Synnytyks neuvolan silmin ja todellisuudessa

  • Viestiketjun aloittaja mammammaa
  • Ensimmäinen viesti
mammammaa
Näitä juttuja lueskellessa on tullut mieleen, että neuvolassa annettavassa "synnytysvalmennuksessa" kaikki esitetään kyllä niin vaaleanpunaisten lasien läpi, ettei ihme, että tulee paha mieli ja jää pelkoja kun tosielämässä asiat eivät menekään hyvin. Meillekin näytettiin synnytysvideo, varoiteltiin, että siinä on kohtaus, jossa kaikki ei menekään niinku pitäis, "mutta sitä ei oo pakko katsoa, koska ne on tosi harvinaisia". Mulle tuli ainakin sellanen olo, että synnytyksessä kaikki toimii kuin junan vessa ja synnytyksen jälkeen aletaan imettämään samantien. Siinäpä sitten toinen suuri pettymys, kun maitoa alkoi tulla vasta kolmannen päivän iltana. Itku kurkussa vietin päivät lypsykoneen jatkeena eikä kukaan kertonut mitään, miksi näin on käynyt eikä vastaillut kun yritin kysyä.
Miten muilla paikkakunnilla? (tämä siis Oulussa)
 
se yleensä nousee se maito kolmen päivän päästä, mutta kyllä sitä tissiä vauvalle sitä ennen annetaan että se maito lähtis sieltä nousemaan paremmin.
näin ainaki mulle sanottiin ja Oulussa kans
 
mammammaa
No sitten on taas käynyt hemmetin huono mäihä, OYS:ssa kun tosiaan yritettiin ihan väkisin sinne tissille ja sanottiin että "no kyllä sieltä tulee, usko pois!" (eikä tullut tipan tippaa, "sai" lypsää monta kertaa ennenku sai edes pullon pohjan peittoon) Tyttökin ehti jo tottua tuttipullolle sillä välin ja olo oli taas kahta kauheampi ku "luomu" ei enää kelvannut. Pelkäsin jopa, että ukko suuttuu mulle kun maitoa ei heru omasta takaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2005 klo 13:57 mammammaa kirjoitti:
No sitten on taas käynyt hemmetin huono mäihä, OYS:ssa kun tosiaan yritettiin ihan väkisin sinne tissille ja sanottiin että "no kyllä sieltä tulee, usko pois!" (eikä tullut tipan tippaa, "sai" lypsää monta kertaa ennenku sai edes pullon pohjan peittoon) Tyttökin ehti jo tottua tuttipullolle sillä välin ja olo oli taas kahta kauheampi ku "luomu" ei enää kelvannut. Pelkäsin jopa, että ukko suuttuu mulle kun maitoa ei heru omasta takaa.
Sairaalan imetysopastus on vähän liian usein olematonta tai jopa väärää (itse olen saanut kaiken hakea netistä/kirjoista, sairaalassa oltiin vaan, että jaaaa.... kun kysyin jotain).

Minä en edes muista mitään varsinaista "nyt maito nousi" tunnetta, vauvaa kyllä imetin heti alusta asti. Vastasyntyneen mahalaukku on tulitikkuaskin kokoinen, sen täyttämiseen ei paljoa maitoa tarvitakaan! Ja maidon koostumushan muuttuu vauvan kasvun myötä, alussa se on sellaista, että jo muutamasta tipasta on vauvalle hyötyä! Lisäksi rinnalle paras "lypsäjä" on vauva. On äitejä joilla tulee maitoa vaikka kuinka, mutta lypsettynä ei välttämättä mitään. Eli jos lypsettyä ei saa mitään se ei todellakaan tarkoita sitä ettei maitoa silti tulisi vauvalle. Turha stressi ei myöskään mitenkään auta tilannetta.

Imetyksestä pitäisi voida jakaa asiallista tietoa sitä tarvitseville, sairaalassakin, ilman painostusta tai syyllistämistä. Kamalaa, jos vielä joutuu miettimään mitä mies sanoo :eek: . Niin ainutlaatuista ja hyvää kuin imetys onkin, se ei ole äitiyden mitta!!!

Tuosta synnytysvalmennuksesta vielä, että meillä oli kyllä puhetta ongelmistakin, jopa kuolleen vauvan synnyttämisestä. Monet kai kokevat sen pelotteluna ja siksi sitä vältetään, en tiedä? Itse en viitsi enää synnytyksestäni (jossa siis meni pieleen suunnilleen kaikki mikä mennä voi, paitsi tulos oli mitä ihanin :heart: ) edes kertoa. Vaikka en koskaan asioilla "mässäile", yleensä jopa totean, että kaikki oli kuitenkin pelkojani helpompaa, saan kuulla peloittelevani muita!
 
KATIAANA
Joo, minä kans 2 tehny oulussa. Ekan kuusamossa ja sillon ei tullu maitoa vaikka yritin ja yritin......
Sitte oulussa kun mun poika oli teholla ja sitte ois päässy lomalle kotiin, niin ehto oli: JOS IMETÄT JA MAITOA TULEE!!!
Siis se oli kauheeta... yritin väen vängällä vääntää tyhjää tissiä suuhun, mutta eihän se vauva ruennu tyhjää lotteroa syö, kun 2 viikkoa söi pullosta........
Mieheni sitten haukkumaan henkilökuntaa, että vauva siis jää vuodeksi tänne, kun maitoa ei tule!
Siinä poristiin monen lääkärin kans ja sitte saatiin 1 yöksi vauva kotiin. (eka piti saada 3).
No, se meni sitten niin...... Ne siis anto mulle vrk annoksen äidin maitoa mukaan. :(

Kolmas sitten! Sanoin että mulla ei maitoa ole, eikä tule....... Että saa antaa tuttelia/nan:ia..........
PYH :headwall:
Tuotiin kaalin lehteä ja vietiin lypsylle.... 2 ahkeraa päivää lypsy koneella ja arvatkaa tulos??? 10ml/ vrk annos......... :LOL:
Seuraavana päivänä 5ml........ :LOL:

Sitte ku ne päästi kotiin, sanoivat että yritäthän vielä. Yritän jo joo joo... Arvatkaa yritinkö...... :saint:
 
pam
mulla on se ymmärrys että yleensä valmennuksessa käydään läpi normaali synnytys ilman komplikaatioita, koska ne on harvinaisia. eikä yleensäkään haluta hehkuttaa sitä "epänormaalia", ketään ei haluta pelotella etukäteen. ja jokainen kokee asiat erilailla, toisesta jokin juttu ei tunnu miltään ja toiselle se on ihan kauheeta. kaikki koetaan yksilöllisesti.

ja sit toi maito, itselläni maito nousi vasta kolmen vuorokauden päästä, eli kotona, kunnolla, mutta siihen asti imetin ja ne pari pientä pisaraa mitä tuli piti vauvan tyytyväisenä. vastasyntynyt ei todellakaan tarvitse paljon, se vähä on se kaikkein tärkein
 
krisse-80
Mä en mennyt koko valmennukseen, kun en halunnut mitään neuvolan ennakkokäsitystä synnytksestä mieleeni. Hyvin meni se synnytys silti, mutta ei kuitenkaan kuin muutamassa kohdassa siten, kuin ekan synnytyksen pitäis "oppikirjojen mukaan" mennä.

Anteeksi asenteeni, mutta musta toi koko valmennus on turha, siis ainakin itselleni. Mutta hyvähän se on olla olemassa, jos kokee sitä tarvitsevansa. ;)
 
Jenni
Kuopiossa on lopetettu koko valmennus. Liekkö em. syistä.
Vaikeaa on valmentaa kun ei tiedä että miten sitten menee, että mihin valmentaisi.

Jokainen kokoee tavallaan kuten joku jo totes. Sitten se mitä henkilökunta sanoo, heidän pitäisi tietää enenmmän ihmisten psyykkeestä, varsinkin synnyttäneen (maito jne). Mutta eihän en sitä psykkaa taida missään lääketietellisessä lukea/käsittää ollenkaan.
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2005 klo 18:02 krisse-80 kirjoitti:
Anteeksi asenteeni, mutta musta toi koko valmennus on turha, siis ainakin itselleni. Mutta hyvähän se on olla olemassa, jos kokee sitä tarvitsevansa. ;)
Niin, no Oulussa katsottiin pitkään ja vihaisesti kun yritin vihjata, että valmennusajat ovat meille hankalia (joutui käytännössä menemään suoraan töistä välillä syömättä). Vaa "pakko" taas oli, niinku kaikki muukin oululaisissa tk-neuvoloissa.
 
Kirjoittelen täältä Hämeen seudulta, mutta opiskelukavereita on sen verran siellä Oulussa, että lodutukseksi sanon että samanlaista huonon asenteen juttua saa koko ajan kuulla henkilöstöllä Oulun kaupungin alaisissa terveyspalveluissa olevan. Kriisissäkö koko porukka, Haloo? Ei kuulosta toimivan mikään. Otan osaa että joudut asioimaan siellä!
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.12.2005 klo 08:55 Reetta kirjoitti:
Kirjoittelen täältä Hämeen seudulta, mutta opiskelukavereita on sen verran siellä Oulussa, että lodutukseksi sanon että samanlaista huonon asenteen juttua saa koko ajan kuulla henkilöstöllä Oulun kaupungin alaisissa terveyspalveluissa olevan. Kriisissäkö koko porukka, Haloo? Ei kuulosta toimivan mikään. Otan osaa että joudut asioimaan siellä!
En joudu enää ;) Iso kiitos Väestöliiton neuvolalle! =)
 
Krisse-80
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2005 klo 20:13 mammammaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2005 klo 18:02 krisse-80 kirjoitti:
Anteeksi asenteeni, mutta musta toi koko valmennus on turha, siis ainakin itselleni. Mutta hyvähän se on olla olemassa, jos kokee sitä tarvitsevansa. ;)
Niin, no Oulussa katsottiin pitkään ja vihaisesti kun yritin vihjata, että valmennusajat ovat meille hankalia (joutui käytännössä menemään suoraan töistä välillä syömättä). Vaa "pakko" taas oli, niinku kaikki muukin oululaisissa tk-neuvoloissa.
Kuulostaa tutulta... Tääl oli samallai. Mutta en sit mennyt, eikä kaduttanut. :whistle:
 
meillä vapaa ehtoista ja usein vain esikoisen odottajille suositellaan lämpimästi.... kakkosen odottajille mainitaan et on tälläsia jossain tyyliin ai niin on meillä synnytysvalmennusryhmä mutta et varmaan TARVUITSE SITÄ...
 
muakin häiritsi se että valmennuksessa puhuttiin vaan ns. normaalisynnytyksestä vaikka kaikki synnytykset on niin erilaisia. Toinen juttu mikä häiritsi oli se video. Siinä oli monta eri asentoa vaikka ensisynnyttäjälle ei yleensä anneta hirveesti valinnan vapautta.
Näin siis Jyväskylässä.
 
mammammaa
Joo, ei tod. Kätilöstä riippuu, mihin asentoon komennus käy. Ja siinäpä oot sitten, jos et oo tajunnut esitietolomakkeeseen toiveita täytellä. Sitä vaan oletti, että äitiäkin kuunnellaan :LOL:
 
Oulussa ei pakoteta
En ole käynyt Oulussa kertakaan synnytysvalmennuksessa eikä siihen ole velvoitetty (esikoiseni menehtyi pian syntymän jälkeen). Sitä lässytystä että kuinka synnytys on hienoa jne. olisi ollut liikaa minulle, kaiken kokemuksen jälkeen. Minun päätöstä on kunnioitettu neuvolan puolelta ja kaikin puolin olen jopa saanut vaihtaa neuvolaakin, kun en ollut terveydenhoitajaan tyytyväinen. Oysissa kätilö totesi synnytykseen mennessäni synnytysvalmennuksesta sen että sitä on pärjätty ennenkin ilman valmennuksia ja pärjätään edelleenkin! Palveluammatissa neuvolatätitkin ovat.
 

Yhteistyössä