sydän tykyttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja krisse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

krisse

Vieras
Hei,

Onko kellään ollut outoja ""sydämmen tykyttelyjä"" näin raskausaikana? Itselläni on ollut omituista tykyttelyä (sydän lyö jotenkin kovaa ja tuntuu rinnassa) viimeisen kolmen viikon aikana useampaankin kertaan. Todella inhoittava tunne. Mitään rintakipua tms. ei ole esiintynyt. Aikaisemmin en ole koskaan moisesta kärsinyt, joten ajattelen sen liittyvän raskauteen jotenkin. Tietääkö kukaan moisesta oireesta/onko ollut vastaavaa??? Pitäiskö mennä lääkäriin vai kuuluuko asiaan? Neuvolan oppaissa ei ainakaan mainita moisesta tykyttelystä?
Onko siis neuvoja tai kokemuksia! Olisin kiitollinen. Nyt rv 22+4

mulla on samaa ja sit sen lisäksi aikas usein rytmihäiriöitä. Odottajan sydän laajenee ja punppaa enemmän verta kuin aikaisemmin, siitä johtuu tällaiset sydämmen muutokset ja ne ovat ihan normaaleja.

Mulla ollut sama vika ihan raskauden alusta lähtien. Aluksi tykytyksiä tuli useampi päivässä ja sitten myöhemmin ehdä kerran viikossa. Nyt taas lisääntyneet päivittäiseksi. Kyselin asiasta neuvolassa ja on kuulemma normaalia. Täytyy siis uskoa heitä, vaikka tuntuvatkin inhottavilta.

Kiitos! Lohduttavaa kuulla, että muillakin on vastaavaa. Kuulunee siis asiaan. Eilen vaan oikein pelästyin, kun ""tykyttely"" ei mennyt ohi vaan jatkui yli tunnin. No seurailen tilannetta ja voihan sitä aina kysäistä tietty neuvolastakin. Kiitoksia kuitenkin kaikille kokemuksensa jakaneille:) ja onnellista odotusta!

täällä kanssa tykytelly rv 10 lähtien ja pahiten aina aamusta. Välillä sydän käyny niin kovaa tahtia, että ei ole mitään jaksanu tehdä. Leposyke ollu neuvolassakin välillä 120. Nyt ovat tykytykset alkaneet helpottamaan.
Kyllä nuo tykytykset on yleensä ihan normaaleja, mutta takana saattaa olla myös kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Suurella osalla ihmisistä on jossain elämän vaiheessa täysin normaaleja ja vaarattomia rytmihäiriöitä. Raskaus voi lisätä sitä tai sitten muutenkin kuuntelee kehoaan enemmän. Kun siihen ei liity hengästymistä, kipua tai esim. huimausta niin ihan normaalilta kuulostaa.
Omat vaarattomat rytmihäiriöt näkyi ekg:ssä ja lääkärit siitä aluksi säikähtivätkin, kun mulla ne näkyy siellä niin selkeästi.

Mäkin havahduin tavallista voimakkaampiin sydämenlyönteihin reilu viikko sitten (nyt 20+0). Nämä ei tunnu rytmihäiriöiltä vaan siltä kuin sydän vaan löisi nimenomaan ""voimakkaammin"" (ei siis nopeammin) kuin ennen. Välillä lyönnit tuntuu rintakehästä ihan vatsaan asti. Ilmeisesti siis kuuluu asian tämäkin.

Kolmas raskaus menossa ja joka raskuadessa on ollut tykyttelyjä, loppua kohden lisääntyen. Usein myös leposyke on noussut ja olen aiemmissa raskauksissa jäänyt sairaslomalle, kun hengästyy pelkästä istumisestakin. Eli normaalia, mutta jos liikaa vie voimia, niin sitten lepäilemään.

Yhteistyössä