Suuritarpeisten/vaativien vauvojen äidit..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja p.omppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

p.omppis

Vieras
Ajattelin aloittaa tämän ketjun, jos vaikka löytäisin vertaistukea. Kaikilla tutuilla kun tuntuu olevan alati tyytyväiset pikkuiset..

Meillä on 7kk ikäinen vauva, joka kärsi ensimmäiset 3kk pahasta koliikista. Hän huusi aamusta iltaan suoraa huutoa… Se oli oikeasti todella, todella raskasta, olin aina jo iltapäivään mennessä aivan puhki. No, kun 3kk kohdalla alkoi koliikki helpottaa, paljastui koliikkia huutavan vauvan alla todellinen temperamenttipakkaus. Huuto seuraa pienistä asioista, jos joku ei vauvaa miellytä, kuten vaikkapa juuri vähän väärä asento (tuntuu, että kallistuskulman on sylissä oltava millilleen oikea ;) ), tai mikä tahansa, mistä vauva ei satu pitämään. Huuto ei yleensä ole pientä kitinää, vaan ilmoitus epämukavuudesta kyllä näkyy ja kuuluu.

Toki koliikin myötä vauva on tottunut kanniskeluun, joten hän viihtyisi ainoastaan sylissä (nyt on pikku aikoja alkanut viihtyä lattiallakin). Ja ei sekään riitä, eli paikallaan vauva sylissä ei oikeastaan voi istuskella, vaan koko ajan pitäisi olla liikettä ja hytkettä sekä aktiviteettia johonkin suuntaan. On välillä henkisesti raskasta, kun ei itse saa päivän aikana lepohetkeä lainkaan, edes että joisi sen yhden kahvikupin rauhassa. Tai jos joskus lähdemme jonnekin kauppaan tms., joutuu vauvaa kantamaan sylissä.. Rattaissa viihtyy ainoastaan ulkosalla jos ne ovat koko ajan liikkeessä..

Tiedän, että on kauhean väärin ja turhaakin ajatella näin, mutta silti olen useammin kuin kerran miettinyt, että miksi muilla on tyytyväiset ja helpot vauvat, kun taas minun vauvani ei ilman ”erityistoimenpiteitä” ole hetkeäkään tyytyväinen.

Pidin vauvalle 6kk iässä unikoulun, sillä hän heräsi noin tunnin kahden välein rinnalle läpi yön. Poden syyllisyyttä, että pidin unikoulun, koska niin monet ovat sitä vastaan.. Toisaalta toteutin unikoulun hyvin pehmeillä periaatteilla (vauvaa ei jätetty lainkaan yksin itkemään), ja olin itse jo niin väsynyt, että olin todella vähän parempien unien tarpeessa..

Olen ollut alusta saakka hyvin paljon vauvan kanssa yksin. Asun nykyään miehen perässä muuttaneena pienellä paikkakunnalla, jossa minulla ei ole ystäviä juuri lainkaan. Kaupungissa 25km päässä olisi muutama, mutta sinnekin on vaikea lähteä, kun meillä ei ole kuin yksi auto ja mies tarvitsee sitä päivät. Eli minä, joka aiemmin olen ollut kovin sosiaalinen ihminen, istuskelen nykyisin kaikki päivät kotona viihdyttämässä vauvaa mitä erilaisimmilla keinoilla. Tiedän, että jos en olisi _aina_ kiinni vauvassa, vaan saisin joskus lepohetkiä, jaksaisin paljon paremmin.

Vauva on ollut todella paljon kahdestaan minun kanssani. Mies on aika vähän kotona nykyään. En tiedä onko vauva sen takia niin tottunut olemaan vain minun hoidossani, vai mistä johtuu, mutta isän vauvaa hoitaessa vauva saattaa olla aluksi tyytyväinen, mutta yhtäkkiä hän alkaa huutaa suoraa huutoa niin, että saattaa jopa oksentaa, eikä häntä saa rauhoittumaan millään keinoin kukaan muu minä. En siis voi olla edes 10min poissa ilman, etteikö vauva karjuisi pää punaisena kotiin tullessani. Välillä vauva on pari tuntia hoidossa mummolassaan, siellä mummo työntelee häntä vaunuissa, että saan hetken levätä. Mutta onhan se henkisesti todella raskasta, että kotona ollessa vaihtoehdot ovat joko että hoidan itse vauvaa kellon ympäri, tai sitten kuuntelen, kun vauva huutaa isänsä sylissä pää punaisena kyyneleet silmissä. Ei oikein houkutteleva vaihtoehto sekään.

Ja tarkennuksena vielä, tottakai vauva on minulle maailman rakkain, hän vain on niin suuritarpeinen, että imee minusta viimeisetkin mehut. Milloinkahan tämä helpottaa...? :)

Meillä alkuajan tilanne oli samanlainen, mutta koliikin mentyä ohitse, on vauvastakin tullut todella tyytyväinen ja iloinen tapaus. Unet ovat edelleen huonoja ja kyllä meidänkin tyttö näyttää loukkaantumisensa äänekkäästi, mutta pääosin siis oikein tyytyväinen lapsi. Jo pelkkä koliikki on raskas koettelemus, ja jos tilanne tavallaan vain jatkuu edelleen, on se tietenkin hirveän raskasta! Voimia sinulle ja perheellesi ja kyllähän asiat varmasti helpottuvat, kun ikää tulee lisää.

Voimia sinulle. Onko lapselta koskaan tarkistettu korvia tai muita sairauksia suljettu pois et miksi "vaan" itkee.
Meillä on ollut kolme "vaikeaa" tapausta. Ensimmäisellä oli koliikki sen kolme kuukautta. Nukkui ainoastaan mun mahan päällä kun olin noja tuolissa puoli istuvassa asennossa. Senkin jälkeen nukkui huonosti omassa sängyssään. jossain vaiheessa laitoin miehen nukkumaan vauvan kansa ja ite menin toiseen huoneeseen nukkuun. Siitä lähtiin rupesi nukkumaan itestään.
Toinen vaan itki koko ajan ilman "mitään syytä" . Syyksipaljastui loppujen lopuksi maitoallergia. Samoin kävi kolmannen kohdalla. Kun noi sairaudet saatiin noilla kahdella kuriin niin tuli "kilttejä" lapsia.

Meillä myös todella vaativa vauva (vähän yli 8kk), tai niin ainakin luulin! Poika on huutanut koko elämänsä, lääkärillä olla käyty monta kertaa ja myös yksityisellä lastenlääkärillä, kaikki vaan naureskelivat että "vauvat vaan ovat tällaisia". Kyselin maitoallergiasta, mutta kukaan ei ottanut sitä vakavasti.. Etsin itse tietoa ja aloin käyttää tutteli omneo jauhetta ja huuto loppui siihen! Meillä on nyt asunut kohta kuukauden maailma KILTEIN ja suloisin vauva:)) Kannattaa sinunkin ryhtyä johonkin toimenpiteisiin ja vaatia vauvalle apua! Minä olen sitä mieltä (nykyään), että ei vauvat itke koko aikaa jos heillä ei ole oikeasti joku hullusti! Aikaisemmin oli tyytynyt kohtalooni että minulla on erittäin vaikea ja vaativa vauva. Minä olen vauvan kanssa viikot kaksistaan, mies on reissuhommissa ja kotona vain lauantait, joten elämä itkevän lapsen kanssa vieraalla paikkakunlla oli yhtä hel*****!!! Nyt kuitenkin meillä on aivan ihanaa kahdestaankin ja on kuin olisin rakastunut uudelleen tuohon ihanan kilttiin vauvaan. Enää poika ei itke kuin pään kopsahtaessa liian lujaa röymiessä tai TODELLA väsyneenä saattaa kitistä vähän. Tietenkään en voi tietää mikä teillä on itkun aiheuttaja, mutta vaadi ihmeessä apua neuvolasta tai käykää yksityisellä lääkärissä! Olisihan se kuitenkin paljon helpompi olla kun kaikki mahdollinen (allergiat yms.) ovat poissuljettuja. Voimia!

Kyllä meillä kans melko vaativa vauva. Koliikkia oli myös melkein 4 kk ja nyt tyttö viihtyisi koko ajan vain mun sylissä ja tarvis kans koko ajan olla menoa ja meininkiä.Isänsä sylissä viihtyy myös jos mä oon näkyvillä mutta kun poistun esim olkkarista keittiöön niin alkaa armoton huuto.. Toisinaan se on raskasta koska ei saa hetkeekään omaa rauhaa. Tietysti on myös ihanaa että lapsi on kiintynyt niin paljon mutta kun saisi joskus edes hengähtää.. Nykyään jos lapsi on lattialla esim ja alkaa huutaa niin annan hetken huutaa etten heti mee ja ota syliin, joskus huuto loppuu lyhyeen ku se huomaa ettei äiti nyt tuukaan mut jos huuto vaan jatkuu niin sit otan syliin koska korvat ei taas kestä sitä huutamista..

Juu, oli vähän samanlaista kuin teilläkin, onneksi sain kuitenkin paljon apua vauvan hoitamisessa joka päivä. Kannattaisi todella tutkia mahdollinen korvatulehdus tai allergia, ne olivat meilläkin itkun syynä koliikin lisäksi. Juuri tuo asentojuttu viittaisi siihen, että vauvaa ehkä sattuu tietyssä kulmassa. Allergiaa voi olla vaikka kuinka pienellä, vaikka jotkut vihreellisesti toisin väittävät.

Meilläkin oli yhdessä vaiheessa sellaista, että isä ei kelvannut oikein mihinkään. Itse tulkitsin sen niin, että isä oli liian vähän vauvan kanssa ja vaan vierasti "outoja otteita". Kannattaa ainakin kokeilla, että miehesi olisi enemmän vauvan kanssa ja tottuisi myös hänen hoitoonsa, jotta itse pääsisit enemmän vapaalle.

Kiitos vastauksista.:) Korvat vauvalla on ok... Maitoallergiaa on tutkittu jossain vaiheessa, mutta verikokeissa sitä ei paljastunut eikä myöskään maitoaltistuksessa. Vauva vaan tuntuu olevan herkkä ja temperamenttinen tapaus.

Olen aivan samaa mieltä, että vauvan isän tulisi osallistua enemmän vauvan hoitoon, jotta he tottuisivat toisiinsa. Mutta eipä miestä pakottaakaan voi, häntä ei tunnu kauheasti kiinnostavan. Ja tämä tekee tietenkin tilanteen minulle entistä raskaammaksi.

Voisiko kyseessä olla jokin muu allergia? Ja tehtiinkö maitoaltistus ihan sairaalaoloissa? Verikokeet eivät esimerkiksi näytä välttämättä oikein suolioireissa allergiassa.

Meillä TOSI vaativa vauva, kohta jo 12kk. Yhtäkään yötä ei ole vielä nukkunut kokonaan. Koliikkia ei ole ollut, mutta joka päivä tuntien itkukohtauksia. Yleensä nekin öisin. Lattialla vauva ei ole ikinä viihtynyt. Kun oppi nousemaan tukea vasten ja kävelemään, niin helpotti jonkun verran.

Luonnetta löytyy kuitenkin paljon ja kaikki toiminnot vauvan kanssa on sen mukaisia: vaipanvaihto,pukeminen,syöttäminen ym. yhtä helvettiä. Meillä toinen aikuinen pitää poikaa kiinni ja toinen pukee, välillä lähdetään ilman joitakin vaatteita, jos olen yksin pukemassa. (minulla ei ole enää voimia pidellä poikaa aloillaan!!!!!) Uhmaikää odotellessa..

Tutkittu on allergiat, astmat ym. Joitain allergioita varmaan on, kun on ihottumaa, mutta syyllistä ei ole löydetty.

Todella tuskaistahan tämä on ja rakkaus poikaan on väkisinkin vähentynyt.. =(

Toivottavasti teillä helpottaa iän myötä, usein niin käy! Jos kuitenkin temperamentti osoittautuu itkujen syyksi, niin PALJON voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja Tutkittu on:
Meillä TOSI vaativa vauva, kohta jo 12kk. Yhtäkään yötä ei ole vielä nukkunut kokonaan. Koliikkia ei ole ollut, mutta joka päivä tuntien itkukohtauksia. Yleensä nekin öisin. Lattialla vauva ei ole ikinä viihtynyt. Kun oppi nousemaan tukea vasten ja kävelemään, niin helpotti jonkun verran.

Luonnetta löytyy kuitenkin paljon ja kaikki toiminnot vauvan kanssa on sen mukaisia: vaipanvaihto,pukeminen,syöttäminen ym. yhtä helvettiä. Meillä toinen aikuinen pitää poikaa kiinni ja toinen pukee, välillä lähdetään ilman joitakin vaatteita, jos olen yksin pukemassa. (minulla ei ole enää voimia pidellä poikaa aloillaan!!!!!) Uhmaikää odotellessa..

Tutkittu on allergiat, astmat ym. Joitain allergioita varmaan on, kun on ihottumaa, mutta syyllistä ei ole löydetty.

Toivottavasti teillä helpottaa iän myötä, usein niin käy! Jos kuitenkin temperamentti osoittautuu itkujen syyksi, niin PALJON voimia!

Kannattaisko myös tarkistaa hoitajan (eli isän ja äidin) tapoja?
Monesti sieltäkin voi löytyä se ongelman aiheuttaja.
Kyllä minäkin pistäisin vastaan jos joku väkipakolla kiinni pitäis kun toinen yrittää pukea.
Noin pieni kun on kuitenkin kyseessä, niin kyse ei ole uhmastakaan.
Eli suositan teitä itseänne muuttamaan hiukka kasvatustapoja. Ei meilläkään saa mitään väkipakolla tehtyä, kovasti pitää innostaa, puhua, harhauttaa, vaihtaa mielenkiinnon kohdetta yms. Se vaatii tietysti sekin vanhemmalta paljon kun koko ajan saa olla keksimässä kaikkea. Helpompi on tietty väkipakolla runnoa asiat läpi, mutta suosittelen kokeilemaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja S.anni:
Alkuperäinen kirjoittaja Tutkittu on:

Kannattaisko myös tarkistaa hoitajan (eli isän ja äidin) tapoja?
Monesti sieltäkin voi löytyä se ongelman aiheuttaja.
Kyllä minäkin pistäisin vastaan jos joku väkipakolla kiinni pitäis kun toinen yrittää pukea.
Noin pieni kun on kuitenkin kyseessä, niin kyse ei ole uhmastakaan.
Eli suositan teitä itseänne muuttamaan hiukka kasvatustapoja. Ei meilläkään saa mitään väkipakolla tehtyä, kovasti pitää innostaa, puhua, harhauttaa, vaihtaa mielenkiinnon kohdetta yms. Se vaatii tietysti sekin vanhemmalta paljon kun koko ajan saa olla keksimässä kaikkea. Helpompi on tietty väkipakolla runnoa asiat läpi, mutta suosittelen kokeilemaan :)

Kyllä on toki kokeiltu ensin hyvällä. Nuo esimerkkini olivat aika kärjistettyjä tapauksia elämästämme. Poika on oikeasti tosi temperamenttinen. Perhepäivähoitajalla (monta omaa lasta ja yli kymmenen vuoden kokemus hoitolapsista) on myös vaikeuksia lapsemme kanssa.

Ap:lle, että meillä aivan samanlaista..allergiat ym. tutkittiin(ei löytynyt mitään), mutta elämä alkoi helpottamaan siinä 7-8kk:n iässä..aamusta asti kannoin päivät pitkät (ei tyytynyt reppuun, eikä liinaan)..Minulla ei ole myöskää ketään, jolta saisin apuja ja mies tekee usein vielä illat töitä. Sinun kannattaisi puhua asiasta neuvolasta, saako paikkakunnallasi kotipalvelua tms. ja tietty miehen tuki tärkeää..Mietin monet monet kerrat, että mikä vauvaa vaivaa ja sekin vei lisää voimia..Meillä auttoi aika ja nyt poika vuoden vanha ja ihan lähiviikkoina alkanut nukkumaan kokonaisia öitä silloin tällöin.
Jaksamista sinulle kovasti, osaan ainakin hieman kuvitella miltä sinusta tuntuu :)

Jep, meidän poika on ollut koko 9kk kunnon sylivauva, ei nukkunut kuin tississä kiinni, ei hetkeäkään pärjännyt yksin lattialla, ei vaunuissa viihtynyt ollenkaan, rattaissa vähän paremmin, mutta sylissä mieluiten. Kovasti auttoi jaksamista kantoliinat (jos ei sitominen kiinnosta, niin kantoreppu), painoa kun alkoi olemaan vähän turjan paljon monen tunnin sylissäkieputteluun ja kauppareissutkin helpottuivat. Suosittelen lämpimästi!