sydämen lisälyönnit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

unppi

Vieras
Mulla oletettavasti refluksia (kuristava olo kurkussa, rintaa polttaa, röyhtäyttää, karvas nousee nieluun) ja siihen liittyen tutkimuksia tulossa. Samaan aikaan refluksioireiden kanssa alkanut myös sydämen lisälyönnit. Perustutkimuksia tehty koska uutena alkaneet. Sydämen uä ja ekg kunnossa. Kardiologin mielestä terveen ihmisen lisälyöntisyyttä. Holteriin ei aita koska lyöntejä harvakseltaan. Syke matala. Verenpaineet matalat. 31-v nainen olen. Voinko luottaa kardiologin sanaan vai voiko olla kuitenki mahdommista että sydämeni olisikin sairas vaikka uä normaali?

Mulla oletettavasti refluksia (kuristava olo kurkussa, rintaa polttaa, röyhtäyttää, karvas nousee nieluun) ja siihen liittyen tutkimuksia tulossa. Samaan aikaan refluksioireiden kanssa alkanut myös sydämen lisälyönnit. Perustutkimuksia tehty koska uutena alkaneet. Sydämen uä ja ekg kunnossa. Kardiologin mielestä terveen ihmisen lisälyöntisyyttä. Holteriin ei aita koska lyöntejä harvakseltaan. Syke matala. Verenpaineet matalat. 31-v nainen olen. Voinko luottaa kardiologin sanaan vai voiko olla kuitenki mahdommista että sydämeni olisikin sairas vaikka uä normaali?

Mut hei, dont worry!
Lääkäri tutkii lääketieteen näkökulmasta, joten asiantuntijana sanon että sulla on sydänsuruja jos vähän rinnasta "tökkii" :)

No, helpottiko??

Minäkään en ymmärrä, miksi pitää ilkeillä :(

Luottaisin kyllä kardiologiin, uskon, että ikäisesi ihmisen "sydänvaivat" kyllä tutkitaan tarkasti. Itsellänikin on lisälyöntejä, olen sinua kyllä reilusti vanhempi. Varsinkin iltaisin nukkumaan mennessä tunnen ne herkemmin, päivisin en niinkään.

Tsemppiä, ja käy tarvittaessa uudelleen lääkärissä, jos asia vaivaa mieltä.

Minua hoidettiin pitkään refluksin vuoksi. Vuosien jälkeen oivalsin, että röyhtäilyvaivani johtuivat pitkälti kireästä palleasta. Sain avun osteopaatilta, sille pöydälle jäivät myös lisälyönnit joita oli kun oli oikein kireä pallea. En epäile refluksidiagnoosiasi, mutta suosittelen kokeilemaan osteopatiaa. Myös kilpirauhasen liikatoiminta voi aiheuttaa tykytystä.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Kokeita on otettu jos jonkinmoisia, myös kilppari arvot, ja ne normaalit. Sydänetsyymit normaalit. Toki tuo palleatyrä olisikin varmasti oireisiini sopiva, sillä ylävatsaani, juuri pallean seutua turvottaa ja on kipeä. Ihan kuin siinä olisi jokin möykky. Lääkäri sitä ei kylläkään tuntenut. Nuo lisälyönnit vain kovin pelottaa, nauhalle kun niitä ei ole saatu. Mutta jos ja kun minulla ekg ja uä oli kunnossa, niin voisinko olla luottavaisin mielin ettei nämä minua tapa ainakaan?

Mulla on ollut (vaarattomia) kammioperäisiä lisälyöntejä jo 12 vuotta ja refluksia 7 vuotta. Olen muutaman vuoden sinua nuorempi. Lisälyönnit ovat tallettuneet pari kertaa EKG:hen.

En ole asiantuntija, mutta luulen että sunkin lisärit ovat ihan vaarattomia, vaikka todella inhottavilta ne tuntuvatkin.

Kannattaa muuten tutustua Suomen Refluksin sivuihin. Tuolla on keskustelupalstalla juttua mm. rytmihäiriöistä refluksin ohella ja muuta hyödyllistä tietoa.

Juu kiitos, olen lueskellut paljon aiheesta, ja huomannut että refluksi voi lisälyöntejä provosoida. Lääkärikin selitti kuinka ruokatorvi ja sydän ovat "kylki kyljessä" eli vaikuttavat toinen toisiinsa. Mutta hirveästi hämää kun myös refluksi oireet voikin olla myös sydämestä johtuvia. Että mistä ne sitten erottaa? Huoh. Liikaa kun pohtii niin varmasti sekin lisälyöntejä aiheuttaa...

Mie olen ajatellut, että kun päivisin touhutessani en lisälyöntejäni huomaa, niin eivät ne ehkä hirveän vaarallisia ole. Illalla ehkä kuulostelen herkemmin itseäni. Sairaanhoitajana olen nähnyt oikein kovia rintakipukohtauksia, eivätkä omat tuntemukset sellaisia ole.

Tsemppiä, ja tosiaan tärkeäähän olisi saada ekg lisälyöntien aikana, mutta minulla se ei ole onnistunut. Ovat lääkäriin päästessä aina jo loppuneet.

Lohduttavaa, että teitä kohtalotovereita löytyy! Kovin ovat lisärit pelottavan tuntuisia! Kai näiden kanssa oppii elämään? Sain propralia 40mg nåihin, mutta kun nämä yksittäisinä tulevat niin eipä siitä hyötyä ole. Ja laskee sykkeen 50 tuntumaan. Se vasta pelottavaa onki ku tarkkailee kun niin harvakseltaan lyö :D

Pikkusiskolla oli samoin aikanaan harva syke ja lisälyöntejä. Oireili huonolla ololla, varmaan muullakin tavoin, mutta aikaa niin paljon etten muista enää. Hänelle tehtiin 24h Holter nauhoitus, siihen jäi kiinni noita lisälyöntipätkiä, ja nauhan perusteella ne todettii vaarattomiksi.

Juurikin Propral oli käytössä hänelläkin.

Meillä taitaakin itseasiassa olla sukuvika tämä :)

Mulle ne ei tuota holteria ruenneet. Lisäreitä tulee n.5krtaa päivässä, siis sellaisia mitkä tunnen, ja onpa päiviä kun en tunne ollenkaan. Sanoivat että tulee niin "harvoin", et voi olla ettei niitä holteriin saisi ollenkaan. Ja sepä tässä kun ei niitä nauhalle ole saatu niin kuinka voi varmaksi sanoa et vaaratonta on. Toki sydämen rakenne on terve.

Yhteistyössä