sydänäänet + synnytys

• Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti
mietityttää
Kuinka alas synnytyksessä täytyy vauvan sydänäänet laskea että asialla aletaan tehdä jotain?
Mietinkin tässä, että oman vauvani synnytyksessä äänet laskivat n. tasan kahdeksaankymmeneen. Hälytin silloin kätilön paikalle koska olin niin huolestunut, ja hän sanoi että aivan normaalia on.
Kun vauva sitten syntyi, oli hänellä napanuora kietoutunut kaksi kertaa kaulan ympärille. Kyllä säikäytti!!
Toimiko kätilö ehkä väärin? Onko noin suuri sydänäänten romahtaminen ihan normaalia? Terve lapsi sieltä kuitenkin tuli (että ei mitään ollut ehtinyt tapahtua)
Kun joittenkin palstalaisten tapauksissa on alettu toimia jo sydänäänten ollessa noin alhaalla..

Kiitoksia jos joku kehtaa vastata!!

Bianca harmaana
Muistaakseni meillä oli semmonen laite ettei se näyttäny lukua sydänlyönneistä.Mutta tosi alhaisiksi ne meni loppuvaiheessa, ja imukuppi otettiin jo valmiiksi huoneeseen.Veikkaan että oli paljonkin alhaisemmat kuin 80 lyöntiä minuutissa.Aika kiirus kätilöillä kyllä oli saada vauva ulos.

Josefine
Terve!

Mulle tehtiin sektio vajaa kaksi kuukautta sitten juuri tuon vauvan alhaisen sydämensykkeen vuoksi. Alimmillaan se oli n. 70krt/min. Asentohoidolla ja lisähapella se saatiin nostettua väliaikaisesti n 100krt/min, mutta sitten taas romahti... Mulla ei ollut synnytys viellä käynnistynyt, joten hapenpuute olisi vauvaa varmasti vaivannut jo siinä vaiheessa kun hän sieltä olisi ulos itsensä saanut, joten lähdimme hurjaa kyytiä leikkaussaliin. Vauvalla oli napanuora tiukasti kaksi kertaa kaulan ympärillä. Terve poika vauva sieltä syntyi ja ei ONNEKSI ollut viellä kärsinyt hapen puutteesta. Näin jälkeen päin olenkin monta kertaa kiittänyt jumalaa koko siittä henkilökunnasta, heidän ammattitaidosta ja kaikesta, koska hyvin lähellä jo mentiin että happi olisi vauvalta loppunut, eli siis ottivat kaikki mahdolliset kokeet istukasta ja vauvasta.

Eli, sillä on paljon merkitystä että onko synnytys käynnistynyt ja kuinka pitkällä ollaan menossa jos on jo siis käynnissä.... Mulla kun ei ollut se viellä käynnissä, niin vauvan happi ei olisi mitenkään riittänyt loppuun viemiseen saakka.

pikkukukka
Meijän tytön äänet laski 80 ponnistusvaiheessa eikä kätilö mulle siitä mitään suoraan sanonu. Anto vaan mulle happimaskin ja sano et ota siitä niin saadaan vauva hyvissä hapissa ulos. Toinen kätilö paino mun mahasta samalla kun ponnistin ja tyttö oli siinä. En tiiä kauanko oli niin alhaset ollu, mut väristä ei saanu yhtään pistettä kun oli niin sininen. Terve tyttö kuitenkin tuli =)

Samoin meillä laski pari kertaa sydänäänet 80 kertaan/min,mulle annettiin lisähappea mutta vasta tästä ketjusta tajusin miksi...Kätilöt ei siis sanoneet mitään :eek: Vaikka ehkä parempi niin,ku olin siihen asti ihan rauhallinen ja ponnistus sujui muuten hyvin,oisin vaan turhaan hätäilly.

meidän toisen vaavin syntyessä sydänäänet laski muistaakseni jopa 30:een eikä asennonvaihdosta ollut paljoa apua,joten kiireelliseen sektioon mentiin.napanuora kaulan ympärillä.onneksi kaikki meni hyvin!

saltsi
Oon miettiny ihan samaa... Että kuinka matalalle sydänäänet voi mennä, ennenkuin siihen puututaan? Tyttö syntyi imukupin avulla, vaikka itse en edes tajunnut, että sydänäänet olivat laskussa. Napanuora oli ollut löysästi pään ympäri. Kysyin synnytysosastolla heti pian synnytyksen jälkeen, että kuinka alas ne sydänäänet olivat laskeneet, mutta silloin ei löytynyt dokumenttia siitä. Samoin kysyin sitten neuvolasta, mutta en sieltäkään saanut vastausta... Oon vieläkin epätietoinen...

tiuku123
Esikoisella pysähtyi sydän hetkeksi kokonaan, luulin vauvan kuolleen kun kätilö huusi lääkäriä paikalle. Sydän äänet palasivat kyllä melkein heti, mutten heti huomannut kun ehdin jo vähän panikoitua..
Tyttö syntyi n. 30min päästä tuosta. Lääkäri oli paikalla loppuajan.
Tyttö oli terve ja hyvinvoiva.

mulla laski myös synnytyksessä vaavin sydänäänet 80 ja annettiin happea maskista, mut en kans tienny sillon miks. onneks. mulla oli sellanen juttu siinä et vauvalla oli käsi posken vieressä, joten hän ei oikeen olis päässy sieltä ulos omin avuin, joten mulle tehtiin pihdeillä avustettu synnytys. jälkeenpäin vasta luin synnytyskertomuksesta tästä sykkeen laskusta ja syystä pihtisynnytykseen. ei mulle jääny mitään kaunaa eikä pahoja kokemuksia siltikään. pisteitä vauva sai heti 9 ja loputkin apgarit oli 9. napanuora oli vaan 38 cm, joten se hyöty siitä oli ettei se olis mahtunukaan kaulan tai vartalon ympärille. =) vaavi täyttää huomenna kaks viikkoo ja otsan turvotus (johtuu pihdeistä) rupee olemaan melkeen laskenu ja napavarsi irtoo koht sillään.

Jännää, että teille on tehty sektioita noilla sykkeillä, jotka tietenkin on alhaisia. Itselläni kesti ponnistus noin tunnin ja sykkeet olivat lopussa 10-15min noin 60 ja sen jälkeen romahtivat alaspäin, josta en enää tiedä lukuja. Nämä luvut siis sain, kun pyysin sykekäyrät sairaalasta myöhemmin itselleni. Ja mulle ei tehty sektiota, vaan yrittivät vaan saada mun ponnistamaan vauvan ulos ja lopulta toinen kätilö työnsi, toinen veti. Vauva voi nyt hyvin, mutta minä en voi edelleenkään hyvin, 10,5 kk synnytyksestä. Nimittäin selän välilevyni repesi synnytyksessä, kun vauva ei meinannut mahtua syntymään ja nyt odottelen sitten itse selkäleikkausta. Lääkäri oli kuulemma jo tulossa imukupin kanssa ja iso eppari piti tehdä ja lisäksi repesin pahasti. En ymmärrä, miksi ei voitu mennä jo aiemmin sektioon, jolloin monelta haitalta olisi säästytty. Olisi kiva olla itse terve ja nauttia elämästä pienokaisen kanssa. :'(

Ekassa synnytyksessä pojan sydän löi jonkin aikaa60 krt/min, siitä nopeasti konttausasentoon ja happinaamaria päähän, pikkuhiljaa tasottuivat!
Huoneessa kävi toisia kätilöitä sekä pari lääkäriäkin, sanoivat, että jos vielä kerran laskee noin alas niin mennään ja vauhdilla sectioon! Kärryt odottivat oven takana!
Onneksi eivät kuitenkaan enää laskeneet, poika syntyi normaalisti alakautta napanuora 2 kertaa kaulan ympärillä!

Meillä ei laskenu noin paljon, mutta alle sataseen kuitenkin supistusten aikana. Ponnistusvaiheessa pojalla tikittikin syke sitten 180:ssa :/ Kätilö sanoi, että nyt ponnistat niin kovasti kun jaksat, vauvalla on hätä. Ja miehän ponnistin. 8 pisteen poika tuli :)

Yhteistyössä