suurperhe: montako lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muistaakseni kun meille syntyi 3. lapsi joku puhui että nyt tekin olette sitten suurperhe. Mutta itse mieltäisin että kun tila-autoa tarvitaan, eli se neljäs lapsi tekisi perheestä suurperheen.

Wikipedia määrittelee suurperheen näin
Suurperhe tarkoittaa yleensä perhettä, johon ydinperheen (pariskunta ja lapset) lisäksi kuuluu ainakin isovanhemmat, toisinaan myös naimattomia tätejä, setiä tai enoja, joskus myös naimisissa olevia setiä tai enoja ja näiden puolisoita sekä serkkuja. Suurperhe on ollut tavanomainen perhemuoto maatalousyhteiskunnassa.

Suurperheiksi kutsutaan myös perheitä, joissa on paljon lapsia. Suomessa nämä suurperheet ovat yleisiä lestadiolaisilla.

Alkuperäinen kirjoittaja jossu:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Saanko kysyä, että mitä järkeä on jos on vaikka 8 lasta.Miksi joku haluaa niin monta lasta?Tämä ei ole piruilu ja haluan tosiaankin tietää.Vastatkaa mieluiten ne joilla on monta lasta.

En ymmärrä täysin kysymystä. Siis mitä järkeä missä? Siinä, että haluaa vaikka 8 lasta? Vai missä? Mitä järkeä on haluta lapsia? Miten se "järkevyyden" raja menee esimerkiksi 3. ja 4. lapsen välissä? en ole itse ikinä ajatellut lapsiasiaa silleen,e t siinä olisi mitään järkeä. onko siinä? olen itse tottunut isoihin perheisiin ja ne tuntuvat jotenkin ns. normaaleilta perheiltä, kotoisilta, mukavilta. Mut siihen, mitä järkeä siinä on, en osaa vastata.
Minä peesaan tätä jossua.

Olen aina ajatellut, että "haluan lapsia", ei niin, että haluaisin jonkin tietyn määrän lapsia.

Ja minusta suurperhe on vasta kun lapsia on kuusi tai enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja jossu:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Saanko kysyä, että mitä järkeä on jos on vaikka 8 lasta.Miksi joku haluaa niin monta lasta?Tämä ei ole piruilu ja haluan tosiaankin tietää.Vastatkaa mieluiten ne joilla on monta lasta.

En ymmärrä täysin kysymystä. Siis mitä järkeä missä? Siinä, että haluaa vaikka 8 lasta? Vai missä? Mitä järkeä on haluta lapsia? Miten se "järkevyyden" raja menee esimerkiksi 3. ja 4. lapsen välissä? en ole itse ikinä ajatellut lapsiasiaa silleen,e t siinä olisi mitään järkeä. onko siinä? olen itse tottunut isoihin perheisiin ja ne tuntuvat jotenkin ns. normaaleilta perheiltä, kotoisilta, mukavilta. Mut siihen, mitä järkeä siinä on, en osaa vastata.

Yhdessäkin jo kova homma, miten ihmeessä joku jaksaa hoitaa kunnolla vielä useamman..=). Ja eikös jokainen tänne "sivistysvaltioon" syntyvä lapsi tuota ihan hillittömän määrän jätettä ja siten edesauta ilmastonmuutosta. Yksi lapsi ok mielestäni, miksi pitäisi olla enemmän tänä päivänä kun ympäristö meinaa jo nyt tukehtua suunnattomaan ihmismäärään? Voisiko elämästä nauttia muutenkin, kuin vain lasten kautta? Ihan vaan ajateltavaksi tämän sanon, en tuomitakseni.

Omia mielikuvia ja ajatuksia eri lapsilukuisista perheistä: 1 lapsinen perhe: Pariskunnalle lapsien hankinta on vain pakkopulla tai velvollisuuden hoitaminen omaa sukua kohtaan. Se ainokainen lapsi on kymmenien hedelmöistyshoitojen vuosien tulos ja enempää ei jakseta/haluta enää tehdä. Uravanhemmilla ei aikaa kuin yhdelle lapselle (joka sitten hemmotellaan pilalle), perhe on niin vihreä ettei haluta täyättää maailmaa enempää kuin yhdellä lapsella.

2 lapsinen perhe: Vanhemmat tehneet velvollisuuden tunnosta sille yhhdelle pakkopullalapselle yhden sisaruksen seuraa pitämään. Pariskunta on tahtonut jonkinlaisen perheen aikaiseksi, kun kaikilla muilakin on lapsia ja perheet, joten tehty se perus 2 lasta.

3 lapsinen perhe: Vanhemmilla selkeä tahto muodostaa perheyhteisö, mutta asiallisen kokoinen sellainen.

4-5 lapsinen perhe: Lapsirakkaat vanhemmat, jotka ovat halunneet useamman lapsen.

6-8 lasta: Todella lapsirakkaat vanhemmat, osa ehkä vahinkolapsia? Uskovaiset vanhemmat, ehkäpä lestadiolaisia.

yli 8 lasta: Tehtailua. Homma kusee jo tässä vaiheessa pahasti. Eivätkö vanhemmat tiedä mitä on ehkäisy?

Meillä on neljä itse tehtyä ja lisäksi olemme sijaisperhe. Eli lapsia on perheessämme 5. En koe, että oltais suurperhe, johtuu siitä, että isomman ja pienemmän välillä on ikäeroa reilusti yli 10v. Jos lapset olis vuoden/kahden välein niin fiilis ja meno olis varmaan vähän eri ;)

Meillä on 3 lasta ja se luokitellaan nykyisin suurperheeksi, itse en kuitenkaan koe että me ollaan suurperhe, ehkä vain vähän normiperhettä isompi, kuitenki jos ajattelee niin kaikki hotellit ym matkat on suunnattu 2 aikuista+2 lasta, missään en oo nähny vielä että olis matkaa tms tarjolla jossa olisi ollut 2 aikuista +3 lasta tai enemmän.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Perhe

Meillä on ns. uusperhe, jossa asuu kokoaikaisesti miehen 2 lasta ed. liitosta ja miehen exän 1 lapsi, sekä kaksi meidän yhteistä lasta. Joku voisi pitää jo suurperheenä, mutta se on niin katsojasta kiinni.Omalla äidilläni on 6 biologista lasta ja muistan kun se joskus vuosia sitten kävi treffeillä miehen kanssa joka oli 6 lapsen yh niin kieltämättä oltiin kaikki onnellisia, ettei siitä tullut mitään. 12 lasta olisi ollut jo mielestäni liikaa.

Aina ennen ajattelin, että jos perheessä on 4 lasta ja 2 vanhempaa, on perheen väkiluku 6...onhan siinä sitten jo melko suuresta perheestä kyse, eli kyseessä on suurperhe. Eikä tuo porukka enää edes mahdu tavalliseen autoon, vaan pitää olla tila-auto, joten sekin puolsi perheen ajattelua suurperheenä.

Naapurin menoa kun katselin (4 lasta), niin monasti totesin, että heillä on kyllä suurperhe...kovasti vilinää ja vilskettä elämässä.

Nyt, kun meidän perheestämme on lähiviikkoina tulossa nelilapsinen, en ole enää aivan varma määrittelisinkö meitä sittenkään suurperheeksi. Onhan meitä sitten sen 6, eli suuri perhe ollaan...eikä mahduta tavalliseen autoon, vaan piti v aihtaa isompaan. Mutta jotenkaan ei silti tunnu siltä, että meitä nyt kuitenkaan niin hirveän montaa olisi. Tai siis on, mutta ei sitten kuitenkaan ole.

Toisaalta saattaapi 8-lapsisen perheenkin äiti kokea aivan samalla tavalla. Vaikka siinä kyllä sitten jo takuulla on suurperhe :)

Vastaan, että 5 lasta tai enemmän on suurperhe. Mikäli joskus päädymme (juu emme muuten todellakaan päädy!) tekemään viidennen lapsen, vastaan todennäköisesti, että 6 lasta, tai enemmän :D

6 lasta on ja minun mielestä 4 on jo suurperhe. Olen itse isosta perheestä ja tuntuu luonnolliselta että on paljon lapsia. Pienenä haaveilin 6 lapsesta ja se on toteutunut, ikää jo sen verran ettei enempää ole toiveissa.

Heitän ihan semmosen "musta tuntuu-arvion" ja sanoisin, että 7. Meille on viides tulossa enkä pysty ajattelemaan meitä suurperheenä. Jos kysyn esikoiselta, että ollaanko hänen mielestä suurperhe, niin saan vastaukseksi "Joo, tosi suuri..." ;) Siis tarkoittaa tuolla, että ei olla suurperhe. Kai se on mihin tottuu. Jos on elämänsä aikana ollut tekemisissä pääasiassa pienten perheiden kanssa, niin 4-5 lasta voi tuntua suurelta määrältä.

Alkuperäinen kirjoittaja spädäri;28751007:
Itsehän käytän kumia..

Ja minä olen käyttänyt pillereitä ja hormonikierukkaa. Jos en olisi koskaan käyttänyt ehkäisyä, niin meillehän olisi tullut joka vuosi uusi lapsi. Sen verran nopeasti raskaaksi aina tulen. Tälläkin hetkellä oli 14 tulossa, mutta oikeasti tulee "vasta" viides.

Hei. Itse olen pienestä perheestä jossa meitä sisaruksia oli minä ja isosisko. Kaipasin aina lisää leikkitovereita lisää kotiin. Minulla ja siskolla ikäeroa 5 & 1/2 vuotta joten sekin silloin vaikutti. Meidän perheessä lapsia nyt kolme,ei haaveilla neljännestä enää. Tämä lapsiluku tuntuu meille sopivalta kun lapset on saatu nopalla tahdilla ja pienellä ikäerolla. Mutta mikä kenellekin sopii. :)

Määrittelen suurperheen niin, että kun tavalliset henkilöautot on suunniteltu viidelle henkilölle niin jos sinne ei kaikki mahdu niin on suurperhe.. :D kun pitää ostaa tilaauton. Eli 3 lasta ei oo vielä suurperhe mutta 4 lasta ja enemmän on suurperhe...

Yhteistyössä