Suursiivous ennen joulua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siivooja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
marttoja lainatakseni: kaappeja on turha siivota ellei niissä aio viettää aikaa (tai jotain) :D mut mä kyl vähän sivoilen kaappeja pikkuhiljaa ja heitän kamaa meneen. sit kunnollinen lattioiden ja ovien pesu. ei kai muuta... kuisti asialliseen kuntoon.. loput meneekin sit itse joulusiivouksessa,ei me kuitenkaan niin paljoa kotona olla.. eikä omaa kuvaa tarvii seinistä nähdä :D

Meillä pyyhitään katot ja seinät mikrokuituliinalla, pestään sauna lattiasta kattoon, ja uuni pestään.. lisäksi huolellinen viikkosiivous ja tietysti puhtaat lakanat sänkyyn.. siinä tärkeimmät

Alkuperäinen kirjoittaja siivooja:
Mitä pitäisi tehdä, luetelkaa asioita, joita itse aiotte tehdä/haluaisitte tehdä! Auttakaa näin minua kokoomaan oma listani =)

Viedään matot ulos, imurointi ja lattianpesut.
Kostealla liinalla pinnat.
Hyasintti pöydälle ja koristelen appelsiineja neilikoilla!
siinäpä ihana joulunodotus tuoksuineen!

Alkuperäinen kirjoittaja siivooja:
Mitä pitäisi tehdä, luetelkaa asioita, joita itse aiotte tehdä/haluaisitte tehdä! Auttakaa näin minua kokoomaan oma listani =)

Viedään matot ulos, imurointi ja lattianpesut.
Kostealla liinalla pinnat.
Hyasintti pöydälle ja koristelen appelsiineja neilikoilla!
siinäpä ihana joulunodotus tuoksuineen!

normaali siivous meillä ja joulun jälkeen sitten juhannukseen asti saakin kuusenneulasia imuroida joka raosta.
noudatan jonkun martan antamaa neuvoa siitä että kaappeja ei tarvitse siivota, jollei aio viettää joulua kaapissa.
Tänä jouluna tosin olen aattona kotona eli pääsen vähän mukaan kuusen koristeluunkin kenties, mutta noin joka toinen joulu pääsen valmiin kuusen ja ruokapöydän ääreen

Ikkunoiden pesu (ja samalla joulukoristeet ja jouluvalot ikkunoihin) tämä suoritetaan jo marraskuun lopussa
kaappien siivous (turhat roinat poistoon)
varastojen ja ullakon siivous (tämä on tosin ilmoista kiinni joten se pitäis jo tehdä nyt)
pölyjen pyyhkiminen ihan joka ikisestä kolosesta, älä unohda lamppuja
saunan pesu (sekä seinäkaakelit, että lattiat ja lauteet)
mattojen pesu pesulassa tai ainakin kunnon tuuletus pakkaspäivänä
verhojen pesu tai vaihto
imurointi ja lattioiden pesu
ovien ja seinien pyyhkiminen kostealla
Ja lopuksi sitten talon koristelu jouluiseen tunnelmaan!

Eikä tuo duuni ole edes mikään paha kun aloittaa jo hyvissä ajoin marraskuun lopussa. Lisäksi ehdin tehdä ja postittaa joulukortit, hankkia kaikki joululahjat jo yleensä ennen joulukuuta, leipoa herkkuja ja tehdä joulukarkkeja, väsätä piparkakkutaloja, askarrella ja näpertää joulukoristeita, tehdä jäälyhtyjä piha täyteen jos pakkasta vaan tulee jne. Lisäksi kaiken tuon touhuilun keskellä soitan joululevyjä ja laulan sekä juon glögiä monta mukia ja syödä nassutan suklaata ja joulupipareita.

Mulla on tapana pitää joulusiivous, tai paremminkin talvisiivous, vasta tammi-helmikuulla, kun aurinko alkaa paistaa! Meillä poltellaan ennen joulua ja joulun aikaan mahdottoman paljon kynttilöitä, joten kaikki paikat on kuitenkin sitten joulun jälkeen pakko putsata. Ja hämärässä jouluvalaistuksessa ei pikkutahrat edes näy! Eli ihan tavallinen,perusteellinen viikkosiivous jouluksi riittää.

Yhteistyössä