sydämen rytmihäiriötä vai mitä?? :(

Himpulat ja Vimpulat

Aktiivinen jäsen
25.05.2004
1 989
1
36
kyselisin osaako kukaan sanoa mitä on tällainen, kun joskus aina tuntuu kuin sydän hyppäisi kurkkuun ja rintaa tykyttää kovasti?? :(
Onko kyse rytmihäiriöstä? n.2 v sitten olen käynyt sydänfilmissä, se oli ihan ok.
Muilla tän tapaista tuntemusta? :\| :wave:

Mulla on usein, nuoresta saakka ollut sellaisia satunnaisesti ilmaantuvia rytmihäiriöitä, että yhtäkkiä alkaa sydän tykyttää "tuhatta ja sataa" ja hetkellisesti pyörryttää/heikottaa. Se menee ohi rauhallisesti hengitellen ja kohta on taas normaali olo. Joskus on tuntunut sellasia ikäviä "muljahduksia" myös...
Mutta tosiaan ei tuota tapahdu kuin keskimäärin ehkä kerran/kk, joten en ole osannut huolestua sen kummemmin. Jonkinmoisia rytmihäiriöitä esiintyy käsittääkseni melkein kaikilla joskus, vaikka mulla nuo onkin aika selkeitä. Jos alkais useammin tulla, niin hakeutuisin varmaan lääkäriin.
Eli en usko, että sinullakaan on syytä paniikkiin. Tietenkin jos asia vaivaa, niin kannattaa jutella lääkärille.

Mun kaveria tutkittiin vastaavan häiriön takia ja lääkäri sanoi, että ei se kamu ainakaan sydämen takia kuole, se on kuulemma ihan normaalia et välillä vähän pomppii miten sattuu.

kiitos jo tulleista vastauksista! :flower:
Mietin vaan tuota että eikö rytmihäiriön voi vain todeta sydänfilmillä juuri silloin kun mahdollinen rytmihäiriö juuri on?? mutta miten sitä kerkiää/tietää juuri silloin sydänfilmiin varata aikaa.. :whistle: :/
eihän siinä sydänkäyrässä mtn poikkeavaa kai näy jos rytmihäiriöö ei juuri silloin ole..?

Rytmihäiriöiden tutkinnassa käytetään mm. Holter-laitetta, joka rekisteröi sydänmenlyönnit vuorokauden ajan ja lääkäri katsoo sitten käyrältä, millaiselta lyönnit tuolta ajalta näyttävät. Holter-laite on pieni "nauhurin" -tapainen laite, (n. kännykän kokoinen), jonka voi ripustaa kaulaan hihnalla, eli ei haittaa suht normaalia elämää. Mulla ollut kakskymppisestä lähtien (nyt olen jo 37 v.) yksittäisiä muljahduksia sekä sydämen tiheälyöntisyyskohtauksia (supraventrikulaarinen takykardia). Periaatteessa noi kaikki oli vaarattomia, mutta tiheälyöntisyyttä alkoi ekan lapsen jälkeisen väsymyksen myötä olla tosi usein, niin pääsin lähetteellä Meilahteen, jossa mulle tehtiin katetriablaatio, jossa tavallaan "poltettiin" ylimääräinen johtorata sydämestä ja sen jälkeen ei enää ole tiheälyöntisyyttä ollut. Kannattaa käydä vaikka erikoislääkärin vastaanotolla kuitenkin, niin pääset tutkimuksiin ja saat selvyyden rytmihäiriöiden laadusta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2006 klo 14:20 Lovemother kirjoitti:
Rytmihäiriöiden tutkinnassa käytetään mm. Holter-laitetta, joka rekisteröi sydänmenlyönnit vuorokauden ajan ja lääkäri katsoo sitten käyrältä, millaiselta lyönnit tuolta ajalta näyttävät. Holter-laite on pieni "nauhurin" -tapainen laite, (n. kännykän kokoinen), jonka voi ripustaa kaulaan hihnalla, eli ei haittaa suht normaalia elämää. Mulla ollut kakskymppisestä lähtien (nyt olen jo 37 v.) yksittäisiä muljahduksia sekä sydämen tiheälyöntisyyskohtauksia (supraventrikulaarinen takykardia). Periaatteessa noi kaikki oli vaarattomia, mutta tiheälyöntisyyttä alkoi ekan lapsen jälkeisen väsymyksen myötä olla tosi usein, niin pääsin lähetteellä Meilahteen, jossa mulle tehtiin katetriablaatio, jossa tavallaan "poltettiin" ylimääräinen johtorata sydämestä ja sen jälkeen ei enää ole tiheälyöntisyyttä ollut. Kannattaa käydä vaikka erikoislääkärin vastaanotolla kuitenkin, niin pääset tutkimuksiin ja saat selvyyden rytmihäiriöiden laadusta.
Mulla on kans just näitä,ollut ekan lapsen saannista saakka eli n.20vuotiaasta.Lisälyöntejä=muljahdus(nytkin parhaillaan taas) :/ ja tiheälyöntisyyskohtauksia ei ole nyt aikoihin tullut mutta niitäkin oli joskus ja usein.inhaa. :( Sain epäselektiivisiä betasalpaajia jotka poistaa stressihormooneita verestä =)

Minulla on myös "rytmihäiriöitä".
Olen käynyt pariin otteeseen lääkärissä niiden vuoksi eikä niitä tosiaan sydänkäyrässä näy juuri silloin kuin pitäisi.
Minulle lääkäri sanoi, että jos ovat levossa tulevia, niin ovat hyvälaatuisia. Rasituksessa tulevat olisivat pahempia.

Kilpirauhasarvoja usein testaavat (verikoe) ko. rytmäreiden yhteydessä, joten onko sinulta ne katsottu?
Minulla oli yksi kilpirauhasarvo hieman koholla, johon lääkäri sanoi, että voi aiheuttaa nuo rytmärit hyvinkin. Ja siten voi olla, että joskus hamassa tulevaisuudessa minulle tulee kilpirauhasen vajaatoimintaa...

Niin, ikää minulla on tänä vuonna 30 v.

Yhteistyössä