Sydänäänten etsintä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marika

Vieras
Hei!

Miten teillä on vauvan sydänäänet kuuluneet eri neuvolakerroilla? Onko välillä jouduttu hieman etsimään?

Minulla jo puoliväli (rv22) menossa ja tänään jouduttiin hieman metsästämään ääniä. Terkkarikin hieman punasteli, kun ei saanut heti kuulumaan. Pitäisikö huolestua, jos äänet eivät heti kuulu tai kuuluvat hiljemmin kuin ed. kerralla?

Mulla oli kyllä kova pissahätä tänään.

Mulla on kuunneltu vain kerran vasta, mutta aikaa meni ennenkuin löytyi. Sanoi vaavin olevan huonossa asennossa, että siksi ei tahtonut kuulua. Vauvan selän pitäisi olla dopplerin suuntaan, niin silloin kai kuuluu parhaiten. Mutta jos on selkä sinun selkääsi vasten, kuten minun tapauksessani taisi olla, niin kuuluu heikommin. Ehkä tuo täysinäinen rakkokin vaikutti asiaan sinulla. Eiköhän siellä kuitenkin ole kaikki ihan hyvin :)

mulla on vauva ollut välillä niin kovasti liikkeessä, ettei ole siksi meinannut kuulua. Siis on vaihdellut kovasti asentoa. JOs ne kuitenkin lopulta kuuluivat, niin ei ole syytä huolestua.

Mulla vko 13 ei kuulunut ollenkaan, neuvolalääkäri vaihtoi tyynesti ultraan ja siellä se sydän löi. Mä ainakin käsitin ettei se dopplerilla kuuluminen ole mitenkään itsestään selvää eikä sillä ole mitään merkitystä kuuluuko siinä kunhan se sydän siellä lyö.

Siihen kuulumiseen vaikuttaa aika paljon se vauvan asento siellä kohdussa. Sulla on kuitenkin vielä sen verran pieni vaukki, et mahtuu hyvin kääntyilemään ja sen takia saattaa aina kestää vähän aikaa, et ne äänet sieltä löytyy.
Ennemminkin se tiheys on se, mitä seurataan, ei se kuuluuko äänet hiljaa vai kovaa. Syke yleensä laskee, mitä enemmän viikkoja on kasassa ja sit siihen vaikuttaa myös se, onko vauva hereillä vai nukkuuko siellä kohdussa tutkimuksen aikana.

Yhteistyössä