Suuri vauva.Gallup

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sirius
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sirius

Vieras
Minulle povataan suurta lasta kun sf mitta viikolla 27+5 on 27 cm. Eli himpun alle yläkäyrän mennään.
Olen pieni ihminen ja luonnollisesti pelottaa, että lapsi on liian suuri minulle. Edelliset lapseni ovat olleet täysiaikaisina 3200g ja keskikäyrällä kasvaneet.

Kertokaapas teidän isojen sf-mitta-vauvojen syntymäpainoja?

Vaadinko ennen synnytystä synnytystapa- arvion sekä lapsen koko kontrollin. Olen itse reilusti alle 160 cm äiti.

Minulla loppuraskaudesta yläkäyriä hipoen sf-mitta.Itse olen 164 cm ja hoikka. Lapsi painoi synttyessään 4050 g ja alateitse hyvin syntyi. Riippuu niin paljon omasta lantiosta.
Kannattaa käydä synnytystapa-arviossa (meillä neuvola itse lähetti siihen)
ja ainahan nekään ei täysin 100 % varmoja ole, mutta onnea sinulle ja antoista tulevaa vauva-aikaa :)

Esikoista odottaessa sf on ollut alakäyrilla, mutta lopussa lähempänä yläkäyrää, vauva syntyessään 3100g/47 cm/py33,5cm

Kakkosta odottaessa sf näyttää kulkeneen keskikäyrällä ja vähän sen yläpuolella, vauva syntyessään 3820g/52cm/py37cm. Raskausaikana olikin sellainen olo, että vauva on isompi kuin edellinen.

Itse olen vain vähän yli 150cm ja alakautta molemmat syntyneet aika helposti. Luulen, että sf mittaan vaikuttaa myös vatsan muoto ja vauvan asento vatsassa mittaushetkellä. Jännityksellä odotan, miten tämä kolmas kasvaa...sf ensimäisellä mittauskerralla komeasti yläkäyrällä. Mutta niin se yleensä onkin, seuraavat kerrat näyttävät mihin käyrälle asettuu =) (Sen olen kyllä jo päättänyt, että jos alkaa tuntua että vauva on isokokoinen niin vaadin kunnon synnytystapa-arvion. Sen verran tiukille otti kakkosen pään ulos saaminen.)

Mulla oli viikolla 27 sf myös 27,5 =)

Yläkäyrällä mentiin koko ajan ja peloteltiin isolla vauvalla..muksu oli syntyessään vähän reilu 3100g, että ei paha. Se sf-mittahan ei kerro muuta kuin sen että lapsi kasvaa, kokoa siitä ei niinkään voi päätellä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 11:56 Sirius kirjoitti:
Minulle povataan suurta lasta kun sf mitta viikolla 27+5 on 27 cm. Eli himpun alle yläkäyrän mennään.
Olen pieni ihminen ja luonnollisesti pelottaa, että lapsi on liian suuri minulle. Edelliset lapseni ovat olleet täysiaikaisina 3200g ja keskikäyrällä kasvaneet.

Kertokaapas teidän isojen sf-mitta-vauvojen syntymäpainoja?

Vaadinko ennen synnytystä synnytystapa- arvion sekä lapsen koko kontrollin. Olen itse reilusti alle 160 cm äiti.

Vauvan pään ympärys on ratkaiseva ja sinun oma lantion mitta. Toiset jotka ovat todella siroja ja pieniä ovat synnyttäneet "isojakin" vauvoja, mutta niin sanonut normaali tai hieman reilummankin kokoiset eivät sitä välttämättä kerro. Sf-mitta ei kerro sitä voitko synnyttä normaalisti vai et. Itse tein ensimmäistä 25h kunnes todettiin ettei mahdu. Nukutuksessa mitattiin samlaa lantio kun vauvelikin syntyi ja liian ahdas. Kyllä ne osaavat siellä laitoksella asiansa. Ei kannata turhaan alkaa pelätä toisten "kauhukertomuksista". HYVÄÄ ODOTUSTA JA JUHANNUSTA! :wave:

mietiskelen tätä itsekkin. tänään neuvolassa mitattiin sf 39,viikoja 38+3..
eli aika paljon yläkäyrän yläpuolella.

molemmat aikaisemmat ovat myös olleet yläkäyrällä tyttö 4565g ja poika 3810g (syntyi 36+6)

mutta tää on vielä isompi käyrän mukaan \|O

Mulla ekan sf meni koko raskauden ajan käyrän alaosassa,poika oli 54cm,4140g.
tokan sf-mitta meni käyrän keskelle ja poika oli 49cm,3600g.
kolmannen kanssa sf-mitta meni käyrien yläpuolella ja poika oli 52cm ja painoa 4690g.
Eka ja kolmas tuntuikin isolta ja olo oli lopussa tosi tukala!
Kaikki on syntyny normisti alakautta ja hyvin ovat mahtunu tulemaan kolmoselta ei tarvinnut edes tikata!

mulla oli sf-mitta koko ajan siinä yläkäyrällä ja poika oli syntyessään (rv38+3) 4060g ja 52cm. muistaakseni. Itse olen hoikka, 169cm pitkä. Synnytys oli vaikea. Onneksi ei mennyt laskettuun aikaan asti, olisin vissiin joutunut synnyttämään norsun. Tän toisen kohdalla aijon vaatia kaikki mahdolliset tutkimukset että vauvan koko ja oma kykeneväisyyteni arvoidaan.

Esikko synty rv 40+1 ja paino 4420g ja pituutta 54cm. Synnytys mielestäni aika helppo, pituutta minulla 165cm kolmea päivää ennen synnytystä sanottiin että jos ei viikon sisällä synny ni käynnistetään ja lisäsi että 4,5kg on maksimi mikä mahtuu tulemaan. Sf-mitta meni koko ajan yläkäyrän yläpuolella.

Mullakin sf-mitta kulkenut melkein koko raskauden ajan yläkäyrän yläpuolella. Muistuttaisin kuitenkin ettei pelkästään vauvan koko vaikuta siihen, vaan myös mm. lapsiveden määrä ja vauvan mahdollinen laskeutumattomuus!

Mulla sf-mitta ollut kummankin raskauden aikana kekiverto alusta loppuun. Paino nousi ekalla kerralla 17kg ja toisella 27kg. Kummankin raskauden alussa olen painanut 55kg ja olen vain 152cm. (nyt kolmas raskaus alussa) Normaalin painoindeksin ja normaalin sf-mitan takia en saanut mitään mittauksia. Oma olo ja huima painonnousu ei kuulema ollut esim. sokerirasituksen arvoinen juttu. Esikoinen oli 3980g ja 53cm. Painoarviossa (ultra) kuukautta ennen syntymäänsä mukamas alle 2kg... Tunsin että toinen lapsi on isompi mutta mitään ei tehty pyynnöistäni huolimatta. Painoarvio päältä käsin, kuulema 3,5kiloinen tulossa. Neiti oli 4850g ja 54cm. Eli ei se sf-mitta, ultra jne. kaikkea kerro... Saas nähdä minkä kokiseksi kolmas kasvaa :o

Suurin mitta taisi olla kakkiosen aikana, viikolla 39 oli 38cm. Vauva syntyi rv 39+6 ja painoi 4620g. Hyvin syntyi alakautta =)
Nyt on sf-mitta 35cm ja viikot tuolloin 37. Ultrassa rv 36+6 painoarvio 3600g ja aikaa kasvaa on vielä.

ei se sf mitta kaikkea kerro.Riippuu vatsan muodosta ja ylipäätänsä ruumiinrakenteesta.Kaverini sisko oli viimisillään eikä sitä olis välttämättä edes huomannu...Mulla mentiin aluks yläkäyrää mutta tasottu sitten.
Lapsi oli ikäänsä nähden(synty 36+3) normaalipainosena 2070g

Mulla tästä toisesta on nyt kerran mitattu sf-mitta ja rv:lla 22+ se oli 26 cm.. Vertailun vuoksi esikoisesta samoilla viikoilla mitta oli 19 cm. lapsivettä on normaalin verran, eli minulle kyllä on povattu todella isoa lasta.
Olemme molemmat todella pitkiä, ensimmäisen lapsen kohdalla ihmettelinkin, kuinka meille syntyi "normikokoinen" poika, 51 cm ja 3560g. Eli nyt jännityksellä odotetaan kuinka käy...

piti oikein esikoisen aikanen äitiyskortti kaivaa esiin. olen itse tasan 160cm pitkä ja minut laitettiin esikoiselta sf-seurantaan. Minulla oli sf-mitta jo viikolla 25 tuon 27cm. Ja kyllä saivat neuvolassa minut huolestumaan kun koko ajan hokivat että iso vauva tulee. no päivä lasketun ajan jälkeen syntyi sitten meidän iso vauva: pituutta 46cm ja painoa 3020g. Ettei se sf-mitta aivan kaikkea kerro=).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.06.2006 klo 22:11 julia kirjoitti:
piti oikein esikoisen aikanen äitiyskortti kaivaa esiin. olen itse tasan 160cm pitkä ja minut laitettiin esikoiselta sf-seurantaan. Minulla oli sf-mitta jo viikolla 25 tuon 27cm. Ja kyllä saivat neuvolassa minut huolestumaan kun koko ajan hokivat että iso vauva tulee. no päivä lasketun ajan jälkeen syntyi sitten meidän iso vauva: pituutta 46cm ja painoa 3020g. Ettei se sf-mitta aivan kaikkea kerro=).
Sama homma mulla toista odottaessa...tyttö oli kuitenkin mitoiltaan 2,9 kg + 46 cm, syntyi päivä ennen laskettua aikaa... :) Myös kahdella seuraavalla käyrä on huidellut yläpuolella, pojat olivat kooltaan 3,6 kg + 52 cm sekä 3,1 kg + 47 cm, eli eivät suuria hekään. :heart:

Minulla sf-mitta huiteli ihan keskikäyrällä koko raskauden ajan. Tyttö syntyi 2,5 viikkoa etuajassa ja oli 4,2kg ja 53cm.

(Painoarvio oli 3,8kg, jos syntyy laskettuna aikana... Olisi kai sitten ruvennut dieetille noina 2,5 jäljellä olevana viikkona... No, painoARVIOhan se vain onkin.)

Yhteistyössä