Synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sattuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sattuu

Vieras
Synnytin reilu viikko sitten. Ponnistusvaihe oli aika pitkä (1,5h) ja tuskainen. Välilihaa ei kuitenkaan tarvinut leikata, ja repeämiäkin tuli vain pari pientä, tikkejä kuulemma muutama.

Alussa alapäätä kiristi, oletettavasti ne tikit. Nyt se tuntuu lakanneen, ja kosketusarkuus tuosta pinnalta on hävinnyt. Nyt on sen sijaan parina päivänä ollut tosi kova kipu/painontunne alapäässä. Tuntuu siltä, kuin vauvan pää olisi edelleen synnytyskanavassa (okei, paljon lievemmälti tietty). Tottakai ymmärrän, ettei synnytyksestä hetkessä toivuta, mutta sitä lähinnä kyselen, että onko tällainen tunne normaalia, vai pitääkö huolestua ja mennä lääkäriin?

Eli onko muilla ollut tällaista, ja jos on, niin kuinka kauan kesti, tiedättekö, mistä johtuu, ja voiko asian korjaamiseksi tehdä itse jotain?

Jos sulla on ohimenevää kipua/painontunnetta, varmaan ihan normaalia. Mulla todettiin heti synnytyksen jälkeen nyrkin kokoinen verenpurkauma, jota kuvailun just niin että tuntuu kuin pää ois edelleen siellä. Kipu oli kuitenkin todella kova ja jatkuva.

muistaisin, että mullakin tuntui sitä painon tunnetta jonkun aikaa. En muista tarkkaan kuinka pitkään, mutta ehkä n. viikko synn. jälkeen alkoi pissatessa kirvelemään kunnämä pikku nirhaumat olivat sillai että pissi osui niihin. Tätä jatkui parisen viikkoa ja saikin käydä pisillä aina bidesuihkun kanssa ettei olis kirvelly.

Minulla tuntui alapäässä kanssa paineentunnetta. Kesti aika kauan kunnes oli ohi kokonaan. 4-5kuukautta niin uskalsin jo ruveta juoksemaan ja hyppimään. Siihen asti tuntui kuin jotain olisi tullut ulos.

Kiitoksia vastauksista, ja nostetaan tätä samalla, jos jollakin olisi lisää sanottavaa asiasta.

Tämä tunne on kyllä aika jatkuvaa, ei nyt ihan koko ajan päällä, mutta ison osan päivästä kyllä. Seisominen ja kävely pahentaa.

Kaikki kirvely on tosiaan jo (toistaiseksi) ohi, sitä oli alussa enemmän, mutta tämä tunne tuli vasta sairaalasta pääsyn jälkeen. Tunne pahenee, kun peräsuolessa on tavaraa, ja vessanpöntöllä istuminen on muutenkin kamalaa, kun tuntuu, että jotain tulee emättimestä ulos, ja ylösnoustessa pitää tosi voimalla kiristää lihakset (ja se sattuu).

Voisikohan johtua huonoista lantiopohjalihaksista? Tai siis niiden huononemisesta synnytyksessä? Alunperin niiden piti olla ihan ok, jumppailin niitä raskausaikana, eikä nyt ainakaan vielä ole virtsankarkailuakaan ollut. Samalle suunnalle tämä kipu kuitenkin paikallistuu.

Eli lisää kokemuksia kaivataan! Masentaa ajatus, jos pitäisi todella 4-5kk odotella juoksemisen aloittamista, olin ajatellut päästä kesällä lenkille :(

En tiedä onko sama kuin sulla, mutta mulla oli niin kova paineen tunne alapäässä, etten ees jalkaa kunnolla voinut nostaa. No paineen tunne olikin sitä, että häpyluuliitos oli ""irti"" eli luuthan siellä heilui. Meni ihan ohi noin kuukaudessa.Niin siis synnärillä sanoivat mistä johtuu.

Mulla alkoi muutama päivä synnytyksen jälkeen tuntumaan sellaista todella voimakasta paineen tunnetta jolloin ei tehnyt mieli istua (vaikka siihen asti olin istunut) ja seisominenkin oli aika tuskaa... Vajaan viikon verran sitten makoilin pääsääntöisesti, niin se meni ohi...eikä ole nyt ollut pitkään aikaan (vajaa 3kk synnytyksestä) mitään vaivaa ja normaalisti olen päässyt liikkumaan.

Hei mullakin oli sellaista paineen tunnetta alapäässä ja tuntui siltä että jotain tulis sieltä kohta ulos. No viikon verran tuntui tältä kunnes olin ottamassa tytöstäni valokuvaa niin tunsin että jotain muljahti ulos musta. Ei siis kyllä sattunut, no se oli sellainen verihyytymä kiinteä klöntti ja kananmunankokoinen, tosi oksettava. Mutta sen jälkeen ei enään tuntunut paineen tunnetta, eli mulla toi isohko hyytymä teki tollaisen tunteen.

Nyt synnytyksestä 3,5kk ja edelleen joskus (esim. kyykyssä ollessani) tuntuu tuollaista painontunnetta, tosin paljon lievempänä kuin ekan kuukauden aikana synnytyksestä. Ja mulla ei tod. mitään heikkoutta lantionpohjanlihaksissa. Eli tosiaan tuo häpyluuliitos taitaa edelleen välillä vaivata. Ajan kanssa helpottuu!

Kiitoksia kaikille vastauksista. Tarvinnee siis vain odotella, että menee itsekseen ohi. Ensi viikolla on vauvalla neuvola, kyselen vaikka siellä asiasta, jos ei sitä ennen yhtään helpota.

Yhteistyössä