"Svenska talande bättre folk???!"

  • Viestiketjun aloittaja Suomi
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
PerkeIe mikä on sun pointtis? Ootko jotenkin kade jostain, etkö ite osaa ruotsia vai missä mättää? Mä ite muutin kuopiosta porvooseen ja olen asunut ruotsinkielisellä alueella 10v. Kertaakaan mulla ei ole ollut mitään ongelmia ruotsinkielen tai sen puutteen takia. Miehen suku ottaa mut todella hyvin huomioon. Kun mä olen paikalla niin he puhuvat suomea vaikka ei tarvitsisi koska ymmärrän heitä täysin. Kaikkialla olen saanut hyvää palvelua vaikka toisinaan en olekaan kaikkea ymmärtänyt, jos on ollut huonosti suomea puhuva virkailija tms., mut ei sellainen mua haittaa. Näen ruotsinkielen vain ja ainoastaan rikkautena, siksi lapsemmekin liitettiin ruotsalaiseen seurakuntaan eli hekin ovat siis tätä vähemmistöä. Nyt 3,5v poikani puhuu molempia kieliä erittäin hyvin ja siitäkös tämä mamma on iloinen. Ainakanaan siis esim.saksankielikin tulee olemaan hänelle varmasti helppoa opiskeltavaa. Oma kielitaito on karttunut rutkasti kun kuulen ruotsinkieltä joka päivä. Mä en todellakaan näe mitään negatiivista asiassa. Sellaiset, jotka ei asu ruotsinkielisellä alueella tai ole tekemisissä sr kanssa ovat kaikkein kapeakatseisimpia ruotsinkieltä kohtaan.
No näissä sinun kokemuksissako on joku hyvä syy opettaa ruotsia jokaiselle suomalaislapselle?

Enhän mä sitä meinaa. Mun pointti tuossa oli vaan se, etten itse näe kieltenopiskelussa mitään huonoa, päinvastoin. Oli kieli sitten ruotsi tai arabia. Taitaa ne kielitaidottomat eniten olla täällä äänessä. Mut voi voi, hakeutukaapa vaikka kansalaisopiston järjestämälle "ruotsin alkeet" kurssille niin ehkä innostus alkaa.
Eikö se ole aika negatiivista, että kaikki opiskelevat vain yhtä ja samaa kieltä, jonka merkitys Suomessa ja maailmalla laajemmalti on hyvin vähäinen? Minäkin kannatan kieltenopiskelua, mutta järkevästi, ei summamutikassa. Ei todellakaan ole sama, osaako ruotsia vai arabiaa. Valinnanvapautta kaivattaisiin kieltenopetukseen kipeästi.
 
Eila
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja Eila:
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Se on vaan ruotsinkielisiin liitetty sanonta. Mut on ihan totta(tilastoitu), että ruotsinkieliset ovat paremmin koulutettuja kuin suomenkieliset. Sen kyllä huomaa.
Ruotsinkielisistä ylioppilaista yli puolet saa opiskelupaikan yliopistoista -suomenkielisistä vain kolmannes. Kiitos kielikiintiöiden ja alhaisempien pääsyvaatimusten. Pienipalkkaisista ruotsinkielisistä taas on pulaa mm. hoitoalalla, mutta miksi mennä mummoja kääntelmään, jos pääsee helposti maisteriksi?
ja taas kerran! ei pidä ylestää. ;)
Valitettavasti lainsäädäntö yleistää meidät eri kastiin. Ruotsinkieliselle yliopistopaikan saaminen on helpompaa, mistä johtuu heidän parempi koulutustasonsa. Jos tämä hyväksytään, mikäs siinä, mutta joku saattaa nähdä sen myös eriarvoisuusongelmana.

 
marjonetti
Alkuperäinen kirjoittaja no huh:
Itse henkilökohtaisesti en voi kyllä väittää tätä suomessa puhuttavaa "ranta-ruotsia" kyllä ruotsin kieleksi !
Kuinka monta makeaa naurua olenkaan saannut kuunnellessasi sitä mongerrusta ! Ja kuinka moni umpi ruotsalainen tuttavani, ei ole ymmärtänyt moista "kieltä" ollenkaan.....
Ruotsi ruotsiksi ja suomi suomeksi !!
Ei mitään seka sikiö siansaksaa, KIITOS !!!
Muuten en riitaan innostu mukaan hyppäämään, mutta tätä näkökulmaa kommentoin: tällä mainitsemallasi "ranta-ruotsilla" tarkoitetaan kullekin alueelle tyypillistä ruotsinkielen murretta - vastaavaa kuin Savon, Turun, Rauman, jne. murteet suomenkielessä. Halutessaan näiden murrealueiden edustajat pystyvät kommunikoimaan kirjakielen ruotsilla esimerkiksi ruotsalaisten kanssa, ihan kuten murretta puhuvat suomenkielisetkin pystyvät "siistimään" puhettaan yleiskielisemmäksi murrerajojen ylitse.
 
no huh
Alkuperäinen kirjoittaja marjonetti:
Alkuperäinen kirjoittaja no huh:
Itse henkilökohtaisesti en voi kyllä väittää tätä suomessa puhuttavaa "ranta-ruotsia" kyllä ruotsin kieleksi !
Kuinka monta makeaa naurua olenkaan saannut kuunnellessasi sitä mongerrusta ! Ja kuinka moni umpi ruotsalainen tuttavani, ei ole ymmärtänyt moista "kieltä" ollenkaan.....
Ruotsi ruotsiksi ja suomi suomeksi !!
Ei mitään seka sikiö siansaksaa, KIITOS !!!
Muuten en riitaan innostu mukaan hyppäämään, mutta tätä näkökulmaa kommentoin: tällä mainitsemallasi "ranta-ruotsilla" tarkoitetaan kullekin alueelle tyypillistä ruotsinkielen murretta - vastaavaa kuin Savon, Turun, Rauman, jne. murteet suomenkielessä. Halutessaan näiden murrealueiden edustajat pystyvät kommunikoimaan kirjakielen ruotsilla esimerkiksi ruotsalaisten kanssa, ihan kuten murretta puhuvat suomenkielisetkin pystyvät "siistimään" puhettaan yleiskielisemmäksi murrerajojen ylitse.
Ei en tarkoita murretta vaan lähinnä sitä, että ruotsin kielessä ei esiinny suomen kielisiä sanoja se on fakta! Mutta valitettavasti tässä " ranta-ruotsissa" kylläkin niitä viljellään ihan mauttomuuden rajamaille asti !
Du har en kiva koira ! Ei kyllä todellakaan ole murretta vaan aivan kamalaa siansaksaa !!
Ja niin kuin ensimmäisessä kommentissa sanoin, tämä on mun henkilökohtainen mielipide edelleen....
 
Simson
Niin, ajatella suomalaisia kaikkialla, mitäpä nyt näistä pienistä rakennustöistä, afrikkahan oli myös aikonaan ihan omannäköisensä, saa sitä hyvä jos pakkasessa ja hiessä ja helteessä ja naimatta, annas olla suomalainen, oletkohan suomalaineni idästä lännestä etelästä, esim holokaust oli jo kevyempi, keitä varten oikeastaan, joo ja juuri niin suomalaisia varten ja kulttuurisaavutukset tänäänkin seinä ääniäkuulevien rekisteriröitymättä rekisteröityjen kansoittamaa, islamistinen kristillinen ne viimeisiä arvoja ovat totalitääri globaalissa, Jumala! Varallisuutta tässä keneltäkään kysytä Jumala sanoi jotta hänellä on antaa kykyjä ja varoja palvella Jumalaa, kaikki mailman kielet sujuvatkin nykyään hinnatta rahatta, joten suomi ruotsi venäja ja kaikki muut vertaiset ottelut eivät tule jäämään arvioijien huomaamattomaksi, kyllä me vertaisia ollaan, esim. Leipää ja Vettä
 
"siunaat sinä myös minua"
"Joo, ruotsi - suomi, vaihdetaan vaikka kieltä ja irania irakia afgaania ei täällä Herra, vaan minä, suosittelen kokeilee rukouksen saattelemana minua, venäjän kielen hallinan suhteen meille kävi pohjalta, mailmantalous onnistuu, kysyisimme millä kielellä? Nämä suomenkielen ja suomalaisuuden muuntumat esiintyy tiedelehdistössä, tiedätkö taidatko, tietää taitaa tietämättä mitä tietää, aina meillä muutoksissa kysymys suomi siinä mielessä edelläkävijä kun tultiin euroopan laidalta toiselle, kielineroudellako suomalaiset mereen, FINLANDIA huutaa Jumala."
 
Niin, ajatella suomalaisia kaikkialla, mitäpä nyt näistä pienistä rakennustöistä, afrikkahan oli myös aikonaan ihan omannäköisensä, saa sitä hyvä jos pakkasessa ja hiessä ja helteessä ja naimatta, annas olla suomalainen, oletkohan suomalaineni idästä lännestä etelästä, esim holokaust oli jo kevyempi, keitä varten oikeastaan, joo ja juuri niin suomalaisia varten ja kulttuurisaavutukset tänäänkin seinä ääniäkuulevien rekisteriröitymättä rekisteröityjen kansoittamaa, islamistinen kristillinen ne viimeisiä arvoja ovat totalitääri globaalissa, Jumala! Varallisuutta tässä keneltäkään kysytä Jumala sanoi jotta hänellä on antaa kykyjä ja varoja palvella Jumalaa, kaikki mailman kielet sujuvatkin nykyään hinnatta rahatta, joten suomi ruotsi venäja ja kaikki muut vertaiset ottelut eivät tule jäämään arvioijien huomaamattomaksi, kyllä me vertaisia ollaan, esim. Leipää ja Vettä
Mitä vittua? Vähemmän taikauskoa, enemmän suomea, kiitos?
 
Katso, sinun kansasi
Mailman ja tieteen pidoissa saadaan kysyä Suomessa parasta, kuinka kauan tässäkö kaikki Herran suunnitelmaa Suomi - Finlandia, suuria rahanhimoisia suunnitelmia tässä
 
älytöntä
Sanonta pitää paikkansa siinä mielessä vieläkin, että ovat etuoikeutettuja. Pääsevät mm. helpommin opiskelemaan korkeakouluihin kielikiintiöiden ja omien opinahjojen ansiosta. Samoin saavat kielilisää monissa työpaikoissa. Kukaan ei maksa suomenkielisille mitään kielilisiä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja älytöntä;23624245:
Sanonta pitää paikkansa siinä mielessä vieläkin, että ovat etuoikeutettuja. Pääsevät mm. helpommin opiskelemaan korkeakouluihin kielikiintiöiden ja omien opinahjojen ansiosta. Samoin saavat kielilisää monissa työpaikoissa. Kukaan ei maksa suomenkielisille mitään kielilisiä.
Tähän tulee muutos kun me persut istumme hallituksessa.:)
 
vierailija
Bättre folket -idea on muistuttaa kaupungin herrasväestä erottaen kansan väestä (folket) ja/tai varsinkin aatelisten vanhasta rahasta, joka on suurin helpottava tekijä elämään. Bättre folkettia on monen sorttista, mutta aina mitä korkeampaa aatelia suvut ovat olleet, sen bättrempää meininki on.
 
vierailija
Bättre folket -idea on muistuttaa kaupungin herrasväestä erottaen kansan väestä (folket) ja/tai varsinkin aatelisten vanhasta rahasta, joka on suurin helpottava tekijä elämään. Bättre folkettia on monen sorttista, mutta aina mitä korkeampaa aatelia suvut ovat olleet, sen bättrempää meininki on.
*erottaen väen kansasta, ennå samma men de e just så att hiffa bättre
 
vierailija
Kait sitä on joskus ollut sellainen käsitys, että kun Suomessa on paljon varakkaita ruotsinkielisiä sukuja, niin olisivat jotenkin olevinaan parempaa väkeä.

Itse tunnen paljon ruotsinkielisiä ja ihan samanlaisia tallaajiahan ne ovat kuin mekin =)
Kyse on aateloiduista suvuista, joilla on mm. vanhaa rahaa ja ruotsiahan ne rikkaat ennen puhuivat, koska oli kirjakieli. Helsingistä mm. saa etsiä kyseistä väkeä muiden ruotsia puhuvien seasta, koska eivät ole ensimmäisinä kailottamassa. Aateliset ovat, ei ole tapana leijua yleisesti.
 

Yhteistyössä