Sydämentykytyksiä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jeba"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jeba"

Vieras
Kyselisin ihmisten kokemuksia sydämentykyttelyistä ja muljahteluista.

Itselläni ollut viime viikosta asti tykytyksiä, pahimmillaan nukkumaanmennessä jolloin tuntuu että sydän tulee rinnasta ulos.

Nyt parina päivänä ovat hieman rauhoittuneet, mutta heti kun itse rauhoitun tai en touhua jotain niin taas tykyttää.

Ja tätä on siis IHAN KOKO AJAN. Jatkuvasti tykyttää kuin jännittäisin/ olisin paniikissa, vaikken ole, ainakaan en tiedosta olevani vaan voin muuten ihan hyvin.

Lääkärissä kävin heti alkuviikosta, kaksi sydänfilmiä otettu ja kaikki mahdolliset verikokeet kilpirauhasista sokereihin, kaikki ok.

Huomenna taas lääkäri soittelee ja saan mitä ilmeisemmin nyt sitten lähetteen sisätautilääkärille.

Olen 26v, normaalipainoinen, en ole raskaana, olemme tosin yrittäneet raskautta pian 2 vuotta, uudet työt aloitin kolmisen viikkoa sitten, olen ollut viimeiset 3,5v kotona hoitamassa tytärtä ja mietin että voinko jotenkin alitajuisesti näiden töiden takia olla ahdistunut ja siksi tykyttää?

Mitä teillä tykytykset meinanneet?

Kilpirauhasen vajaatoiminta sai mulla moisen aikaan. Ehkä siinä syy sekundaariseen lapsettomuuteenkin....

Ja todellakin vaikka TSH sekä T4V olisivat viitearvoissa voi olla jo oireinen vajaa/liikatoiminta. Jokaisella ihmisellä on oma normaaliarvonsa esim. T4V 17 kun viitearvot ovat esim. 12-20. Jos arvo tässä laskee 17 -> 12 ollaan edelleen viitearvoissa mutta ko. ihminen on kyllä jo olossaan huomannut että jotain on pielessä...

[QUOTE="Jeba";28687357]Kilpparikokeet otettu. Kaikki arvot normaaleja.[/QUOTE]

Millä tavalla normaaleja? Viitearvoissa vai oikeasti hyvät? Joidenkin lääkäreiden mielestä edelleenkin riittää,että TSH on 4. Mulla oli lääkitys sillä arvolla ja rytmihäiriöt loppui heti, kun sain lääkityksen. Edelleenkin tiedän heti olevani vajaalla, kun pumppu muljuaa.

Millä tavalla normaaleja? Viitearvoissa vai oikeasti hyvät? Joidenkin lääkäreiden mielestä edelleenkin riittää,että TSH on 4. Mulla oli lääkitys sillä arvolla ja rytmihäiriöt loppui heti, kun sain lääkityksen. Edelleenkin tiedän heti olevani vajaalla, kun pumppu muljuaa.

En tiedä tarkkoja arvoja, on huonosuominen tk lääkäri ja mielelläni menenkin sisätautilääkärille joka varmaan sitten jo jotain tietääkin.

[QUOTE="Jeba";28687379]En tiedä tarkkoja arvoja, on huonosuominen tk lääkäri ja mielelläni menenkin sisätautilääkärille joka varmaan sitten jo jotain tietääkin.[/QUOTE]

Joo, suosittelen. itse sain yksityiseltä sisätautilääkäriltä lääkityksen, vaikka molemmat arvot oli TK:n mukaan viitearvoissa. Oireet lähti:)

Mulla tosiaan pisti silmään tuo töiden aloitus, voisi hyvin johtua siitä. Voit tressata tai käydä muuten vaan vähän ylikierroksilla, itselläni tulee tykytyksiä jos tulee joku uusi iso asia elämään, varsinkin jos paneudun/innostun siihen. Oliko sinusta kiva mennä töihin ja tykkäätkö työstäsi, oletko saanut levätä tarpeeksi ?

Olen samanikäinen kuin sinä. Muljahteluista kärsin kausittain. Stressi aiheuttaa, kuin myös kofeiini ja paha väsymys. Tuo töiden aloitus voisi vaikuttaa asiaan, jos (jopa tiedostatta) jännität uusia töitä ja ihmisiä. Sain myös parikymppisenä paniikkikohtauksia silloin tällöin, mutta ne ovat menneet ohi.

Ihan pelkkä väsymys ja uuden työn aloittama henkinen stressi voi aiheuttaa harmittomia svt kohtauksia. Joitko ennen paljon kahvia? Juotko nyt töissä enemmän kahvia kuin olet ennen juonut? Nukutko tarpeeksi?

Ja vaikka sanoisit ettet koe stressiä, niin sinulla saattaa silti olla stressia uudesta työstä tms, näin alkuun.

Yhteistyössä