Sydän särkyy lapsen takia. Neuvokaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äidin syyllisyys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äidin syyllisyys

Vieras
Yritän tässä tunnekuohuissani selittää lyhyesti.

Siis olen 2 lapsen yh (erottu 2v sitten, lasten isä asuu 300km päässä meistä). Molemmat lapset koululaisia jo, nuorempi, josta tässä kyse on ensimmäisellä luokalla.

Eilen lapsi oikein itki kuinka väsynyt hän on... sanoi mm. että kotimatkalla olisi vaikka voinut jäädä nukkumaan välille, niin väsynyt oli. Koulussa pitää kuulema juosta paikasta toiseen, on liikuntaa, luistelua...... Kotimatkalla isot mäet.....
Koulumatkaa hänellä n. 2km suuntaansa.
Itse olen töissä, työaikana pääsääntöisesti 9-17. Lapsi menee yleensä kouluun yhdeksään, eli vien hänet usein. Koulun jälkeen menee iltapäiväkerhoon, jossa on klo 16 asti ja tulee sieltä yksin kotiin.

Päivä on siis pitkä pienelle, mutta mitä voin tehdä?!?!? Isänsä painostaa minua hoitamaan asian jollain tavalla (miten???), koska "päivä on aivan liian pitkä tuon ikäiselle....." mutta en enää keksi mitään. Töissä on kuitenkin käytävä....

Laitan hänet nukkumaan klo 20 aikaan ja herätys meillä 7.30, eli unta pitäisi tulla riittävästi ja aamulla onkin ihan pirteä.

Onko kellään neuvoja miten voisin järjestellä meidän elämää paremmaksi?

Pystyisitkö pudottautumaan kuusituntiselle työpäivälle? Suostuuko työnantaja tai onko taloudellisesti mahdollista? Entäs olisiko esim. mummo halukas hoitamaan koululaista iltapäivisin? Mites isä itse?

Välipalaa reppuun ja kotona ruoka valmiina odottamassa. Ei koulun ruuilla ja iltapäiväkerhon välipaloilla voi jaksaa... Ja lisää valaistusta kotona, jos mahdollista.

Eihän ole mikään vitamiinin puutos tms. taustalla jos noin väsyttää? Tai joku kiusaa matkalla, tai muuten pelkää niitä matkoja? Päivä on minusta samanpituinen kuin monilla muilla ikätovereillaan, paitsi että pääsee usein kyydissäsi kouluun - se ei ihan jokaiselta vanhemmalta onnistukaan. Syökö hän kunnon välipalan? Mitä ip-kerhossa tapahtuu, voisiko siellä kieltäytyä mahdollisesta liikunnasta?

Oisikohan pikkuisella jo verensokerit niin matalalla iltapäivällä että sen vuoksi meinaa kuukahtaa kotimatkalla? Oisko hullu idea antaa lapselle kouluun joku välipala jonka söisi ennen kuin lähtee kotimatkalle tai sitten jotain myslipatukkaa jonka voi syödä kotimatkalla?

Mitä jos lapsi tulisi heti koulun jälkeen kotiin, pärjäisikö/uskaltaisiko olla yksin? Entä isompi lapsi, onko hän kotona koulun jälkeen? Ei tulisi päivästä niin pitkä ja voisi vaikka ottaa pienet päiväunet jos siltä tuntuu.

lääkärissä käyttäisin, verikokeet ois hyvä ottaa ettei ole verensokerin tai hb.n kanssa ongelmaa. Iltapäivätoiminta vois kanssa olla hyvä ratkaisu jos et pysty päivääsi lyhentämään.

Työpaikkani on sellainen, ettei lyhennys ole mahdollinen. Isänsä ei siis voi arjessa auttaa, koska on niin kaukana ja sellaiset sukulaiset/tutut asuvat niin kaukana, jotka voisivat auttaa.

Yksin oleminen ei ole lapselle ongelma ja eilen puhuttiinkin, että alkaa nyt lähteä kotiinpäin jo klo 15 aikaan, on valoisampaakin ja jos se auttaisi. Puhuttiin myös, että aikaistetaan vielä jos tuokaan ei auta. Näin välipalastakin on vähän aikaa, syödään kerhossa klo 14 jälkeen. Ei siis pelkää yksinoloa. Sisarus on jo yläasteella, eli pitkiä päiviä hänellä, eikä tule usein suoraan kotiin.

Puhuttiin myös, ettei osallistu kerhon liikuntaan, jos tuntuu väsyneeltä.

Mietin itsekkin noita veriarvoja.... Olisikohan syytä käydä tarkistuttamassa ne? Muuten lapsi syö kyllä mielestäni hyvin ja terveellisesti. Ei mikään suursyömäri ole ikinä ollut, mutta kuitenkin.
Välipalaa on tietenkin varattuna aina.

Oma lapseni väsyy kovasti lasten kanssa yhdessäoloon -meluun, keskustelemiseen ym. Tarvitsee hiljaisuutta -on tosin add lapsi. Siksi hän ei ole iltapäiväkerhossa, sillä koulupäivä on tarpeeksi. Voihan se olla raskasta ns. tavallisellekin lapselle. Meillä isä pitää ruokkiksen myöhempään ja vie lapsen mummon luo -minä en voi lähteä välillä työpaikaltani.
Toivon sinulle voimia keskustella asiasta lapsen opettajan, työnantajasi, sukulaistesi, ystäviesi, naapureidesi, MLL:n henkilökunnan kanssa -niin että saisitte lapselle aikuista turvallista seuraa kotiin.
Myös vitamiineja suosittelen -d-vitamiinin puutos talvella väsyttää ihan kauheasti. Meillä lapsen opettaja oli valmis pitämään lapsen koululla piirtämässä tai nukkumassa päikkäreitä, jos emme olisi saaneet apua mummolta! Jotkut opettajat ovat ihania.

Mietin myös, että kannattaa käyttää verikokeessa. Tuleehan pienille lapsillekkin päivälle pituutta helposti tuon verran... Että sinänsä ei mitenkään mahdottoman pitkältä tuo päivä koululaiselle kuulosta.

Yhteistyössä