suurperhe: montako lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
niin eli montako lasta täytyy olla että luokitellaan suurperheeksi? Olen luullut että neljä tai enemmän mutta toisessa ketjussa tiedettiin että vasta 7 lasta tekee perheestä suurperheen : O Herttinen!

Minäkin olen kuullut, että tuo neljä olisi ns. virallinen määritelmä. Minusta sitä pitäisi kyllä nostaa, koska harva perhe nykyään jää vapaaehtoisesti yhteen tai kahteen lapseen. Kolme tuntuu olevan se tavallisin määrä, joten tuntuu todella oudolta, että jos tekee yhden lapsen enemmän kuin suurin osa muista perheistä, on jo suurperhe.

Minä pidän suurperheinä sellaisia, joissa on ainakin 6 lasta.

Saanko kysyä, että mitä järkeä on jos on vaikka 8 lasta.Miksi joku haluaa niin monta lasta?Tämä ei ole piruilu ja haluan tosiaankin tietää.Vastatkaa mieluiten ne joilla on monta lasta.

Meillä on kolme lasta ja kovasti toivoisin neljättä. Minulla ainakin iän myötä tullut tämä lasten toivo, mitä vanhempi olen, sitä enemmän toivon lapsia. Mitä lie taistelua vuosia vastaan tämä on ;) Ehkä ennemmin kuitenkin sellaista, että nyt vasta ymmärtää elämän arvokkuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Saanko kysyä, että mitä järkeä on jos on vaikka 8 lasta.Miksi joku haluaa niin monta lasta?Tämä ei ole piruilu ja haluan tosiaankin tietää.Vastatkaa mieluiten ne joilla on monta lasta.

No en tiedä. Meillä vaan on nyt 5 lasta ja kuudes tulossa. Ja nyt tuntuu et se on viimeinen. Varmaan ihan samat perustelut on asialle kuin se et vain yksi tai kaksi. On vaan haluttu.

Meillä on kolme lasta, minusta kolme on tosi tavallinen lapsiluku (ehkäpä jopa tavallisin?,mutta joskus joku on puhunut suurperheestä. taitaa olla joku virallinen määritelmä, kolme tai enemmän. tuon tai enemmän ymmärrän, mutta , että kolme laspsinen suurperhe?

Meille yks tuttava sanoi, että teillähän on jo suurperhe kun kolmas lapsi syntyi... ei tosiaan ole!!
Minusta suurperhe on siinä vaiheessa kun lapsia on lähemmäs 10. Itse olen 11 päisestä sisarusparvesta ja meillä oli suurperhe, vaikka en minä kyllä niin silloin lapsena ajatellut :D

En ymmärrä täysin kysymystä. Siis mitä järkeä missä? Siinä, että haluaa vaikka 8 lasta? Vai missä? Mitä järkeä on haluta lapsia? Miten se "järkevyyden" raja menee esimerkiksi 3. ja 4. lapsen välissä? en ole itse ikinä ajatellut lapsiasiaa silleen,e t siinä olisi mitään järkeä. onko siinä? olen itse tottunut isoihin perheisiin ja ne tuntuvat jotenkin ns. normaaleilta perheiltä, kotoisilta, mukavilta. Mut siihen, mitä järkeä siinä on, en osaa vastata.

Tää on jännä juttu, tulee vähän mieleen, että

"Saanko kysyä, että mitä järkeä on jos on vaikka kaksi lasta. Miksi joku haluaa niin vähän lapsia? Tämä ei ole piruilua ja haluan tosiaankin tietää. Vastatkaa mieluiten ne joilla on vähän lapsia."

Meillä on kuusi lasta ja seitsemäs haaveissa. Ei siihen sen suurempia perusteluja ole, rakastamme lapsia, pidämme suuresta perheestä. Miksi kaikkea, ja aivan erityisesti suurta lapsilukua, täytyy aina perustella?

Ja itse alkuperäiseen kysymykseen, minusta 4 lasta on suurperhe. Sellainen poppoo ei mahdu enää tavis henkilöautoon :)

No ihan samaa vois kysyä, jos on 2 lasta ja miksi haluais kolmannen. Meille on tulossa lähiviikkoina yhdeksäs ja on kovasti toivottu ja odotettu (2 km:ää välissä). Ei olla uskovaisia...päätettiin vaan aikoinaan, että halutaan molemmat iso perhe. Meillä molemmilla vanhemmilla on vain sisaret ja suvut ovat muutenkin olemattoman kokoisia. Mitä pahaa on haluta rakkautta ympärilleen? En tiedä onko tämä vielä meidän viimeinen vauveli...aika näyttää.

Tämä on meidän perheen oma valinta. Olemme luopuneet monista asioita, jotta saisimme toteutettua unelmamme. Me vanhemmat olemme samanveroisia ja rakastamme toisiamme syvästi. Parisuhteemme on vakaalla pohjalla ja tämä on meidän unelmamme. Joku toinen unelmoi ulkomaanmatkasta/kesämökistä/omakotitalosta/koirasta jne. Siinäkään ei ole mitään pahaa. Pahalta tuntuu arvostelu...ettekö tiedä että ehkäisyä on olemassa yms. tölväisyt. Olemme molemmat koulutettuja...ja teemme pätkätöitä. Meillä ei syödä sisäfilettä, muttei nähdä nälkääkään.

Kunnioittakaamme toistemme ratkaisuja ;)

Meillä on nyt neljä, ja moni sanoi jo kolmannen syntyessä että suurperhe, mikä huvittaa. Niin monella tuttavapiirissä on kolme..
Minusta viisi lasta tai enemmän on suurperhe, neljä on vasta iso perhe.

Kiitos vastauksista.Mun kysymys oli ehkä vähän tyhmästi muotoiltu. Unelma suuresta perheestä oli hyvä vastaus ja se, että jotenkin tuntuu kotoisalta tai oikealta perheeltä.Itse haluaisin kolme lasta.Tällä hetkellä meillä on kaksi lasta.Perustella en osaa miksi haluaisin juuri kolme lasta.Ehkö siksi,että se ei ole paljon eikä liian vähän.

Yhteistyössä