Synnäreitten erot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minnaleena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minnaleena

Vieras
Usein parjataan Naistenklinikkaa kun se on niin iso yksikkö ja kehutaan pienten paikkakuntien sairaaloita. Mutta kuten tuossa synnytysketjussa nähtiin, niin pienillä paikkakunnilla ei välttämättä ole kivunlievitys-asiat kunnossa. Ei ehditä antaa epiduraalia, eikä muutakaan. Edes ilokaasua ei ole käytössä, jota kyllä ihmettelen tosi paljon miksei. Ei sen letkun "asentaminen" luulisi niin työlästä tai kallista olevan.

Olisi kiva kuulla jos joku tietää että miksi on näin.

Itse synnytin Naikkarilla ja sain kaiken mahdollisen kivunlievityksen plus anestesialääkärin, ylilääkärin ja päivystävän lääkärin palvelut kätilön lisäksi, kätilöitäkin oli kaksi ponnistusvaiheen puolivälistä alkaen.

NKL:lla kolme synnytystä ja ei mitään negatiivista sanottavaa paitsi esikoisen kanssa lapsivuodeosastolla kun jouduttiin sinne osastolle missä huoneissa on jotain 6 vuodepaikkaa. Kahden muun lapsen kanssa oltiinkin rauhallisemmalla osastolla.

Jyväskylässä synnytin ja enää en lasta tee.Ei ilokaasua eivät anna helpolla mitään kivunlievitystä,ilkeä kätilö ei saanut keisarinleikkausta vaikka mulla pahat rytmihäiriöt.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Jyväskylässä synnytin ja enää en lasta tee.Ei ilokaasua eivät anna helpolla mitään kivunlievitystä,ilkeä kätilö ei saanut keisarinleikkausta vaikka mulla pahat rytmihäiriöt.

Miksei siellä ole ilokaasua???

Mä synnytin kättärillä ja sain kaiken kivunlievityksen minkä halusin, vaikka jotkut puhuu että Kättärillä pyrittäisiin ohjaamaan luomusynnytyksiin. Ei pidä paikkaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihme juttu!:
Miksei siellä ole ilokaasua???

Meniköhän se nyt jotenkin niin että kätilöt altistuu sille koko ajan ja se ei oo hyväks terveydelle.....?? Jotenkin kai näin.
Mä en tiedä miltä ilokaasu tuntuu joten en jää mistään paitsi vaikka sitä ei ole. En käyttäny esikoisenkaan kohalla. Ja kivunlievitystä tarjottiin hyvin ja kätilö oli ihana. Kaikki on niin tapauskohtasta, menen mielelläni JKL:ään uudelleen. =)

Niin kamala kokemus koko synnytys vaikka kesti vain 4,5 tuntia että 1 yhteinen lapsi mieheni kanssa saa riittää mieheni haluaisi toisen itse en synnytyksen takia uskalla.

Mä synnytin pienessä sairaalassa jossa nyt synnäri jo lakkautettu. Eka sektiolla ja toinen "normaali". Hyvin meni molemmat, lievitystä löytyi muuten paitsi ammetta ei ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:

Mulla ois sielä leikkaus edessä ja 2002 kun sain pojan siellä niin todella törkeätä käytöstä sain osakseni ja muutenkin jäi ikävä tunne synnytyksestä joka meni lopulta hätäsektioon ja sekin epäonnistu kun epiduraali lamaannutti mun keuhkot ja tunsin leikkauksen |O

Olen huomannut että nuo kokemukset eivät ole vain sairaalakohtaisia vaan myös synnyttäjäkohtaisia. Itse synnytin Oysissa ja sain mielestäni erittäin kannustavaa kohtelua synnytystilanteessa ja kätilö tuli jälkikäteen vielä juttelemaan josko jokin on jäänyt mietityttämään ja toi pyytämättä kaikki paperitkin minulle. Samoin osastolla sain tosi hyvää opastusta imetykseen ynnä muuhun. Kolme viikkoa myöhemmin synnyttäneellä kaverilla on ihan päinvastaiset kokemukset samasta sairaalasta ja samalta osastoltakin. Minulle sattui viikonloppu jolloin ei ollut ihan hirveää kiirettä, kun taas kaverin kohdalle arkipäivät jolloin osasto oli tupaten täynnä.

Enemmän minua suuressa kaupungissa harmittaa neuvolapalvelut kun kaikki pitää keskittää ja palveluihin jonottaa että pääsee edes kerran. Pienissä kaupungeissa tai kunnissa saattaa ultraankinpäästä montakertaa kun se on siellä neuvolassa.

Minä synnytin Jyväskylässä ja täysin päinvastainen kokemus kun kotiäidillä. Epiduralia tyrkytettiin melkein heti, sektioon pääsin heti kun vauvan sydänäänissä tapahtui laskua. Ultrattiinkin melkein koko synnytyksen ajan ja näinollen lääkäri oli myös paikalla. Ei mitään pahaa sanottavaa. Kätilökin oli ihana.

Minä olen synnyttänyt pienessä sairaalassa ja hyvin meni. Ilokaasua sai niin paljon kuin halusi =) Epiduraalissa oli kyllä sellainen juttu, että sitä joutui hiukan odottamaan. Pienessä sairaalassa ei ole kovin montaa anestesia lääkäriä ja kätilö kertoi jo synnytyksen alussa, että mikäli arvelen haluavani epiduraalia, niin toive kannattaa ilmaista ajoissa. Lääkäri ei siis välttämättä ole paikalla viidessä minuutissa. Sain puudutuksen kuitenkin ihan hyvin, jotain puolisen tuntia siitä kun ilmoitin sen haluavani.

VAS:ssa oli ainakin todella "miellyttävä" :D synnyttää! Henkilökunta oli ihanaa ja ammattitaitoista, lukuunottamatta yhtä kätilöopiskelijaa joka kaatui keintuolilla kun yritti pistää kanyylia käteeni :laugh: Ei silloin naurattanut noin paljoa ;) Synnytyssalitkin oli juuri remontoitu. Ainoa negatiivinen palaute olisi kai lapsivuodehuoneemme jossa ei ollut TV:tä. Salkkarit olis ollu kiva kattoo... :whistle: Mutta ihan tytön kanssa kaksin oltiin, kun oli semmoinen pieni huone :)

Mä synnytin NKL:lla ja ei ole kuin positiivista sanottavaa. Vaikka oli pääsiäispyhien ruuhkat niin sain kaiken kipulääkityksen mitä halusin, eivät todellakaan pihtailleet lääkkeitten kanssa. Ja lääkärit paikalla viidessä minuutissa.

Mutta kuten sanoin niin kaikki on niin henkilökohtaista. Itselläni oli vaikea synnytys ja kätilö oli mielestäni hyvin tukena. Sitten kuulin eräältä tutultani joka oli synnyttänyt samassa sairaalassa ja saman kätilön kanssa, että olipa tosi tympeä kätilö. Joittenkin kanssa synkkaa ja joittenkin kanssa ei.

Se, "ehtiikö" anestesialääkäri paikalle ajoissa ei johdu sairaalasta vaan vuorokaudenajasta..päivisin anestesialääkäreitä on paikalla useampi, iltaisin ja öisin vain yksi..jos tämä yksi on kiinni leikkauksessa niin hänen on vähän vaikea ehtiä viidessä minuutissa epiduraalia laittamaan.. Olen itse myös huomannut että nämä kokemukset synnytyssairaaloista on niin itsestä kiinni millä asenteella sinne lähtee, toki jokaisessa sairaalassa saattaa olla tämä yksi ihana helmi-kätilö, joka ei välttämättä olekaan aina se mukavin..mutta eihän jokainen voi tulla jokaisen kanssa toimeen, se nyt vaan on niin.. Itse synnytin pienessä sairaalassa, ja sinne menen ehdottomasti uudestaankin synnyttämään, jos vain meille toinen vauva suodaan ja jos paikka on silloin vielä pystyssä (on lakkautusuhan alla..). Sitten on myös nämä ihanat synnyttäjät, jotka haluaa että kaikki sujuu juuri niin kuin on suunnitellut, ja jos suunnitelmat vähääkään muuttuu, niin edessä on jo kätilölle hoitovirhe-käsittely.. Parasta on vaan mennä synnyttämään avoimin mielin, luottaa itsensä kätilön ja muun hoitohenkilökunnan käsiin ja miettiä sitä määränpäätä, eli vauvaa..synnytys ei kuitenkaan ole loppujen lopuksi mikään pitkä homma, vaikka joutuisikin synnyttämään luomuna. Tiedän tämän itsekin, synnytykseni kesti 20 tuntia..epiduraalia en ehtinyt saada (halusin sen liian myöhään), kohdunkaulapuudute ei tehonnut ja ilokaasu autto vain hetken.. Se onko sairaala iso vai pieni, ei oo mun mielestä oleellista, jokainen kätilö ja anestesialääkäri suomessa on kuitenkin käynyt sen saman koulutuksen.. :)

Yhteistyössä