Svårt få pelargoner övervintra?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sveasvea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sveasvea

Jäsen
01.11.2009
96
0
6
Jag har ett större antal pelargoner som fortfarande står ute. Har läst att de är väldigt svåra att få att övervintra o att det är bättre att ta skott/stickligar/kloner av dem nu, sätta skotten/stickligarna/klonerna i jord i småkrukor, låta dom rota sig o så ställa dem svalt i vinter så blir det fina plantor till nästa år.

Någon som har någon erfarenhet av att få pelargoner att övervintra?

Alkuperäinen kirjoittaja :):
men måste säga att jag blev väldigt glad därför att nån här skriver på svenska :)

:) Jag tycker at skriva och prata svenska fast jag gör det inte så bra :) Svenka e mitt modersmål men eftersom jag har altid varit i finskspråkig skola, haft finskspråkiga vänner och jag har talat finska som hemspråk efter jag var 8 år (mamma återgiftade sig med en finskspråkig man) så har jag glömt ganska mycket av det.

Alkuperäinen kirjoittaja Unicco:
Voi sentään, suomeksi kykenisin neuvomaan mutta ruotsi ei kyllä niin hyvin taivu että osaisin selittää asian niin, että muutkin sen ymmärtäisi.

No selitä suomeksi, kyllä tuo ap varmasti suomea ymmärtää!

Itse talvetan pelargonit viileässä ulkorakennuksessa jossa on lämpöasteita noin 10, kastelen niukasti kunnes on valoisampaa jolloin uusi kasvu alkaa. Tarvittaessa otan tuolloin pistokkaita kasvista. Ja muutenkin siistin kasvia leikkaamalla.

Mutta onko sinulla mitään mahdollisuutta säilyttää pelargoniaa missään normaalia huoneilmaa viileämmässä tilassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Unicco:
Itse talvetan pelargonit viileässä ulkorakennuksessa jossa on lämpöasteita noin 10, kastelen niukasti kunnes on valoisampaa jolloin uusi kasvu alkaa. Tarvittaessa otan tuolloin pistokkaita kasvista. Ja muutenkin siistin kasvia leikkaamalla.

Mutta onko sinulla mitään mahdollisuutta säilyttää pelargoniaa missään normaalia huoneilmaa viileämmässä tilassa?

Tja inte riktigt. Jag bor i en radhus och har bara en liten bakgård, inte tex en garage. men tack för hjälpet iaf, måste fråga om min mamma kunde ta hand om blommorna :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Jag kan int hjälpa, eftersom jag int lyckas nånsin att få nån blomma att övervintra :kieh:

Sveasvea, får jag undra varifrån du är? Svenska är inte heller ditt modersmål väl?

Mina föräldrar kommer från nederländerna och även jag har bott där över 17 år. Min mamma talar oxå svenska o när jag flyttade till finland några år sen, kändes det naturligt att tala svenska här, fast faktiskt holländskan är språket som jag talar flytande. Finska lärde jag mig först när jag blev kär i en finländare.

Alkuperäinen kirjoittaja sveasvea:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Jag kan int hjälpa, eftersom jag int lyckas nånsin att få nån blomma att övervintra :kieh:

Sveasvea, får jag undra varifrån du är? Svenska är inte heller ditt modersmål väl?

Mina föräldrar kommer från nederländerna och även jag har bott där över 17 år. Min mamma talar oxå svenska o när jag flyttade till finland några år sen, kändes det naturligt att tala svenska här, fast faktiskt holländskan är språket som jag talar flytande. Finska lärde jag mig först när jag blev kär i en finländare.

Okej, låter bra :)
Jag tycker att de e bra att här skrivs på svenska också. Holländska kanske int så jätte många kan, men svenskspråkiga finns här åtminstone några :)

Yhteistyössä