Sydänääniä ei näkynyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pretty in Pink
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pretty in Pink

Vieras
Hei jo äitit,

Olen viikoilla 5+4 ja sattui olla yksityiselle gyneaika varattuna: meninpä sinne ja ultrassa näkyi sikiöpussi ja jokunen epämääräinen piste. Sydänääniä ei näkynyt, jolloin gynekologi alkoi epäillä tuulimunaraskautta. Väitti että näillä päivillä ja viikoilla pitäisi 97% varmuudella syke näkyä. Olen tietysti itkenyt jo silmäni ihan päästä... Mietin tässä vain sitä, että eikö tuo viides viikko ole aika varhain? Seuraava aikani on kun rv 6+7.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta tilanteesta ja mikä oli lopputulos?

Heippa,

Vastasin jo tuohon kesävauva-ketjuun, mutta tässä vielä yksi linkki:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11445566&p=1&tmode=1&smode=1

Halaus!

Tuo 97% varmuus ei taida ihan oikein pitää paikkansa.. Voihan olla että raskaus ei ole ihan vielä noin pitkällä ja sikiön löytyminen noilla viikoilla voi olla hankalaa koska on vasta parin millin mittainen. Itse kävin rv6+3 ultrassa eikä sikiötä löytynyt, mutta rv7+1 löytyi sikiö ja syke näkyi ja vastasi täysin viikkoja kooltaan.

Jatkan vielä, että esim. naistenklinikan poleilla (sekä äippä- että lapsettomuus-) suosittelevat alkuraskauden ultraa aikaisintaan 7+ viikolla koska silloin on täysi varmuus siitä että sikiö näkyy jos on oikeasti kehittynyt, eikä tule turhia vääriä hälytyksiä ja stressiä.

Tiedän että epätietoisuus on kamalaa mutta en sinuna vielä vaipuisi epätoivoon! Alkiohan on vasta n 3vk vanha ja oletko täysin varma hedelmöityshetkestä? Siis sinuna nyt yrittäisin vain rauhoittua ja ajatella positiivisesti! Älä missään tapauksessa tee mitään päätöksiä ennen kuin olet varma että alkio ei ole elävä! Olet niin aluillaan vasta tämän alkavan raskautesi kanssa. Minulla on km takana ja tiedän mitä käyt läpi mutta sinulla on kuitenkin vielä toivoa!

Lämmin voimahalaus sinulle!!!

Mä luin tuolta yhden yksityisen lääkäriaseman sivuilta että sydämen sykkeen pitäisi näkyä 6. raskausviikolla eli 5+0 eteenpäin. Eli olisi hyvä tietää tarkka hedelmöittymishetki kun muutamalla päivälläkin varmasti merkitystä.
Aika suuri paino varmasti myös laitteella millä ultrataan ja ultrataanko emättimen kautta vai mahan päältä. Yleensä nämä ultrat tehdään alakautta mutta tiedän että osa lääkäreistä kokeilee myös ensin mahan päältä jos ei näy kunnolla niin vaihtavat sitten.

Itsellä ultra rv 6+5...toivotaan parasta!

En ymmärrä, miksi pitää mennä ultraan noin aikaisin. Rv6+ syke näkyy jo varmasti. Ihan turhaa huolta jo heti alkuraskaudesta, jos kaikki on kuitenkin sitten lopulta ihan hyvin!

korjaus:
sykke yleensä näkyy rv6 eteenpäin eli 7. raskausviikko eli 6+0 eteenpäin....
ja harvoin ottavat ultrattavaksi ihan "riskiviikoilla/päiväillä" kun ei tosiaan ole varmaa, että syke näkyisi jo eivätkä halua huolestuttaa odottajaa turhaan.

nyt vain ap yrität ottaa rennosti ja odotat seuraavaa ultraa. Silloin näet pikkuisen sykkeen :)

Hölynpölylle....

"Esimerkiksi sikiön sydämen syke voidaan nähdä jo kuudennella raskausviikolla."

Tässä sinulle suoralainaus kyseisen lääkäriaseman sivuilta...eli kuudesraskausviikko alkaa kun viides on tullut täyteen eli 5+0 eteenpäin mennään kuudetta raskausviikkoa!!!

Pretty in pink, käy kattoon tekay.fi sivuilta raskauskiekko. Siellä näyttää pvämäärän milloin syke näkyy. Sinuna en vielä huolestuisi. Jos oikein laskin niin syke näkyisi 5+5.

Sellaista vaan vielä nimimerkille malttakaa mielenne, että aika oli varattu rutiinitarkastukseen ja sen peruminen olisi käytännössä tarkoittanut sitä, että aika siirtyy kahdella kuukaudella...Että en ehkä ihan ollut suunnitellut näin!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras.....:
Pretty in pink, käy kattoon tekay.fi sivuilta raskauskiekko. Siellä näyttää pvämäärän milloin syke näkyy. Sinuna en vielä huolestuisi. Jos oikein laskin niin syke näkyisi 5+5.

Tohon tekay.fi sivun kiekkoon ei voi luottaa 100% varmasti, ellet tiedä hedelmöittymispäivää tarkasti. Meillä "piti sydänäänten kuulua 23.9 laskurin mukaan. Ultrassa käytiin 24.9 ei kuulunut vielä sykettä. Eilen 8.10 äänet kuulu jo hyvin.

Eli tahtoo vain sanoa, että kannattaa odotella ihan rauhassa. Ja nuo raskausviikot voi muuttua kunhan sen sikiön äänet on saatu kuuluville. Eli menkoista laskien raskausviikot voivat hyvinkin muuttua.

Miksi mennä ultraan noin aikaisin. Juu luin kyllä että aika oli aikoja sitten varattu, mutta monet menevät ultraan heti kun sininen viiva testissä näkyy.. miksi?
Itse olen odotellut rauhassa viikolle 12-13 ja sitten vasta.
Mutta siis ihan puhtaasti uteliaisuudesta, miksi mennä niin aikaisin ultraan, eihän sieltä näykään kuin piste?

Osa pelkää kohdunulkoista raskautta, jolloin tämä olisi hyvä huomata ajoissa. Mikäli onkin tuulimuna on varmaan tämäkin parempi todeta aiemmin, jottei tarvitse odottaa tuonne vk 12 asti ja sitten tipahtaa vielä korkeammalta. :-/

*Miksi mennä ultraan noin aikaisin. Juu luin kyllä että aika oli aikoja sitten varattu, mutta monet menevät ultraan heti kun sininen viiva testissä näkyy.. miksi?
Mutta siis ihan puhtaasti uteliaisuudesta, miksi mennä niin aikaisin ultraan, eihän sieltä näykään kuin piste?*

Meillä ei kunta tarjoa kuin rakenne ultran rv 18-19. Sinnekkö asti pitäisi odottaa??
Me kävimme mieheni kanssa molemmissa raskauksissa varhaisraskauden UÄ:ssä Ihan sen vuoksi että nähdään onko kohdussa mitään ja onko sykettä ja montako siellä on.
Kyllä se kuule kummasti mieltä rauhoittaa kun näkee että syke löytyy ja on kiinnittynyt sinne mihin pitääkin.
Me kaikkihan tehdään niin kuin itse parhaaksi nähdään. Miksi sinun sitä pitää arvostella?

Ap:n tapaus nyt oli hiukan poikkeava, mutta te muut ja esim. edellinen kirjoittaja. Eihän sitä nyt tarvitse 18 viikolle odottaa, mutta viikkokin riittäisi tuossa alkuvaiheessa, että jotain pystytään edes näkemään!

Liian aikaisin ei tosiaan ultraan kannata sännätä, vaikka alun piinistely onkin tosi kurjaa. Itse olen lapsettomuushoidoissa Väestöliitossa ja sielläkään alkuraskauden ultraan ei oteta ennenkuin on seitsemän viikkoa täynnä. Ap:lle tsemppiä, sulla on ihan hyvät mahdollisuudet kantaa elävää ihmisenalkua sisälläsi. Ei syke noin aikaisin tosiaankaan vielä välttämättä näy ja jos et ole ovista tikuilla tms bongannut, niin hedelmöityspäiväkin saattaa heittää. Onnea matkaan sinulle!

Ja kysymyksen esittäjälle. Alkuraskauden ultraan mennään juuri sen vuoksi, jotta mahdollinen kohdunulkoinen tai tuulimunaraskaus selviäisi mahdollisimman varhain. Itse en ensimmäisen raskauteni aikana löytänyt tarvetta lähteä maksulliseen ultraan, vaan odotin kiltisti kunnan tarjoamaan np-ultraa. On aika kova paikka kun rv 13 huomataan, että eipä täällä mitään sikiötä olekaan... Eihän tuo alkuraskauden ultrakaan mitään takeita raskauden jatkumiseen anna, mutta saadaan sillä nämä edellä mainitut ikävät tapaukset pikaisesti selville ja hoidettua.

Omassa tuttavapiirissäni on ikäviä tapauksia, joissa on jouduttu poistamaan munasarja kohdun ulkoisen raskauden takia. Tältä olisi vältytty, jos olisi käyty varhaisultrassa ja havaittu heti, että raskaus ei ole kohdun sisäinen. Eli en välttämättä suosittele odottamaan sinne 12-13 viikoille, mutta itse olen sinnitellyt viikolle 8, jotta en maksa turhasta eli syke ei näy eikä varmistusta siitä, että kaikki on ainakin alussa ok.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysymyksen esittäjälle:
*Miksi mennä ultraan noin aikaisin. Juu luin kyllä että aika oli aikoja sitten varattu, mutta monet menevät ultraan heti kun sininen viiva testissä näkyy.. miksi?
Mutta siis ihan puhtaasti uteliaisuudesta, miksi mennä niin aikaisin ultraan, eihän sieltä näykään kuin piste?*

Meillä ei kunta tarjoa kuin rakenne ultran rv 18-19. Sinnekkö asti pitäisi odottaa??
Me kävimme mieheni kanssa molemmissa raskauksissa varhaisraskauden UÄ:ssä Ihan sen vuoksi että nähdään onko kohdussa mitään ja onko sykettä ja montako siellä on.
Kyllä se kuule kummasti mieltä rauhoittaa kun näkee että syke löytyy ja on kiinnittynyt sinne mihin pitääkin.
Me kaikkihan tehdään niin kuin itse parhaaksi nähdään. Miksi sinun sitä pitää arvostella?

Ymmärsit väärin kysymykseni. En arvostellut muiden tekemisiä, vaan puhtaasta uteliaisuudesta halusin tietää miksi toiset menevät niin aikaisin ultraan. Itse olen muuten käynyt yksityisellä puolella ultrassa. Ja kiitos vastauksista. Ei ole käynyt mielessäkään tarkistella onko kaikki hyvin, kun aina olen voinut niin helvetin pahoin ja se tarkoittanee että kaikki on kunnossa... =/ Näin olen lukenut ja neuvolastakin sanottu.

Yhteistyössä