Synnytyksen käynnistäminen

• Viestiketjun aloittaja EllaMaaria harmaana...
  • Ensimmäinen viesti
EllaMaaria harmaana...
Hei!

Kertoilkaapa kokemuksianne. Mulla ma käynnistys, jos ei kummempia tapahdu ennen sitä. Oon aika pelokkaana menossa. Haluisin tietää, kuinka teillä edennyt. Ma aloitellaan kuulemma cytotec (?) 25mg emättimeen, korkeintaan 3 ensimmäisen päivän aikana...

Ensisynnyttäjä olen. Ja aivan liikaa kenties lukenut sektioon päätyneistä käynnistely-yrityksistä. Ja siis käynnistyksen syynä yliaikaisuus, tuolloin viikkoja 42+1...

Miulla puhkastiin aamusta (joskus kasin tai ysin maissa ) kalvot ja annettiin muistaakseni jotain tippaa... Ei ollu kauhee kokemus olleskaan. Viikkoja oli sillon 42+5.
Niin ja synty siis puolen kuuden aikaan illalla.

Minulla on käynnistetty tipalla kolme synnytystä, ei ollut ekasta kylläkään, ne menivät oikein nopeaan ja mukavasti.

Ja olet varmaan lukenut tosiaan liikaa, kyllä nuo käynnistykset cytotecilläkin enimmäkseen päättyy ihan normi synnytykseen.

Onnea matkaan b =) d

no mä menin tästä kolmannesta käynnistykseen rv 41+6 ja siellä jo kätilöt "pelottelivat" kuinka käynnistetty synnytys voi kestää päiviä vaikka kaksi aiempaa ovat olleet syöksyjä luomuna... no, omat supparit alkoivat välittömästi kun laittoivat käyrille, ja tästä vajaa pari tuntia oli tyttö sylissä... joten se siitä käynnistyksestä...

Mulla oli viikkoja 41+5 ku käynnistettiin.
Eka laittoivat kohdunsuulle tabletin ja kun ei ollu mitään apua,ni sit tippa.
Kun oli ne tarvittavat sentin auennu ni puhkastiin kalvot.
Alotettiin siis aamu 9 ja poika syntyi puoli 4 aikaan :heart:

äitiliini
Mulla käynnistettiin 40+4 kun suppareita tuli, muttei tarpeeksi. Cytotecillä myös, kaks tabunmurusta ehdin ottaa, suun kautta, sitten alkoi tapahtua ja nopeasti tapahtuikin, pikkuneiti oli maailmassa 10h myöhemmin. Alkusupparit oli todella kivuliaita, laattasinkin kivusta, mutta kun epiduraalin sain, kaikki oli yhtä lauleskelua siitä eteenpäin.:)

Ja tää oli siis esikoinen myös, nyt odotellaan kakkosta syksyllä syntyväksi. Enkä pelkää lainkaan jos joudun taas käynnistykseen.:)

EllaMaaria harmaana
kiitoksia kokemuksista....

Lähinnä ehkä mietitytti, kun kyselin noista, että kuinka käynnistävät...niin kätilö siinä totesi, että epiduraali ja oksitosiinitippa ovat sitten synnytyssalin hommia, ja cytotecilla mennään osastolla, kunnes paikat sen verran auki, et pääsee tuonne salin puolelle... no olipas sekavaa. Mutta pelkään, että kärvistelyttävät siellä osastolla jos ei käynnisty kunnola noilla cytotecilla...eivät kai? No pääasia et vauvalla kaikki hyvin tietty.

Kaikki on vaan niin uutta... :)

Mulla esikko ja kuopus (kolmonen) käynnistetty Cytotecilla rv:llä 38.
Esikosta supistukset alkoivat noin 16h ekan murusen jälkeen, yhteensä murusia laitettu 4kpl. Synnytys oli hidas (17h) ja melko raskas. Lopuksi jouduttiin auttamaan imukupilla, kun sekä oksitosiinitippa että epiduraalitippa loppuivat kesken. Episotomia tehtiin. Toipuminen melko nopea, ei traumoja. Vauva hiukan hapenpuutteinen, mutta toipui tosi nopeasti, ei pysyviä vaurioita, nyt kohta 4v.
Kuopuksesta supistukset alkoivat heti ekan murun jälkeen, sitten loppuivat. Alkoivat toisen murusen jälkeen uudelleen ja samoin synnytys. Ei sekään nopea, noin 8h, mutta vauva syntyi normaalisti. Ei repeämiä, ei vauriota. Ikää nyt noin 1,5v.
Kakkosen 'luonnollinen' synnytys oli helpoin, mutta ei tota käynnistettyäkään tarvitse pelätä. Sektioon joutuminen mulla ei ollut lähelläkään.

mulla käynnistetty samalla lailla kun sulla. aamulla 8 alotettiin ja iltakuudelta alko sitten tapahtumaan pikkuhiljaa, poika synty puolen yön aikoihin, melko kivuttomasti jopa, en edes epiduraalia tarvinu, vaikka lääkäri etukäteen sano, ettei käynnistyksiä mielellään tehdä kun synnytys on sitten kivuliaampi...

Kippuravarvas
Esikoinen alettiin käynnistään rv 42, kaksi päivää cytoteceilla ja kolmantena tippa, syntyi 42+2. Toka alettiin käynnistään rv 42, eka päivä cytoteceja ja samana iltana synnytys käynnistyi, lapsi syntyi 42+1 aamuyöllä.

Mulla käynnistettiin kolmas synnytys, viikkoja 41+2. Piti vaan mennä näytille, mut jäinkin sit tosiaan osastolle, kun tutkimuksissa todettiin paikkojen olevan auki jo n.4-5cm. Käyrän kautta tippaan, vedet meni itsekseen ja aikaa meni kaikkiaan sairaalassa oloon 2 1/2 tuntia kunnes poika oli maailmassa =)

rapsu
Mulla on käynnistys edessä huomenna, viikkoja silloin 42 + 1. Tähän saakka olen ollut rauhassa ja odottanut "innoissani" käynnistystä, mutta tänään on iskenyt pakokauhu. Olen myös lueskellut kaikkia kauhutarinoita, mitä ei varmaan todellakaan pitäisi tehdä. Tähän saakka olen pelännyt lähinnä, että vauvalle kävisi synnytyksessä jotain, mutta nyt ajattelen vain itsekkäästi, että miten itse selviän mahdollisista helvetillisistä päiväkausia kestävistä kivuista.

En vielä tiedä, miten käynnistys tehdään. Huomenna katsotaan tilanteen mukaan. Kohdunkaula oli hävinnyt jo tiistaina, joten hyvässä lykyssä voidaan saman tien puhkaista kalvot.

Nukuin jo viime yönä tosi huonosti, mutta ensi yönä en saa varmasti unta silmänräpäystäkään.

Mulla lähti synnytys käyntiin yhdellä 1/4 osa murusella, viikkoja tuolloin 39. Sain sen cytotecin aamulla 10 aikaan, sulun vuoksi ei annettu enempää vaan olis odoteltu seuraavaan aamuun asti ja puhkastu kalvot silloin, mutta illalla supistukset alkoi oleen jo sitä luokka että pääsinkin jo saliin kun olin 4cm auki. Kalvot puhkastiin sitte joskus 12 aikaan illalla/yöllä ja siitä 5,5 tuntia ja neiti oli maailmassa :) Oikein mukava kokemus oli..

Alkuperäinen kirjoittaja rapsu:
Mulla on käynnistys edessä huomenna, viikkoja silloin 42 + 1. Tähän saakka olen ollut rauhassa ja odottanut "innoissani" käynnistystä, mutta tänään on iskenyt pakokauhu. Olen myös lueskellut kaikkia kauhutarinoita, mitä ei varmaan todellakaan pitäisi tehdä. Tähän saakka olen pelännyt lähinnä, että vauvalle kävisi synnytyksessä jotain, mutta nyt ajattelen vain itsekkäästi, että miten itse selviän mahdollisista helvetillisistä päiväkausia kestävistä kivuista.

En vielä tiedä, miten käynnistys tehdään. Huomenna katsotaan tilanteen mukaan. Kohdunkaula oli hävinnyt jo tiistaina, joten hyvässä lykyssä voidaan saman tien puhkaista kalvot.

Nukuin jo viime yönä tosi huonosti, mutta ensi yönä en saa varmasti unta silmänräpäystäkään.
turhaan pelkäät!!
:hug:
Kukaan ei sua kiduta päivätolkulla siellä, saat varmasti hyvät kipulääkkeet tarpeen mukaan ja olet hyvissä käsissä, ite pelkäsin kans kuollakseni ku esikoinen käynnistettiin, se njälkee ku puhkastii kalvot ni synnytys eteni nopeesti ja sain heti epiduraalit ja muut, mulla ei jääny mitää traumoja =) toinen on syntyny luonnollisesti.

vieras
mulla käynnistettiin kalvojen puhkasulla 11 aikaan aamusta, vähän ennen 12 alkoi säännölliset supistukset ja 5 aikaan lapsi syntyi. eka lapsi kyseessä ja kaikki meni ihan hyvin. mullakin alkuun peloteltiin että tableteilla voi mennä monta päivää ennen kuin alkaa jotain tapahtua mutta ei sitten mun tapauksessa niitä tabui enää tarvinut laittaakaan..
Niin ja rv oli VASTA
Kyllä kaikki hyvin menee :)

rapsu
JääPrinsessa: kiitos lohduttavista sanoista.

Kiva kyllä kuulla, että niitä hyviäkin kokemuksia löytyy. Totta kai käynnistyksistäkin valtaosa menee ilman sen suurempia ongelmia ja fakta taitaa olla, ettei vauva synny ilman kipua (ehkä jotain harvoja sektioita lukuun ottamatta). Helposti vaan niistä huonoista kokemuksista kerrotaan/kirjoitetaan hanakammin.

Nyt on taas vähän rauhallisempi mieli.

rapsu
Tulenpa tänne nyt kertomaan omista kokemuksistani, jos aihe vielä jotain kiinnostaa. Käynnistämisestä jäi positiivinen fiilis, vaikka sen jälkeen kaikki ei sujunutkaan ihan suunnitelmien mukaan.

Synnytys siis käynnistettiin viikoilla 42 + 1. Aamulla mentiin sairaalaan, ensin otettiin käyrää ja kymmenen maissa lääkäri tuli antamaan Cytotecin. Päivä meni rauhallisesti, ei mitään oireita. Neljän tunnin päästä oli seuraava lääkärikierto. Juuri ennen sitä alkoivat supistukset, olivat heti melko säännölliset. Olin sormelle auki, joten ei tarvinnut antaa toista lääkettä, vaan mut siirrettiin synnytyssaliin ja kalvot puhkaistiin.

Synnytys edistyi hyvin ja supistukset voimistuivat nopeasti. Pari tuntia supistusten alkamisesta olin 7 cm auki. Tässä vaiheessa kuitenkin vauvan sydänäänet hävisivät ja jouduin hätäsektioon. Kaikki meni kuitenkin loppujen lopuksi hyvin.

Hei!
Mun esikoisen syntymä käynnistettiin samoilla pillereillä, ehdin saamaan vain yhden kohdun suulle, kun seuraavasta lääkäri jo totesi että ei voida laittaa kun tulee liian nopeaan. Kun aamulla oli pilleri laitettu se päivä vain odoteltiin. seuraavana aamuyönä synnytys hurahti käyntiin ja kuuden tunnin jälkeen poika oli onnistuneesti maailmassa.
Kaikki sujui oikein hyvin!!
Tsemppiä, ja rauhallista mieltä sinulle :hug:

Yhteistyössä