Syksyinen sadonkorjuu / ideoita säilömiseen

terapian tarpeessa

Aktiivinen jäsen
22.02.2008
3 243
0
36
Mitenkäs olette säilöneet tai tulette säilömään kesän ja syksyn satoa, marjat,sienet yms.? Hyviä ohjeita otetaan myös vastaan.

Laittakaa vinkkejä, mitä voisi kaikista mahdollisista tehdä.

Itse olen / tulen tekemään

-pakastanut ja kuivannut basilikaa ja lisäksi basilikaöljyä

-sienet pakastanut ja kuivattanut

-Minttua pakastan ja laitoin jääpalamuotteihin lehtiä ja vettä---> myöhemmin voi käyttää vaikka teessä, raikkaissa juomissa tms.

-luumuista luumuhilloa

-pihlajanmarjoista mehua ja hilloa, pakastimeen osa ja ehkä kuivaukseen

-puolukoista ehkä mehua ja hilloa, jos niitä saa

-persiljaa olen pakastanut ja osan ehkä kuivatan

-sitruunamelissan kuivatan

-pinaatista en vielä tiedä mitä teen.

-muut yrtit /(rosmariini,oregano,meirami ovat niin nättejä vielä, että pidän ne ruukuissaan koristeena ja hyvää tuoksua tuovina.

-Chilistä tehdään jotain tahnaa

-Tomaatit syödään sellaisenaan

Syksyiset kauniinväriset lehdet,oksat tms on kerätty ja laitettu koristeeksi.

Mäkin haluan! :'( tahon, tahon, tahon..

Ihan vakavasti.. Minäkin haluaisin osata puuhastella puutarhassa ja kasvattaa yrttejä ja kaikkea.. Haluaisin kovasti. Oppiiko sitä kirjoista? Mihkä tästä pienten lasten äitee pääsee moisia opettelemaan... Tekis varmaan masennuksellekin hyvää tuommonen puuhastelu :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja tarpeessa tarpeessa:

Ihan vakavasti.. Minäkin haluaisin osata puuhastella puutarhassa ja kasvattaa yrttejä ja kaikkea.. Haluaisin kovasti. Oppiiko sitä kirjoista? Mihkä tästä pienten lasten äitee pääsee moisia opettelemaan... Tekis varmaan masennuksellekin hyvää tuommonen puuhastelu :whistle:

Kyllä tekee ja on palkitsevaa käyttää omia kasvatettuja juttuja. Aloitat jostain helposta. Esim. persiljan kasvatus ja basilika. Tomaattejakin on helppo kasvattaa.

Ei se niin vaikeata ole, kun sen oppii, tosin aikaa se vie, puuhastelu nimittäin.

Kirjoja voi käyttää ja kannattaa käyttää apuna, kun aloittelee, mulla menee jo rutiinilla tää kasvatus :)

Netistä löytyy kovasti ohjeita.

Kova työ siinä on, mutta on myös palkitsevaa.Onhan tässä taas muutama kuukausi aikaa, ennen seuraavan sadon istuttamista....

Ja tosiaan kannattaa aloittaa jo helmikuussa laittamaan niitä siemeniä itämään, että kerkiivät kunnolla sitten kasvaa. Tämä kesä jäi vähän lyhyeksi ja vaikka tomaatintaimetkin laitoin helmikuussa, niin sato jäi hieman vähäiseksi.

voisko joku kertoa pienen kotipuutarhan vuodesta? Siis jos nyt ensi kesäksi haluaisi satoa saada niin koska pitäisi aloittaa ja miten? Jos nyt aloittelisi mausteyrteillä, tomaateilla ja porkkanoilla ja vastaavilla.

Alkuperäinen kirjoittaja suosittelen:

Kyllä tekee ja on palkitsevaa käyttää omia kasvatettuja juttuja. Aloitat jostain helposta. Esim. persiljan kasvatus ja basilika. Tomaattejakin on helppo kasvattaa.

Sitruunamelissa ja chilit ovat helppoja.

Anis ei ole mulla onnistunut koskaan, mutta ensi vuonna laitan sen onnistumaan :)

Oregano,rosmariini,meirami ovat hieman vaikeita kasvattaa, ainakin itselläni on aika hyvin mennyt pieleen, mutta jotain sentään tullut...

Alkuperäinen kirjoittaja pillipiipari:
voisko joku kertoa pienen kotipuutarhan vuodesta? Siis jos nyt ensi kesäksi haluaisi satoa saada niin koska pitäisi aloittaa ja miten? Jos nyt aloittelisi mausteyrteillä, tomaateilla ja porkkanoilla ja vastaavilla.

Helmi/maaliskuun vaihde on hyvä aloittaa ja laittaa siemenet itämään.

Minä laitoin osan siemenistä idätyslaatikkoon ja osan suoraan ruukkuihin.

Yrtti/taimimultaa yrteille ja tomaatin taimille ja sitten kun siirrät tomaatintaimet tai yrtit isompiin astioihin, niin sitten puutarhamultaa.Älä vahingossa laita kukkamultaan, se on liian vahvaa ja taimet kuolee.

Kannattaa ripotella ihan reilusti siemeniä (yrttien) ruukkuihin, koska koskaan ei tiedä, miten siemenet itävät ja tulee tuuheampia istutuksia.

Riippuu tietenkin siemenestä, kuinka paljon niitä kannattaa laittaa ruukkuunsa.

Eli yrtit ja tomaatit helmi/maaliskuussa ja tavalliset porkkanat yms salaatit sitten touko/kesäkuun vaihteessa suoraan peltoon tai astiaan, niitä ei tarvitse idättää aiemmin.

Itse en käyttänyt mitään lannotteita,mutta niitäkin voi tietysti käyttää, jos haluaa.

Yhteistyössä