Suurin osa kotiäideistä

  • Viestiketjun aloittaja provo
  • Ensimmäinen viesti
No mä täytän perjantain 20. (uu, pyöreitä! :LOL: ) Ja olen nyt suorittanut kotona ollessa etälukiota, vuosi jäljellä vielä. Kuopuksemme syntyy lokakuussa ja hoidan hänet kotona kunnes hän on melkein 2-vuotias. Tällöin (toivottavasti) aloitan korkeakouluopinnot ja mieheni jää vuodeksi pois töistä hoitamaan tuolloin 4- ja 2-vuotiaita lapsiamme. Tiedän, että rahasta tulee tiukkaa sen vuoden ajalle (eiköhän pärjätä silti), mutta emme vaan halua laittaa vielä päivähoitoon lapsiamme. Niin ja yhteiskunnan tukia tulemme saamaan tuolloin luultavasti asumislisää sekä opintotukea - ollaanko me yhteiskunnan elättejä silloin? :eek: :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hemmahörö:
Minä en kyllä usko, että kenelläkään perimmäinen syy lasten hankintaan on se, että saadaan olla poissa töistä!!! Voihan se osa syynä vaikuttaa, mutta jos on laiska niin luulen, että lapsien hankkiminen ei kyllä ole paras ratkaisu ;) Siis kyllä niitä lapsia varmaan halutaaan myös muista syistä, ja tosiasia on että tuo kolme vuotta on aika hyvä ikäero :D
Hyvällä ystäväni on asiaa ajatellut.. 6v 4v ja nyt raskaana ja ajatellut lasten tekemistä 3v välein. Toisille ne omat lapset ja niihin liittyvät on tärkeämpiä kuin muut ulkopuolisten paineet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toiset valitsee lastenteon ja kotona olemisen, toiset valitsee työnteon. Miksi sitä pitää olla kateellinen ja halveksia toisiaan?
Eihän siinä mitään, mutta niitä katraita pitäisi sitten elättää omilla rahoilla, eikä yhteiskunnan tuilla.
No kerro mulle mitä tukia mä saan mitä sä et sais, josta kannattaa niin kateellinen olla?
täällä nousee tämä kateellisuus kortti turhan usein ylös.
Ei olekaan kiinni siitä, etteikö niitä kaikki saisi. Siinähän vika onkin. Jos kaikki vain makaisivat kotona lapsia tehden, kuka ne rahat tienaisi yhteiskunnalle? Tänäkin vuonna valtio lainaa 20% budjetistaan. Tuet pitäisi poistaa tai puolittaa, niin isompi osa joutuisi harkitsemaan, onko isoon lapsilukuun oikeasti varaa. Nyt menee turhan usein yhteiskunnan piikkiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:
No mä täytän perjantain 20. (uu, pyöreitä! :LOL: ) Ja olen nyt suorittanut kotona ollessa etälukiota, vuosi jäljellä vielä. Kuopuksemme syntyy lokakuussa ja hoidan hänet kotona kunnes hän on melkein 2-vuotias. Tällöin (toivottavasti) aloitan korkeakouluopinnot ja mieheni jää vuodeksi pois töistä hoitamaan tuolloin 4- ja 2-vuotiaita lapsiamme. Tiedän, että rahasta tulee tiukkaa sen vuoden ajalle (eiköhän pärjätä silti), mutta emme vaan halua laittaa vielä päivähoitoon lapsiamme. Niin ja yhteiskunnan tukia tulemme saamaan tuolloin luultavasti asumislisää sekä opintotukea - ollaanko me yhteiskunnan elättejä silloin? :eek: :xmas:
Tällä palstalla kaikki mitä saat tuki muodossa on tukia joista ollaan kateellisia. Itse sain esikon 18v. Nyt ikää 25v ja edelleen kotona! Saan komeat 509e ja joitain senttejä. Olkaa ihmiset koko rahan arvostya kateellisia!
 
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:
No mä täytän perjantain 20. (uu, pyöreitä! :LOL: ) Ja olen nyt suorittanut kotona ollessa etälukiota, vuosi jäljellä vielä. Kuopuksemme syntyy lokakuussa ja hoidan hänet kotona kunnes hän on melkein 2-vuotias. Tällöin (toivottavasti) aloitan korkeakouluopinnot ja mieheni jää vuodeksi pois töistä hoitamaan tuolloin 4- ja 2-vuotiaita lapsiamme. Tiedän, että rahasta tulee tiukkaa sen vuoden ajalle (eiköhän pärjätä silti), mutta emme vaan halua laittaa vielä päivähoitoon lapsiamme. Niin ja yhteiskunnan tukia tulemme saamaan tuolloin luultavasti asumislisää sekä opintotukea - ollaanko me yhteiskunnan elättejä silloin? :eek: :xmas:
Tällä palstalla kaikki mitä saat tuki muodossa on tukia joista ollaan kateellisia. Itse sain esikon 18v. Nyt ikää 25v ja edelleen kotona! Saan komeat 509e ja joitain senttejä. Olkaa ihmiset koko rahan arvostya kateellisia!
No, mä saan tällä hetkellä lapsilisän, kotihoidontuen sekä n. 700?/kk palkkaa kun käyn iltaisin siivoamassa muutaman tunnin.. Ja käyn mieluummin iltaisin töissä ettei lasta tarvitse pistää hoitoon vaan isi hoitaa.. Mutta tosiaan parin vuoden päästä tuskin saan kuin opintotukea sekä asumislisää..
 
--
Mä olisin mielelläni kotona vaikka maailman tappiin elämässä mieheni siivellä jos se olisi mahdollista. Mielummin olen kotona kuin töissä. Mieheni on samoilla linjoilla ja toivoisi mun olevan ikuinen kotiäiti. Nyt on vaan toivottava että mies saisi parin vuoden päästä käteen tonnin lisää, niin voisimme näin tehdäkin. Samalla voisin pyöritellä jotain pilipalibisnestä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toiset valitsee lastenteon ja kotona olemisen, toiset valitsee työnteon. Miksi sitä pitää olla kateellinen ja halveksia toisiaan?
Eihän siinä mitään, mutta niitä katraita pitäisi sitten elättää omilla rahoilla, eikä yhteiskunnan tuilla.
No kerro mulle mitä tukia mä saan mitä sä et sais, josta kannattaa niin kateellinen olla?
täällä nousee tämä kateellisuus kortti turhan usein ylös.
Ei olekaan kiinni siitä, etteikö niitä kaikki saisi. Siinähän vika onkin. Jos kaikki vain makaisivat kotona lapsia tehden, kuka ne rahat tienaisi yhteiskunnalle? Tänäkin vuonna valtio lainaa 20% budjetistaan. Tuet pitäisi poistaa tai puolittaa, niin isompi osa joutuisi harkitsemaan, onko isoon lapsilukuun oikeasti varaa. Nyt menee turhan usein yhteiskunnan piikkiin.
Ja tässä nähdään kuinka korkealle arvostat lastenhoidon. Tuleppa meille makaamaan muutamaks päiväks ni mä hoidan sun hommas sillä välin. Sen jälkeen, jos olet mieltä että makaan päivät, niin laitan lapset hoitoon ja lähden opiskelemaan. Jos pitäisi alkaa karsia menoja niin voitaisiin alkaa kaikesta paaaaljon turhemmasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:
No mä täytän perjantain 20. (uu, pyöreitä! :LOL: ) Ja olen nyt suorittanut kotona ollessa etälukiota, vuosi jäljellä vielä. Kuopuksemme syntyy lokakuussa ja hoidan hänet kotona kunnes hän on melkein 2-vuotias. Tällöin (toivottavasti) aloitan korkeakouluopinnot ja mieheni jää vuodeksi pois töistä hoitamaan tuolloin 4- ja 2-vuotiaita lapsiamme. Tiedän, että rahasta tulee tiukkaa sen vuoden ajalle (eiköhän pärjätä silti), mutta emme vaan halua laittaa vielä päivähoitoon lapsiamme. Niin ja yhteiskunnan tukia tulemme saamaan tuolloin luultavasti asumislisää sekä opintotukea - ollaanko me yhteiskunnan elättejä silloin? :eek: :xmas:
Tällä palstalla kaikki mitä saat tuki muodossa on tukia joista ollaan kateellisia. Itse sain esikon 18v. Nyt ikää 25v ja edelleen kotona! Saan komeat 509e ja joitain senttejä. Olkaa ihmiset koko rahan arvostya kateellisia!
No, mä saan tällä hetkellä lapsilisän, kotihoidontuen sekä n. 700?/kk palkkaa kun käyn iltaisin siivoamassa muutaman tunnin.. Ja käyn mieluummin iltaisin töissä ettei lasta tarvitse pistää hoitoon vaan isi hoitaa.. Mutta tosiaan parin vuoden päästä tuskin saan kuin opintotukea sekä asumislisää..
=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toiset valitsee lastenteon ja kotona olemisen, toiset valitsee työnteon. Miksi sitä pitää olla kateellinen ja halveksia toisiaan?
Eihän siinä mitään, mutta niitä katraita pitäisi sitten elättää omilla rahoilla, eikä yhteiskunnan tuilla.
No kerro mulle mitä tukia mä saan mitä sä et sais, josta kannattaa niin kateellinen olla?
täällä nousee tämä kateellisuus kortti turhan usein ylös.
Ei olekaan kiinni siitä, etteikö niitä kaikki saisi. Siinähän vika onkin. Jos kaikki vain makaisivat kotona lapsia tehden, kuka ne rahat tienaisi yhteiskunnalle? Tänäkin vuonna valtio lainaa 20% budjetistaan. Tuet pitäisi poistaa tai puolittaa, niin isompi osa joutuisi harkitsemaan, onko isoon lapsilukuun oikeasti varaa. Nyt menee turhan usein yhteiskunnan piikkiin.
Ja tässä nähdään kuinka korkealle arvostat lastenhoidon. Tuleppa meille makaamaan muutamaks päiväks ni mä hoidan sun hommas sillä välin. Sen jälkeen, jos olet mieltä että makaan päivät, niin laitan lapset hoitoon ja lähden opiskelemaan. Jos pitäisi alkaa karsia menoja niin voitaisiin alkaa kaikesta paaaaljon turhemmasta.
Lapset on ennenkin kasvaneet ilman yhteiskunnan tukia. Itseasiassa maapallo on räjähtämässä ylikansoitukseen, vaikka suurin osa maailmasta lisääntyy ilman tukia. Onhan se tietysti kivaa kasvatella kotona lapsia ilman taloudellista vastuuta elämästä, luottaen siihen, että yhteiskunta maksaa viulut. Siihen ei kohta vain ole enää rahaa. Onneksi. Jokaisen pitäisi itse vastata perheensä elannostaan.
 
Hoidan 4 lasta kotona ja saan kk muutaman satasen vähemmän kuin mieheni jolla vakityö jo vuosien ajan. Helpommalla pääsisin, jos lapset olisivat päivähoidossa klo7-18 ja itse kuluttaisin koulun penkkejä.
Mutta mulle se ei ole oikeasti vaihtoehto laittaa lapsia hoitoon ja päästä itse helpommalla.
 
Siis miten tää meni räyhäämiseks jostain kateellisuudesta?Mä en tod. ole kateellinen kotiäideille, ei sitä rahaa mitenkää ovista ja ikkunoista niille tule..

Mutta kun ihan oikeasti, on ihmisiä jotka tekee lapsia sen takia ettei tartte lähtee töihin!Mulla on edelleen tuttavapiirissä sellainen, on sanonut sen ihan suoraan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Hoidan 4 lasta kotona ja saan kk muutaman satasen vähemmän kuin mieheni jolla vakityö jo vuosien ajan. Helpommalla pääsisin, jos lapset olisivat päivähoidossa klo7-18 ja itse kuluttaisin koulun penkkejä.
Mutta mulle se ei ole oikeasti vaihtoehto laittaa lapsia hoitoon ja päästä itse helpommalla.
Miksi kuvittelet, että yhteiskunnan pitäisi maksaa minkäänlaisia tukia lasten tekemisestä? Miksi ei voida lähteä siitä, että jokainen vastaa itse elannostaan? Poislukien sairaat, tietysti. Ei yhteiskunta kertakaikkiaan voi enää pitkään kestää sitä, että iso osa parhaassa työiässä olevista makaa kotona harrastamassa pirttiviljelyä. Tulette vielä näkemään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toiset valitsee lastenteon ja kotona olemisen, toiset valitsee työnteon. Miksi sitä pitää olla kateellinen ja halveksia toisiaan?
Eihän siinä mitään, mutta niitä katraita pitäisi sitten elättää omilla rahoilla, eikä yhteiskunnan tuilla.
Mutta kun yhteiskunta on niin päättänyt, että lapsen kanssa saa olla kotona siihen saakka kun tämä täyttää 3. Miksi asiasta pitäisi sitten syyllistää niitä äitejä, jotka haluavat olla lastensa kanssa kotona? Ja ne tuet, mitä yhteiskunnalta saa, ovat aivan liian pieniä siihen että niiden takia kannattaisi kotiin jäädä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toiset valitsee lastenteon ja kotona olemisen, toiset valitsee työnteon. Miksi sitä pitää olla kateellinen ja halveksia toisiaan?
Eihän siinä mitään, mutta niitä katraita pitäisi sitten elättää omilla rahoilla, eikä yhteiskunnan tuilla.
Mutta kun yhteiskunta on niin päättänyt, että lapsen kanssa saa olla kotona siihen saakka kun tämä täyttää 3. Miksi asiasta pitäisi sitten syyllistää niitä äitejä, jotka haluavat olla lastensa kanssa kotona? Ja ne tuet, mitä yhteiskunnalta saa, ovat aivan liian pieniä siihen että niiden takia kannattaisi kotiin jäädä.
Sitä mahdollisuutta ei varmastikaan ole tarkoitettu ketjutettavaksi loputtomiin ja työn välttelemiseen. Ts. lapsien teosta tehdään ura, kun työnteko ei kiinnosta. Jos ne rahat on suolarahoja, miksi sitten haette niitä? Antakaa puolisonne elättää perheensä, kuten kuuluisi, jos toiselle ei työt maistu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toiset valitsee lastenteon ja kotona olemisen, toiset valitsee työnteon. Miksi sitä pitää olla kateellinen ja halveksia toisiaan?
Eihän siinä mitään, mutta niitä katraita pitäisi sitten elättää omilla rahoilla, eikä yhteiskunnan tuilla.
Mutta kun yhteiskunta on niin päättänyt, että lapsen kanssa saa olla kotona siihen saakka kun tämä täyttää 3. Miksi asiasta pitäisi sitten syyllistää niitä äitejä, jotka haluavat olla lastensa kanssa kotona? Ja ne tuet, mitä yhteiskunnalta saa, ovat aivan liian pieniä siihen että niiden takia kannattaisi kotiin jäädä.
Sitä mahdollisuutta ei varmastikaan ole tarkoitettu ketjutettavaksi loputtomiin ja työn välttelemiseen. Ts. lapsien teosta tehdään ura, kun työnteko ei kiinnosta. Jos ne rahat on suolarahoja, miksi sitten haette niitä? Antakaa puolisonne elättää perheensä, kuten kuuluisi, jos toiselle ei työt maistu.
No kai sitä nyt kaikki tuet haetaan, kun kerran sellainen mahdollisuus on olemassa :LOL: Kuka jättäisi hakematta, kun toisetkin hakevat ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Hoidan 4 lasta kotona ja saan kk muutaman satasen vähemmän kuin mieheni jolla vakityö jo vuosien ajan. Helpommalla pääsisin, jos lapset olisivat päivähoidossa klo7-18 ja itse kuluttaisin koulun penkkejä.
Mutta mulle se ei ole oikeasti vaihtoehto laittaa lapsia hoitoon ja päästä itse helpommalla.
Miksi kuvittelet, että yhteiskunnan pitäisi maksaa minkäänlaisia tukia lasten tekemisestä? Miksi ei voida lähteä siitä, että jokainen vastaa itse elannostaan? Poislukien sairaat, tietysti. Ei yhteiskunta kertakaikkiaan voi enää pitkään kestää sitä, että iso osa parhaassa työiässä olevista makaa kotona harrastamassa pirttiviljelyä. Tulette vielä näkemään.
En ole kuvitellut mitään, koska joka kk tililleni on napsahtanut milloin mitäkin tukia. Jos olisin elänyt ilman tukia tai yhteiskunnan tarjoamaa suojaa, niin en varmasti tässä olisi kirjoittelamassa, joten nyt taplaan tuilla ja tuloilla, mitä minulla on. Miksi pitäisi jossitella tai verrata tätä päivää menneeseen? Kun ennen ei ollut syöpähoitoja kuin nytten niin pitäisikö kieltäytyä hoidosta sen takia?!?
 
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Hoidan 4 lasta kotona ja saan kk muutaman satasen vähemmän kuin mieheni jolla vakityö jo vuosien ajan. Helpommalla pääsisin, jos lapset olisivat päivähoidossa klo7-18 ja itse kuluttaisin koulun penkkejä.
Mutta mulle se ei ole oikeasti vaihtoehto laittaa lapsia hoitoon ja päästä itse helpommalla.
Miksi kuvittelet, että yhteiskunnan pitäisi maksaa minkäänlaisia tukia lasten tekemisestä? Miksi ei voida lähteä siitä, että jokainen vastaa itse elannostaan? Poislukien sairaat, tietysti. Ei yhteiskunta kertakaikkiaan voi enää pitkään kestää sitä, että iso osa parhaassa työiässä olevista makaa kotona harrastamassa pirttiviljelyä. Tulette vielä näkemään.
En ole kuvitellut mitään, koska joka kk tililleni on napsahtanut milloin mitäkin tukia. Jos olisin elänyt ilman tukia tai yhteiskunnan tarjoamaa suojaa, niin en varmasti tässä olisi kirjoittelamassa, joten nyt taplaan tuilla ja tuloilla, mitä minulla on. Miksi pitäisi jossitella tai verrata tätä päivää menneeseen? Kun ennen ei ollut syöpähoitoja kuin nytten niin pitäisikö kieltäytyä hoidosta sen takia?!?
Ja sieltä reipas olkiukko keskusteluun. Kohta näemme varmaan vielä Godwinin lain toteutuvan...

Jos kaksivitonen on perustanut tähänastisen aikuisikänsä lasten pyöräyttelyyn ja yhteiskunnan tuilla elelyyn, niin alkaa oikeasti pelottamaan, saako kukaan enää 20-30 vuoden kuluttua eläkkeitä. Pitää katsoa myös tulevaisuuteen valintojensa pohjaksi.
 
Varmasti on niitäkin jotka työtä karttavat, eivätkä töihin halua niin kotiäideissä kuin muissakin ryhmissä. Mutta toisaalta ihmettelen miten paljon negatiivista, ja suorastaan törkeää huomauttelua saa kuulla kun hoitaa lapsensa kotona. Itse olen 25v, kolmen lapsen äiti. Lapseni olen hoitanut kotona, koska se on meidän perheelle sopinut. Enkä kitise tuista yms. Jokainen sen elämänsä kuitenkin itse valitsee. Toki eläisimme paljon ns. leveämmin jos olisin ollut töissä jos nyt karkeasti vain rahassa tätä mitataan. Mutta me olemme elämämme, ja menomme mitoittaneet näin. Ja itse olemme aina kaiken maksaneet, ja lapsemme hoitaneet. Itse ainakin uskon kun työ-ja opiskeluelämään astun runsaan vuoden päästä että sinnikkyydellä ja päättäväisyydellä elämässä pärjää. Lapset ovat eniten minua kasvattaneet ihmisenä, ja olleet motivaatio aloittaa uusia asioita. Samalla myös ne realiteetit pysyvät, seuraava askelta miettii tarkkaan koska on myös vastuussa muusta kuin omasta hyvinvoinnistaan.
 
kokeile parivuotta niin tiiät.
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Hoidan 4 lasta kotona ja saan kk muutaman satasen vähemmän kuin mieheni jolla vakityö jo vuosien ajan. Helpommalla pääsisin, jos lapset olisivat päivähoidossa klo7-18 ja itse kuluttaisin koulun penkkejä.
Mutta mulle se ei ole oikeasti vaihtoehto laittaa lapsia hoitoon ja päästä itse helpommalla.
mitä sä tiedät helpommasta.. huh pääsetkö muka koulussa/töissä helpommalla.. kuules samat kotihommat.. ruoat, siivoukset. joudut hoitamaan joka viikko kuitenkin. ja viellä teet koulutehtävät./ työt... siinä samassa. kotiäiti kun ei tiedä mitä se on olla töissä/koulussa ja hoitaa koti samalla.. niin turha siitä silloin puhua. itse koen oloni helpommaksi kotona kuin työn ja kodin yhdistämisessä. ja olen molemman nyt kokenut. kyllä ne lapset sotkee iltapäivästäkin ja syö iltapäivästä.. vaikka päivät on tarhassa.. ja ei ne tarhassa pyykkiä pese yms.. sä ne teet töiden /koulun jälkeen. vaikka kuinka tätä jankuttaisi kotirouvat on niin itseään täynnä.. että eivät sitä tajua sitten millään..!!
 
vierass
Vai laiskoja :D Mä kyllä tuhat kertaa mieluummin olisin töissä, kun kotona noiden kanssa. Mä vaan olen sitä mieltä, että lasta en hoitoon vie niin kauan, kun ei osaa puhua.

Nyt kuopus reilu 2 ja jonkun verran tulee tekstiä jo eli kohta pääsee lomaileen töihin :) Töissä on lakisääteiset tauot ja kaikki!
 
koti ja työäiti
itse viihdyin todella hyvin kotiäitinä, tosin olinkin "vain" 4vuotta, jolloin kuopuskin ehti täyttämään sen 3v. kun menivät päiväkotiin. meillä ratkaisi raha tuon töihinpaluuni, ei ollut yksinkertaisesti varaa olla kotona vain miehen tuloilla. lisää lapsia varmasti vielä teemme, ajankohta ei vain juuri nyt ole suotuisa, onneksi on monta vuotta aikaa vielä ainakin kaksi tehdä :)
nyt lapset 5v ja 6v. meillä ikää 25v. ja 27v.
 
äitee täälläkin
Jos tuet otettaisiin pois kotihoidosta niin silloin olisi mielestäni myös kohtuullista että töissä käyvät vanhemmat maksavat lapsensa hoidon kokonaan. Nykyinen maksu on vain murunen todellisiin kuluihin yhteiskunnalle!!!
 

Yhteistyössä