Sydänäänet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niiskuneiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niiskuneiti

Vieras
Kirjottelen uudelleen, kun eka viesti ilmeisesti hävisi jonnekin, kun sitä ei tule näkyviin..

Milloin teidän vaaveilla kuului ekan kerran sydänäänet???

Tulin juuri neuvolasta, oletetut rv 7+5. Kerroin miten raskaus on sujunut ja sen, että minulla alkoi etova olo jo ekan kerran viikko ennenkuin menkat jäi pois! Myös apteekin testi näytti jo tuolloin vahvaa plussaa ja viikon päästä myös labrassa otettu pissanäyte. Pohdimme neuvolantädin kanssa asiaa ja hän päätti kokeilla josko saisi sydänäänet kuuluviin ja kuuluihan ne! Hurjaa vauhtia pampatti vaavin sydän. =) Neuvolantädin mukaan hän ""ei koskaan aikaisemmin näin aikaisin ole kuullut sydänääniä eikä koneenkaan pitäisi niitä vielä löytää"". Raskausviikkoja on siis todennäköisesti jo enemmän! Terkkarin mukaan myös apteekin testien plussa niin aikaisessa vaiheessa vahvistaa tätä.
Ihanaa, että onkin jo pitemmällä, mutta nyt on jännitystä melkoisesti, että kuinka pitkällä oikeasti ollaan! Sain vasta torstaille ajan alkuraskauden ultraan...

Meillä sydänäänet kuuluivat myös viikolla 7+5 aivan selvästi, eikä lääkäri ihmetellyt sitä oleenkaan. Ja kierron mukaan viikkoja olisi ollut vasta 6+4, mutta vauvan koon mukaan tultiin tuohon 7+5 päätökseen. Eikä laskettua aikaa ole sen koommin muutettu.

Sinulla varmaan katsottiin ultralla koska oli vauvan kokoa katsottu? Ultralla sydänäänet kyllä kuuluvat jo tuossa vaiheessa mutta doplerilla ei (siis yleensä). Mulla oli neuvolassa selvät äänet rv 9+ doplerilla.

Siirsin vastaukseni mukaan toisesta viestistäsi, löysin sen kakkossivulta, mutta voi hyvin olla sinulta piilossa, niin uskomattoman kummallisesti nää sivut välillä sekoilee.

Eri ihmisillä ja eri laitteilla kuuluu eri aikaan, yleensä vko 10-13, mutta joillakin jo rv 8 ja toisilla vasta 16+.

Joo ei voi kuulua sydänäänet viikolla 6 ai 7. NÄKYÄ kyllä voi ultrassa. Meidän neuvolassa ei suosuttu vielä viikolla 8+5 kuuntelemaan sydänääniä kun sanoivat, että on niin todnäk etteivät vielä kuulu. Viikolla 11+2 sitten neuvälalääkärillä kuunneltin.

mitähän tässä nyt uskois... soitin tänään oulun gynegoon ja kysyin joko voi ultralla varmistaa raskauden rv 7+2 nyt. ne oli siellä heti että joo tuu heti tällä viikolla. meneekö rahat nyt aivan hukkaan, eikö siellä välttämättä mitään näy.. eikö sydänäänet vielä kuulu ykstyisellä olevalla laitteella. siirränkö aikaani????

Ei saa sekoittaa sydänäänten kuulumista dopplerilla neuvolassa (kuuluu alkaen rv 8-17, tapauksesta riippuen), ja sydäämensykkeen näkymistä ultrassa (näkyy yleensä viikosta 6+x alkaen, kuitenkin usein suositellaan käyntiä aikaisintaan vko 7 tai 8, jotta varmasti oikeat rvt 6+).

Hei Niiskuneiti,

varmaan kiva kuulla sydänäänet jo noin aikaisessa vaiheessa - mut itse pohdin sitä että miten sä pääsit neuvolaan noin hyvissä ajoin? Itse nyt vkolla 7+3. Espoossa kunnallinen systeemi tuntuu hyljeksivän kaikkia käyntejä ""turhan"" aikaisin. Eli aika järjestettiin kun soitin plussatestin jälkeen vasta viikolle rv 9lle kunnan ""ohjelman"" mukaan. Kyllähän sitä malttamattomana odottaa et pääsisi tutkimaan et mitä siellä masussa tapahtuu jo ennen sitä.. Ja tietenkin sen voi yksityisellä tehdä omalla rahalla.
Onko muilla kunnallinen systeemi heti palveluksessa plussan jälkeen vai onko kyse vaan siitä että en osannut vaatia parempaa palvelua?

t Pinni

Itse asun Helsingissä ja täällä pääsee neuvolaan ekan kerran raskausviikolla 8, sitä aikaisemmin eivät kuulemma ota vaikka soittaisi heti plussan saatuaan. Sydänääniä ei ainakaan meillä kuuntele neuvolatäti vaan lääkäri (ekalla kerralla). Mulle varattiin lääkäriaika rv 11+3 ja siellä kuunnellaan sydänäänet. Tosin neuvolatäti sanoi ettei silloin välttämättä vielä kuulu. Ultraan pääsee vasta sitten aikaisintaan viikolla 12, saattaa mennä kuitenkin jonnekin viikolle 14 eli joulun jälkeen...

Meillä täällä Anjalankoskella pääsee neuvolaan vaikka heti kun haluaa, itse menin saatuani plussan niin varmistamaan, neuvolan täti teki testin siellä, silloin oli rv 5+2. Sydänäänet meillä kuuntelee neuvolantäti, tässä raskaudessa ne kuuluivat rv 9. Ultraan pääsikin sitten vasta rv20, rakenneultra!

Mukava kuulla monia kokemuksia eri puolilta suomea. Meillä jotenkin sekoili se ajanvaraus, joten siksi pääsin niin aikaisin. Ihan mukava, minua ei haitannut! Neuvolassa kyllä sanoivat että yleensä vasta viikoilla 8-9 pääsee.

Sen verran vielä lisäisin, että sydänäänet tosiaankin KUUNNELTIIN sillä tosi vanhan aikaisen näköisellä koneella. Ja hyvin kuuluivatkin. Ultrassa en ole käynyt. Paitsi että perjantai aamuna nyt sitten menen! En malttaisi sinne asti odottaa, että nähdään vaavi ja selviää oikeat viikot. Niin aikaisin nuo oireet alkoi, että sekin viittaisi siihen, että pidemmällä ollaan...

Hei,
hyvä ystäväni neuvolatäti sanoi, että jos haluan päästä ajoissa neuvolaan ja alkuraskauden ultraan (tai siihen jossa määritellään raskauden kesto), niin sanoo epäilevänsä, että on pidemmällä jo ja että ne viimeiset menkat oli tosi ""niukat"" ja oikeastaan voisi ajatella, ettei ne olleetkaan menkat... ja kestikin vain pari päivää...

MUTTA.. jokainen tekee, kuten parhaakseen näkee:) Jos ei kertakaikkiaan kestä sitä odottavan aikaa, niin huijaamalla pikkuisen pääsee eteenpäin.

Itselläni ei ole kiire. Menossa vasta 5+jotain. Yritän elää mahdollisimman normaalia elämää ja olla ajattelematta raskautta.. (liekkö tuo sitten mahdollista)

Ps: Pinni, se hyvä neuvo tuli Vantaalta:) (itse olen Oulussa)

Mulla kuunneltiin sydänääniä (siis nimenomaan kuunneltiin dopplerilla) ekassa neuvolassa. Oletetut viikot oli tuolloin 10+6, mutta ultrassa paljastui, että viikkoja oli tuolloin ekan neuvolan aikaan ollut vasta 8+6. Ja hyvin siis kuului jo tuossa vaiheessa (syke 180). Jos siis Niiskuneidin raskaus on ainakin viikon oletettua pidemmällä (viikko 8+) niin kyllä ne sydänäänet on hyvinkin voineet jo olla kuultavissa. Sydänäänten kuuluminen on tietysti riippuvainen myös kuuntelijan kokemuksesta ja taidoista.

No enpä tiedä kuinka paljon johtopäätöksiä sydänäänistä voi vetää mihinköön suuntaan. Itselläni ei kuulunut vielä 16+ ja sentään tiesin, että mahassa on eläväinen vauva, jonka potkut kyllä jo tuntuivat. Myöhemmin ei ole kuunneltu, voihan olla, etteivät vieläkään (19+) kuuluisi. Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu.

Jaa-a: lohduttavaa kuulla! olen rv 10+3 ja mulla on myös taaksepäin kallistunut kohtu, ei kuulunut pienoisen sydänääniä :( ultraan menen vasta puolentoista viikon kuluttua, joten sinne asti saa jännäillä - vaikka neuvolantäti tosiaan sanoi, etteivät äänet vielä välttämättä kuulu, mutta silti jotenkin hermostuttaa, kun mitään ei kuulunut.

Ei siis mullakaan kuuluneet vko 14, seuraavassa neuvolassa sitten vasta. Ihan on tavallinen kohtu ja istukka takana, mutta neuvolassa vanha rämä ja itsellä hyvät vaimentimet....:)

Hei,
menemme yksityiselle ultraan emme kunnalliselle. Kunnallinen ultra olisi joskus joulun välipäivinä tai uuden vuoden jälkeen. Meille ei ole mitään väliä sinällään kuinka pitkällä raskaus on eikä kiirettä. Pääasia on vauva ja hänen hyvinvointi. Jotenkin sitä vain haluaa tietää millä viikolla mennään, kun se kerta nykytekniikalla on mahdollista... Olimme suunnitelleetkin alkuraskauden ultraa muutenkin. Neuvolatädin puheet siitä, että pidemmällä ollaan, vain nopeutti asiaa. Minä en ""niukoista"" menkoista, sydänäänien kuuntelusta tms. osannut edes puhua...

Mielestäni emme koe huijaavamme itseämme, niin kuin kirjoitit. Ultrassahan sen varmuuden sitten saa...
On ihanaa käydä ultrassa ennen joulua. Ajattelimme laittaa tuleville isovanhemmille joululahjapakettiin sitten ultrakuvat!

Toki mielessä pyörii joka ikinen päivä keskenmenon mahdollisuudesta ja samalla mieletön toivon tunne siitä, että kunpa kaikki menisi hyvin...