Sydän temppuilee

Minulla aiemmin on joskus nukkumaan mennessä ollut muljahduksia ja sydämen takomista, jotka menneet ohi melko nopeasti. Tiedän että ne ovat vaarattomia varsinkin kun esiintyvät levossa. Nyt olen kuitenkin vähän huolissani koska viime viikolla erittäin rasittavan päivän jälkeen (mökillä vieraita, grilliruokaa, saunomista, ei alkoa, meillä 2 v vilkas poika, itse olen 43 v) nukkumaan mennessä sydän alkoi tykyttää nopeasti, ikäänkuin kurkussa ja tuli paniikinomainen tunne ja kuolemanpelko. Lähdin kävelemään ja join vettä, sydän rauhoittui vasta n. tunnin kuluttua. Olisikohan ollut paniikkihäiriötä ? Onko kokemuksia ? ? Vai olisikohan vaan iän tuomaa rasitusta kun on tuo vilkas poika ym. Välillä päivälläkin sydän tykyttää nopeasti ja kasvot punoittaa. Pitäisiköhän sitä mennä ihan lääkärin tutkimuksiin ?

Tutulta kuulostaa. Itse olen aina kärsinyt rytmihäiriöistä ja nyt vielä enemmän 4-kymppisenä. Olen huomannut kuukautiskierrolla olevan vaikutusta asiaan. Loppukierron aikana rytmihäiriöitä on enemmän. Tuo tiheälyöntisyys on yksi rytmihäiriön muoto, en muista nimeä. Googlettamalla löydät tietoa. Tuo yöllinen kohtaus voi olla paniikkihäiriötäkin. Tai sitten rytmihäiriöstä lähti kuolemanpelko ja paniikki. Kannattaa otattaa kilpirauhaskokeet. Kilpirauhasen häiriöt aiheuttavat myös rytmihäiriöitä.

On ollut aiemminkin rytmihäiriöitä etenkin jos selkä on lapojen välistä jumissa. Sieltähän on hermotukset sydämeen ja nikamalukkojen avaus auttaa välittömästi, onneksi mies osaa jo sen homman, ettei tarvi aina mennä naprapaatille. Mutta nyt lasten jälkeen mulla on selkeesti hormonaalista tykyttelyä, liittyy estrogeenin alhaisuuteen ja se tekee myös panikointia. Estrogeeni auttaa mulla myös tykyttelyihin!

Kiitos molemmille vastauksista, helpotti jo kummasti. Mapille kysymys vielä: onko estrogeenin alhaisuudesta muita oireita kuin tykytys, miten sen voi tunnistaa ja missä muodossa sitä syöt ? ?
Mulla on niska-hartiaseutua kuormittava työ ja vapaa-ajat pojan nostelua yms. joten ei kai olisi ihme jos selkäkin on jumissa, vaikka oireita ei paljoa onneksi ole. Pitänee mennä hierojalle.

paniikkioireet, hikoilu, unihäiriöt, hiustenlähtö yms. Käytän estrogeeniä voiteena, eli ei kuormita maksaa.

Hierojaa parempi osoite olisi naprapaatti, vaikka tokihan hierontakin hyvää tekee. Naprapaatti osaa katsoa mahdollisesti vinksallaan olevat nikamat. Tai ne nikamalukot. Tsemppiä!

Yhteistyössä