itse risiiniöljyn voimalla kotona käynnistämään.

Nuo muut keinot (sauna, seksi, siivous, tuliset ruuat...) itse luokittelen jo pitkästyneiden odottajien harmittomaksi ajaviestoksi ;) En nimittäin minäkään usko, että se vauva sieltä tulee ennenkuin on valmis. Mutta tuo risiiniöljyllä ja vauvan terveydellä leikkiminen kyllä kiehauttaa minunkin vereäni.
 
ei käynnistet ei...
En tiedä mistä johtuu ettei käynnistetä. Itselläni on luontaisesti todella alhainen verenpaine, mutta se ei vaikuta verenpaineiden raja-arvoihin millään lailla täällä päin. Että minulla on samat rajat ennenkuin otetaan osastolle sisälle, kuin muilla ""normaaliarvot"" omaavilla. Takaisin laittavat, vaikka minulle arvot ovat pilvissä... Sanovat vaan, että katsotaan nyt vielä josko vielä jonkin aikaa pärjäisit ja toivotaan, että se sieltä tulee... Tänään taas edessä arviointi mitä tehdään, mutta kun raja-arvot ei ihan mene rikki niin enköhän vielä kotiin tule.

Aika hyökkääviä kommentteja tuntuu täällä tulevan asiasta kuin asiasta. Taitaa olla parempi ettei näitä viestejä edes lue, sen verran pahan mielen täällä usein saa. Muutenkin tietysti mieli herkkänä... Jotenkin vain luulisi empatiaa täältä löytyvän kun samassa tilanteessa loppujen lopuksi ollaan.

Aurinkoista päivää kaikille!
 
'
En nyt oikein usko että kukaan tässä vaiheessa raskautta alkaisi leikkiä vauvan terveydellä vain helpottaakseen omaa oloaan... eli ei varmaan ala pelata minkään risiiniöljyn tms kanssa kun tietää mitä siitä voi seurata. Ja ne muuthan todella ovat ihan harmittomia kokeiluja joista toisille saattaa olla jopa hyötyä! ;)

Ja kyllä normaalisti viikoilla 38 ja 39 vauvat ovat jo täysin kehittyneet, vaikka ultrassa aika heittäisikin jonkun verran. Itse kävin ultrassa n. viikolla 37 ja sanottiin että ""keuhkot ja suolisto jne ovat täysin kehittyneet, syntyä voi milloin vain!"".
 
tupuna
Kylläpä ne kai laittaisi sinut sairaalassa käynnistykseen, jos tilanne niin vaatisi.
En usko myöskään noihin saunomis ym. juttuihin synnytyksen käynnistymisen suhteen.
Itselläni käynnistettiin rv 41+4 niukan lapsiveden takia. Eivät meinanneet ottaa äitipolin tarkastukseen´& sairaalaan, koska raskaus ei ollut mennyt tarpeeksi yli. Vaatimalla vaadin ja niinpä tilanne tarkistettiin. Heti lääkäri sanoikin, että käynnistäähän tämä pitää niukentuneen lapsiveden takia. Onneksi itse olin vaatimiskykyinen omassa tilanteessani :)
 
39+
No kuule itse, jos sulla ja muilla on vielä ihan mahtava olo joksus vk:lla 38, niin olkaa iloisia, ette selvästikään tiedä mitä joku toinen äiti joutuu kokemaan.

Huomasin itse jo alkuraskauspahoinvoinnin aikaan miten tunteettomia jotkut naiset voivat olla. Olin töistä sairaslomalla pahoinvoinnin takia, mutta lääkärintodistus siitä ei riittänyt työnantajalleni, vaan lisäksi piti todistella ja selitellä suullisesti kuinka paha olo oli.
No kun eihän hänkään kolme lasta synnyttäneenä aikoinaan kärsinyt raskauspahoinvoinnista, niin miten mullakaan sitten oli niin paha olo...Eli pahan olon lisäksi minua epäiltiin vielä valehtelusta.

Joten eiköhän tuo minun tarina päde myös tähän loppuraskauteen, siihen kuinka eri tavalla raskaus meitä naisia koettelee.

En tykkää yhtään, että asiaan vedetään mukaan äitiyden rankkuus. Tuolla logiikalla elämässä pitäisi ottaa kaikki ""paska"" niskaan mukisematta, koska aina löytyy joku pahempi tilanne.

Vielä selventääkseni, tämä EI tarkoita sitä, että suosittelisin risiiniöljyn ottamista.
 

Yhteistyössä