Suurta eroa tuntipalkka vs kuukausipalkka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siivooja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Siivooja

Vieras
Tänään työhaastattelussa eteeni tuli melko uusi tilanne. Nimittäin tuntipalkkaus. Työaikaa tulee olemaan se 37,5h/vko ja vakituinen.
Olen tähän asti aina saanut palkkaa niinkuin kuukausipalkkana.
Nyt herää muutamia kysymyksiä:
Saako tuntityöläisenä sairausajan palkkaa? Entäs jos tulee arkipyhä? Onko se palkallinen vapaa?

Ihan samalla tavalla palkka muodostuu. Erona vain se, että palkka ei aina oo prikulleen sama. Niin, ja se, että tuntipalkkalainen voi helpommin tehdä ylitöitä, eikä aina tarvitse miettiä että kuka korvaa minkäkin vuoron että sit yö-tai iltalisät täsmäävät.

kyllä kk-palkkalaiselle voi lisät ja ylpät maksaa ihan samalla lailla

eiks tuntipalkka ole kk-palkka/158

No joo, voi toki. Mutta helposti ainakin niissä laitoksissa missä ei rahaa liialti ole, kuitataan kuukausipalkallisen esim. arkipyhäkorvaukset sillä että saa pitää ylimääräisen vapaapäivän.

Toki tuntipalkkalaisilla sit voidaan nipistää tunneista.

Mutta periaatteessa ihan sama systeemi, ei sillä ole eroa, onko tunti- vai kuukausipalkalla.

Minulla on tuntipalkka ja täysin samoja hommia , samalla tuntimäärällä tekevällä työkaverillani kuukausipalkka, itse saan kuussa bruttona 1300e, hyvällä tuurilla ja työkaverini saa joka kuukausi tietenkin saman summan, brutto 1850e. Osaako joku selittää miksi? Olemme olleet melko saman ajan töissä kyseisessä firmassa, ainoa ero on että hän on minua 17 vuotta vanhempi.

"itse saan kuussa bruttona 1300e, hyvällä tuurilla ja työkaverini saa joka kuukausi tietenkin saman summan, brutto 1850e."

Siis sä saat 1300e ja työkaverisi saa saman summan mutta 1850e? Eli siis, saako hän 1300e vai 1850e?
Teetkö kokopäiväistä(7,5h) työtä x5/vko? Paljonko on tuntipalkkasi? Anna vähän enemmän tietoa.

Yhteistyössä