Synnyttäneet joilla herpes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras kyselee

Vieras
Miten olette selvinneet synnytyksestä jos teillä on herpes?

Onko päädytty sektioon? Peitetty haavaumia? Lääkitty?

Itselläni on todella harvoin ykköstyypin herpes alapäässä.. Eli huuliherpes on tarttunut alapäähän joskus nuorena ja neuvolassa ei nyt suhtauduta siihen mielestäni ollenkaan vakavasti, koska näytettä ei olla saatu otettua...

Ahdistaa kovasti...

Kiitos vastauksista!

Hei,

Mun lääkäri sanoi et kaikilta otetaan herpesnäyte ennen synnytystä. Sen kuulma näkee onko sitä veressä vaik ei olekkaan aktiivisena. Ei missään nimessä saa synnyttää alakautta jos se on positiivinen. Voi aiheuttaa lapselle aivokalvontulehduksen. Mua pelottaa kans et jos lääkärit ei ota vakavasti tai jos näytettä ei otetakkaan ennen synnytystä vaikka yleislääkäri mulle niin vakuuttikin...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 14:13 pupuna kirjoitti:
Hei,

Mun lääkäri sanoi et kaikilta otetaan herpesnäyte ennen synnytystä. Sen kuulma näkee onko sitä veressä vaik ei olekkaan aktiivisena. Ei missään nimessä saa synnyttää alakautta jos se on positiivinen. Voi aiheuttaa lapselle aivokalvontulehduksen. Mua pelottaa kans et jos lääkärit ei ota vakavasti tai jos näytettä ei otetakkaan ennen synnytystä vaikka yleislääkäri mulle niin vakuuttikin...

En ole kuullutkaan että jokaiselta otetaan herpesnäyte ennen synnytystä...Ei ainakaan minulta otettu aikaisemmissa synnytyksissä, eikä tiedettävästi oteta nytkään.

Minulla on genitaaliherpes ja saan aina estolääkityksen siihen.

Estolääkitys aloitetaan normaalisti rv 36, jolloin on lääkärintarkistuskin yleensä, silloin voit pyytää reseptin Aclovir nimiseen estolääkkeesseen.

HERPES ON RISKI VAIN JOS SE ON RAKKULA VAIHEESSA/AKTIIVINEN SYNNYTYS HETKELLÄ. Silloin yleensä päädytään sektioon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 14:13 pupuna kirjoitti:
Ei missään nimessä saa synnyttää alakautta jos se on positiivinen...

Siis verikoe positiivinen? Älähän nyt!

Vastaaineet näkyvät veressä, jos niitä tutkittaisiin, mutta alakautta synnytetään jos ei ole näkyviä merkkejä iholla tai limakalvoilla.

Suurinosa synnyttää ihan normaalisti vaikka olisi saanut joskus herpeksen. Kuten aiemmin täällä sanottiinkin siihen saa lääkäriltä estolääkityksen kun pyytää.

Joo, varsinkin jos veressä on toi huuliherpesvirus (HSV1), niin se ei varmasti sinällään aiheuta keisarinleikkausta tai vaaraa lapselle muutenkaan... sehän on melkein kaikilla, ja valitettavasti mullakin siirtynyt tuonne alapäähän. Itse olen nyt estolääkityksellä, rv 38, ja mietin kovasti, onko tuohon lääkkeen tehoon luottamista? Onko jollain ollut estolääkityksestä huolimatta herpes aktiivinen synnytyshetkellä? Raivostuttava ja kiusallinen vaiva, joka on aiheuttanut ihan älytöntä stressiä koko raskausajan! Mutta toisaalta herpes on alapäässä noin joka viidennellä suomalaisella (ei ole mikään harvinainen tauti, vaikka onkin niin vaiettu..). Täytyy kai olla tyytyväinen kuuluessaan siihen joukkoon, jolla vaiva on todettu, ja näin voidaan myös huomioida synnytyksessä.

Mulla genitaaliherpes ja eikä siinä mitään verikokeita tarvittu, kyllä riitti, että sanoin olevan. Mulla sitä on ehkä kerran vuodessa tai harvemmin. Ekassa raskaudessa kuitenkin oli useamman kerran siinä alkuvaiheessa. Tässä toisessa ei ole ollut kertaakaan, että sekin vaihtelee. Estolääkitys on annettu molemmilla kerroilla, myös nyt, vaikka herpestä mulla ei ole ollut yli kahteen vuoteen. Kyllä siihen voi luottaa siihen estoon. Ja parempi ottaa sitä, sillä herpes voi tarttua, vaikkei ole vielä "silmin nähtävissä", jos on ihan vaikka just tulollaan. Ja minä ainakin stressaisin sitä mahdollisuutta, että puhkeaa juuri synnytyksen lähestyessä ja stressi varmaan sais sen oikeastikin sitten aktivoitua.

Niin ja pitimäni vielä sanoa, että Aclovir nyt vaan on yksi kauppanimi, noita on kyllä muitakin, mutta lääkärisihän sen tietää. Kalliita ovat, että siihen kannattaa varautua, vaikka nyt ehkä löytyy vaihtokelpoisiakin valmisteita.

Juttele siis lääkärille vielä, kyllä luulen ottavan ihan vakavasti sut!

Yks kyssä tähän vielä. Mistä te jotka sanoitte, että huuliherpes on siirtynyt alapäähän tiedätte, että se teidän herpes on huuliherpes tyyppiä, eikä genitaaliherpestä??

Minulla on genitaaliherpes, yleensä oireita tulee noin 4-5 kertaa vuodessa, johon saan aina Aclovir-lääkityksen lääkäriltä. Eikä se ole kallis, noin 5 euroa 200 mg paketti, josta riittää viiden päivän tavallinen kuuri. Tai no riippuu tietenkin, paljonko lääkettä menee...

Samaa lääkettä saan nyt jo (rv 25) estolääkityksenä raskauden loppuun asti vähän pienempänä päiväannoksena, koska nyt raskauden aikana oireet uusineet todella usein. (Tämä on kyllä harvinaista kuulemma, yleensä käy päinvastoin.)

Mutta kysyjälle tiedoksi siis: en tiedä sinun vaivastasi, itse olen saanut sen aikanaan ihan sukupuolitautina ja sellaisena se on aina hoidettu. Mutta totta on se, että genitaaliherpes on tauti, joka on ikuisesti veressä, mutta voi olla vaarallinen sikiölle/vauvalle vain, jos tartunnan saa ensi kerran raskauden aikana tai jos synnyttää alakautta herpeksen ollessa aktiivivaiheessa. Ne, joilla on genitaaliherpes, saavat aina ilman muuta estolääkityksen, ettei tauti pääsisi aktiivivaiheeseen ennen synnytystä.

Oireet voivat toki olla yksilöllisiä, mutta itselläni ainakin ne ovat aina hyvin selvät. En voi kuvitella tilannetta, ettenkö tietäisi, "onko inhottava ikuinen seuralaiseni" aktiivivaiheessa vai ei.

Mulla sama juttu kuin aloittajalla, yksityiskohtiin menemättä, eli suuseksistä olen viruksen saanut. Mutta eihän sillä loppujen lopuksi ole väliä, kumpi virustyyppi on kyseessä, yhtä inhottava vaiva joka tapauksessa.
Tässä asiaa tutkiessani olen huomannut, kuinka paljon vallalla on vielä (varsinkin näissä nettikeskusteluissa) ajatus, että herpeksen takia tehdään aina keisarinleikkaus jne. Ja näin kai asia on joskus menneisyydessä ollutkin, mutta nykyisin tauti tunnetaan hyvin ja siihen on tehokkaat lääkkeet. Siitäkin huolimatta tässä loppuraskauden aikana on pakostikin tullut mieleen, että entä jos lääkkeet pettävätkin ja tauti puhkeaa. Mitenköhän sitten toteavat sairaalassa, onko tauti päällänsä vai ei..? Eli tunnistetaanko herpestä, oli se sitten missä vaiheessa tahansa? Kuulen siis mielellään lisää kokemuksia aiheesta.. Esikkoa kun odottelen, niin jännittää tuo synnytys jo muutenkin.. siihen kun lisää vielä tämän inhottavan vaivan, niin on kieltämättä tullut vietettyä unettomia öitä. Niin ja osanotto kaikille muillekin asian kanssa painiskeleville :hug:

Herpes tarttuu kun rakkula puhkeaa, eli luulen että kätilöt näkevät rakkulat. Rakkulat ilmaantuvat yleisesti kuitenkin ryppäinä. No panic! B)

Itselläni ainakin aina tehonnut tuo Aclovir kuuri.
Hinnasta sen verran että kun niitä kuluu 1-2 tabl./ pv niin siinä rv 36 aloitettuna menee n. yksi 60 tabl./ pkt, jolla on hintaa n. 60?. Hintavaa, mutta kannattavaa!

Herpes on todella yleinen, mutta sitä hävetään niin että moni luulee sen olevan vähäistä kansallamme.

Minulla on myös alapäässä tuo herpes. Edellinen synnytys meni ihan jees, eikä todellakaan otettu mitään verikokeita tms. Kun se ei ollut silloin rakkulavaiheessa eikä oireillut, niin eihän siitä mitään haittaa ollut. Tässä raskaudessa myös katsotaan lähempänä synnytystä, mikä tilanne, jos ei oireile niin synnyttämään vaan. Ei minulle ole myöskään koskaaan mitään estolääkitystä annettu eikä tarjottu. Ja ihan olen noilla apteekista saatavilla rasvoilla sen hoidellut kuntoon silloin harvoin kun on oireillut.