Syitä kun lapsi ei kasva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ööö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

ööö

Vieras
Hei, Mitä syitä voi olla kun leikki-ikäisen kasvu hiipuu? Keliakian tiedän aiheuttavan sitä mutta löytyykö muita syitä?
Tässä taustaa: Tyttö on 4-vuotta. Puolen vuoden aikana on kasvanut vain 0.5cm ja painoa on tippunut 1kg. Lisäksi on vatsan turvottelua, ilmavaivoja, välillä pientä mahakipuakin, kakka on muuttunut paljon vaaleammaksi. Kaikki alkoi minusta hiihtolomalla kun sairasti vatsataudin. Perheessä useampi keliaakikko joten sitä tutkitaan ensiksi. Verikokeet on otettu ens viikolla selviää onko keliakiaa. Tytöltä tutkittiin 3-vuotiaana keliakia silloin ei ollut oireena silloin oli ummetus. Sitä ei juurikaan enää ole. Laittakaa vaan lisää syitä mistä moinen voisi johtua mikäli se ei olekkaan sitä keliakiaa.

Olemme huomanneet myös että todella usein mahan sisältö jää pitkäksi aikaa mahaan eikä etene normaalia vauhtia suolistoon. Maha on silloin myös hölskyvä, pullea ja sanoo silloin että maha on täynnä vaikka edellisestä syömisestä olisi jo 4tuntia ellei ylikin. T:ap

Emme ole vielä tarkistaneet kilppariarvoja. Ajattelimme katsoa ne mikäli keliakiaa ei löydy. Minulla itselläni on keliakia ja kilpirauhasen vajaatoiminta joten sen vuoksi nämä asiat voisivat ainakin olla mahdollisia.

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
Maidotonta ruokavaliota on kokeiltu vauvana kun tytöllä oli jatkuvasti vihreää ripulia. Siitä ei koettu olevan mitään hyötyä. T:ap

Meil oli lapsella maito- JA vilja-allergia, sitä ei huomattu pitkään aikaan koska kokeiltiin aina vaan toista! Mutta te ette voi nyt laittaa viljattomalle jos keliakiaa tutkitaan. Mut jos sitä ei löydy niin laita viljat ja maito!

Suolistokasvaimet voi kans aiheuttaa. Syitä voi olla ainakin kymmeniä. Kilpirauhasarvot on paljon nopeempi ja helpompi tutkia, kuin keliakia. Siis keliakiassa ensin verikoe ja sitten mahd. tähystys ja koepalat ja tutkimus vie aikaa. Onneksi et itse siis voi määrätä tutkimuksia ja niiden järjestystä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Suolistokasvaimet voi kans aiheuttaa. Syitä voi olla ainakin kymmeniä. Kilpirauhasarvot on paljon nopeempi ja helpompi tutkia, kuin keliakia. Siis keliakiassa ensin verikoe ja sitten mahd. tähystys ja koepalat ja tutkimus vie aikaa. Onneksi et itse siis voi määrätä tutkimuksia ja niiden järjestystä.

Eiköhän nuo suoliston kasvaimet ole vanhojen ihmisten vaiva. Onko oikeasti lapsilla suolistossa kasvaimia?

Hei, Keliakia verikokeet on otettu jo vastaukset saadaan huomenna. Tiedän myös sen jos verikokeista löytyy vasta-aineita niin silloin tähystetään itse ja kaksi muuta lastamme on siinä myös käyneet. Emmekä itse kokeita määränneetkään vaan lastenlääkäri me ainakin luotamme hänen ammattitaitoon. Mielenkiinnosta kyselen mitä mahdollisia syitä voisi olla kasvun hiipumiseen en hae diagnoosia. Kiitos paljon vastanneet! Lisää saa laittaa luen edelleen palstaa. Tulen kertomaan keliakia vastaukset.

Yhteistyössä