Synnyttämättömälle kierukka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiila

Vieras
Tervehdys!
Onkos teillä kellään synnyttämättömillä kuparikierukkaa? Tai onko tietoa, että voiko synnyttämättömälle naiselle edes moista "asentaa" ;) ? Itselle ei tunnu mikään hormonipitoinen ehkäisy sopivan, ja muiden estomenetelmien kanssa räpeltäminen on suhteellisen tympeää...
Kiitos jo etukäteen :)

Hei,
olen 39-vuotias synnyttämätön nainen, ja kuparikierukka asennettiin reilut kaksi vuotta sitten. Sitä ennen käytin pillereitä ja ehkäisyrengasta, mutta sairastamani veritulpan jälkeen oli siirryttävä kuparikierukkaan. Asennus sattui minuutin-parin ajan ihan h-----llisesti, mutta sen jälkeen kaikki on mennyt ihan hyvin. Vuodot eivät ole hurjasti lisääntyneet, selvästi kylläkin, mutta pysyneet ihan normaalivuodon rajoissa (n. 5 - 6 päivää, ja kolmella-neljällä siteellä pärjää päivän). Kuukautiskivut on kyllä lisääntyneet... Yhteenvetona olen kuitenkin kaikin puolin tyytyväinen.

Kiitokset vastauksesta :) On kyllä tiukassa mietinnässä, jostain vielä kuullut puhettakin, ettei kaikki lääkärit suostu synnyttämättömille laittamaan. Mutta ilmeisesti homma etenisi niin, että gynelle aluksi...? Vielä kun saisi aloitekykyä ryhtyä toimeen ;)

Jos kunnassasi on ehkäisy- tai perhesuunnitteluneuvola, niin varaa sieltä aika. Itse osaan kertoa vain omasta kotikunnastani:
Helsingisissä homma toimii seuraavasti: Omasta terveyskeskuksesta saat yhteystiedot, varaa aika perhesuunnitteluneuvolaan, ehkäisyasioihin perehtynyt terkkari juttelee kanssasi vaihtoehdoista, jos päädyt kumpaan vaan kierukkaan (kupari- tai hormoni), niin sitten varataan asennusaika.
Jos kierukanasennuksia paljon tehnyt lääkäri ei jostain syystä saa kierukkaa laitettua sinulle siedettävällä (sinä itse määräät kuinka paljon siedät) tuskalla, mutta näkee, että sinun kohtuusi pitäisi kierukan mahtua, niin laittavat lähetteellä kätilöopistolle, missä homma voidaan suorittaa puudutuksessa.
Palvelu siis pelaa, työntekijät ovat tuolla nimenomaan ehkäisyasioiden ammattilaisia, ja mikä parasta, Helsingissä eka kierukka on kaiken lisäksi ilmainen!
Muistutan vielä, että asennuksen kivuliaisuus ei riipu siitä, oletko synnyttänyt vai et. Toisilla sattuu liikaa, toiset ei edes huomaa, että kohtuun tungetaan vieraita esineitä. Kaikki on yksilöllistä ja kaikki on mahdollista.

Olen 33-v. synnyttämätön nainen ja mulle asennettiin kuparikierukka (Flexi T 380) viime viikolla. Päädyin siihen, koska hormoniehkäisy ei sovi migreenin takia eikä keltarauhashormoni aknen takia. Lääkäri tutki etukäteen kohdun ultralla ja totesi ettei pitäisi olla mitään ongelmaa. Hän sanoi, että kierukan asennuksessa synnyttämättömille ei yleensä ole mitään estettä, kierukat on nykyään niin pieniä. "Käyttöohjeissa", jotka sain mukaan, todettiin että koska kierukka ei (tietenkään) suojaa sukupuolitaudeilta, sitä ei suositella synnyttämättömille, kun heillä tyypillisesti on usein vaihtuvia seksikumppaneita. Mielenkiintoinen ajatus tuokin.

Kierukan asennus sattui aika paljon, mutta oli onneksi nopea. Pari seuraavaa päivää oli aika pahoja alavatsakipuja, niinkuin kuukautiskivut, mutta kovempia. Särkylääkkeet auttoi hyvin. Pienenpientä tiputtelua on myös ollut asennuksen jälkeen, nyt odottelen että milloin se mahtaa loppua vai milloin pitää huolestua...

Alkuperäinen kirjoittaja Ei vielä lapsia:
"Käyttöohjeissa", jotka sain mukaan, todettiin että koska kierukka ei (tietenkään) suojaa sukupuolitaudeilta, sitä ei suositella synnyttämättömille, kun heillä tyypillisesti on usein vaihtuvia seksikumppaneita. Mielenkiintoinen ajatus tuokin.
Samaa järjenjuoksua käytetään myös ehkäisypillereitä syövien naisten kohdalla, jotka passitetaan tutkimuksiin vähintään 18 kk:n välein. Tosiasisassahan e-pillereillä on suojaava vaikutus useita kasvaimia yms. vastaan, joten se miksi naiset ravaavat lääkärillä johtuu sukupuolitautien tarkkailusta. Hellpo saada kevytkenkäinen, kumppaneita kuin sukkia vaihtava pillerinainen papaan säännöllisesti, kun reseptiä ei ilman sitä uusita...

Ei ne seksitaudit katso kumppanien määrää. Itse olen ollut tasan yhden miehen kanssa ja mulla on sekä kondylooma, että herpes. Kummastakaan näistä mies ei itse ollut tietoinen. Ikinä ei mitään oireita hällä kummastakaan, ja näitähän ei voida todetakaan muusta kuin oireista.
Me naiset vissiin sit ollaan jotenkin herkempiä näille, koska itselläni herpes oireilee parin kuukauden välein, ja kondylooma silloin ekalla kerralla Tosi pahana monta kuukautta, sen jälkeen ei onneksi mitään.

Mutta tosiaan, että enpä itsekään mikään kevytkenkäinen ole, kun yhden miehen kanssa ikäni viettänyt, ja silti kaksin kappalein sukupuolitauteja. Ketäpä siitä syyttämään kun tartunnasta ei voi tietää ennen oireita. Sitäpaitsi, mieluummin nuo kaks riesaa kuin kondomi..

Oon itekki miettiny kierukkaa, joskin hormonikierukkaa, koska kuukautisvuotoni on muutenkin runsasta ja erittäin kivuliasta, ja jossain mainittiin että kuparikierukka voi aiheuttaa alavatsan kramppeja, joita mulla muutenkin on.. Hormonikierukka niukentaa kuukautisvuotoja, kuulemani mukaan joillakin ei vuotoa ole ollenkaan. Se alkuvaiheen tiputtelu ja kuukautisten epäsäännöllisyys ei houkuttele, mutta olisihan tuo pienempi vaiva kuin pillerit, jotka meinaa unohtua..

mulle on laitettu mirena nukutuksessa, ja olen synnyttämätön!
toki sen voi laittaa ilman nukutusta ja yleensä laitetaankin vaikka olisi synnyttämätön.
mulle se laitettiin nukutuksessa ihan sen takia että normaali sisätutkimuskaan ei onnistu kipujen takia. joten silloin mirenan laitto on ihan mahdotonta ilman nukutusta.
mutta jos sisätutkimus onnistuu, niin kyllä sen laittamista kannattaa kokeilla ensin ilman nukutusta.
mulla se on myös kerran poistettu nukutuksessa koska se lähti pois paikoiltaan ja se oli pakko poistaa. nyt toka mirena menossa ja sekin laitettu nukutuksessa.

Oon menossa parin viikon päästä kuperikierukan asennuttamaan. Olen 24, enkä ole synnyttänyt. Laitetaan sellainen kuin Nova T. Terkkarin mukaan siinä pienemmässä (synnyttämättömien) mallissa (flexi-t 300) on jotenkin kiemuraiset ne varret ja laitto sattuu enemmän, koska raapivat kohdun seinämiä. P

Pillereitä oon syönyt 7 vuotta ja tuntuu että kaikki ahdistaa, itkett ää, olen koko ajan levoton ja ärtynyt, stressaantunut vaikka ei olis mitään syytä. Halutkin on vaimentuneet ja limakalvot kuivaa. Toivon, että kuparikierukka sopii mulle ja saan taas itseni, omat hormonini ja luontaisen kiertoni takas. Terkkari ehdotti vielä ehkäisyrengasta, mutta en halua hormoneja enää.

Itselläni asennettiin tuo synnyttämättömille naisille tarkoitettu Flexi T 380 eilen yksityislääkärillä. Olin muutama viikko sitten papa-kokeessa ja normaaleissa testeissä ja gynis oli sitä kanssani sitä mieltä, koska en ollut nyt 30-ikävuoteeni asti alkanut hormooneja popsimaan, niin ei kannattanut aloittaakaan.

Itse olin aina pitänyt itseäni suht runsasvuotoisena (menkat kestävät viisi päivää ja pahimpina vuotopäivinä vaihdan OB extran neljän tunnin välein), mutta lääkäri totesi että eihän nuo ole mitenkään runsasvuotoiset, kun jotkut vaihtavat tunnin välein.

Asennuksesta: se hetki kun se kierukka asennettiin ja sujahti paikoillensa oli kivuton, mutta kaikki sitä edeltävä ei todellakaan ollut! Sattui aivan prkleesti kun ottivat kiinni kohdunkaulasta ja mittasivat sen pituuden. Onneksi se tosiaan ei kestänyt montaa minuuttia yhteensä. Lääkärit suosittelevat särkkäreiden ottamista jo ennen operaatiota, mutta varatessa aikaa kukaan ei maininnut minulle moisesta. Kun varsinaisesti yritin nousta istumaan niin meinasi taju lähteä ja hoitsu totesi, että taidan päästä lepohuoneeseen hetkeksi. Huuleni olivat valkoiset ja pyörrytti/paha olo siihen malliin että rullatuolissa kuskattiin. Onneksi tämä meni 10 minutiissa ohi. On kuulemma yleistä monilla naisilla, kun jännitys laukeaa.

Nyt päivää myöhemmin ei ole mitään ongelmia ollut. Menkat vaikuttavat olevan loppumassa ihan normaalisti. Kokonaisuutena kannatan kuparikierukkaa ehdottomasti!

Tuolla aiemmassakin kuparikierukkaketjussa oli puhetta kupari-ja nikkeliallergiasta, niin onkos teillä käyttäjillä kokemusta, että pitikö käydä testit noita varten kans otattaan ennenku asennettiin vai millä kaavalla noi menee? :)

Jooops itte oon 16 vuotta ja olen hormoonien vastainen. Olin kysymässä tos joulukuussa ehkäisyä noh suosittelivat rengasta mutta en sitten ottanut käyttöön ei kiinostanut hormoonit lihomisen jne syiden vuoksi. Olin tos melkeen 2 viikkoa sitten hakee kierukkaa. Menikin hyvin ilman mitään kipuja..Sen jälkeen oli vaan pientä kipua mut sen kestää!
Se o ainakin helppo ehkäisy jos vaan saadaan laitettua :))

Tervehdys!
Onkos teillä kellään synnyttämättömillä kuparikierukkaa? Tai onko tietoa, että voiko synnyttämättömälle naiselle edes moista "asentaa" ;) ? Itselle ei tunnu mikään hormonipitoinen ehkäisy sopivan, ja muiden estomenetelmien kanssa räpeltäminen on suhteellisen tympeää...
Kiitos jo etukäteen :)

Laitatin tänään yksityisellä Nova T-kuparikierukan. Sitä ennen söin vuoden kahta erilaista e-pilleriä Mercilonia ja cerazettea. Yli 10 kg tuli ylipainoa ja kesällä naama oli kuin pakanamaan kartta maksaläisikistä. Depis vaivasi, mutta myönnettäköön että se on vaivannut muutenkin. Hiuksia lähti päästä, rintoja särki ja väsytti koko ajan. Kaikki tuntui lattealta ja harmaalta.

Yksityisen puolen lääkäri sanoi, että et sinä laihdu välttämättä vaikka kierukka sulle laitetaankin, etkä välttämättä depiksestään pääse. Ja yleisellä puolella ei anestesiaan suostuta, kun valitin kierukan laiton saattuvan. Kyllä mä laihdun rutkasti 10 v sitten kun kierukka edel. kerran laitettiin ja pillerikokeilut jäi. Saa nähdä käykö nyt niin. Olenhan vanhempi. Lapsia ei ole. Minulle on myös kerran yrtitetty laittaa hormonikierukka, mutta sen laittaminen sattui niin paljon, että homma oli keskeytettävä. Säästivät yleisellä puolella ilmeisesti puudutusainetta, kun väittivät että se ei tepsi kohdunkaulaan.

Tänään siis puudutusta laitettiin ja lääkäri kysyi, jos kestät vielä äskeisen verran kipua, kuin mitä hetki sitten, kuparikierukka on pian paikallaan. Ja kestinhän minä. Lääkäri oli taitava, kipu on ikävä, mutta se loppui lyhyeen. Lääkäri sanoi että synnyttämättömälle naisele asetettava hormonikierukka sattuu vielä enemmän, koska siihen käyetään jotain putkea (ilmeisesti paksumpaa kuin mitä kuparikier.tarvitaan). Nyt olen tyytyväinen. Kipulääkettä vaan rutkasti naamaan toimenpiteen jälkeen. Ja runsaampiin kuukautisiin syön rautatabletteja, jos tarvis. Ehkä palaudun puolen vuoden kuluessa entiseen kokoonikin :)

Viimeksi muokattu: