Suuri suru, vauvan kuolema

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iltatähden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iltatähden äiti

Vieras
Hei,

Olen yrittänyt löytää vertaistukea, turhaan. Kohtukuolema-sivustoja on, mutta mistä löytäisin vertaistukea tilanteeseen, joka meille kävi.

Odotin iltatähteämme raskausviikoilla 28+6, kun jouduin sairaalaan raskausmyrkytysoireiden vuoksi. Oma oloni oli aivan hirveä, päätä särki niin, että näköä haittasi, turvotusta oli paljon, pissassa valkuaista +++ ja verenpaineet koholla. Hemoglobiini oli 85. Sydämessä tuntui rytmihäiriöitä ja olo alkoi tuntua siltä, että kuolenko tähän. Sairaalassa tarkkailivat mun oloa 5 päivää ja sitten laittoivat kiireelliseen sektioon, kun mun vointi alkoi olla todella huono. Vauvasta puhuivat koko ajan tyyliin, että vauvalla kaikki hyvin, sillä ei ole mitään hätää. Vauvan painoarvio oli noin 1,5kg, joten sanoivat, että ihan on hyvän kokoinen poika.

Synnytyssalissa kaikki meni hyvin, kunnes vauva nostettiin kohdusta. Sitten tuli hiiren hiljaista. Kukaan ei sanonut sanaakaan, paitsi pieni poikamme, joka päästi elämänsä ensimmäisen ja viimeisen parkaisun, pienen ja hennon sellaisen. Sitten oli taas hiljaista. Mieheni silitti hiuksiani, kun vauvaa elvytettiin hoitopöydällä. Vauva saatiin virkoamaan ja minä hymyilin onnesta. Kukaan ei edelleenkään sanonut mitään. Hetken päästä lääkäri pyysi miestäni vierellensä ja kysyi, että onko suvussamme moniraajaisuutta? Ajattelin hädissäni, että onko lapsella kolme kättä, jalkaa vai mikä on? Vauvalla olikin ylimääräiset pikkurillin päät ja pikkuvarpaan päät. Silloinkin vielä kuvittelin, että eihän tuo nyt mitään vakavaa voi olla. Mieheni lähti saattamaan poikaamme sairaalan keskolaan ja minä jäin leikkaussaliin, josta pääsin pian heräämöön. Heräämössä jouduin tosin olemaan 5 tuntia, jonka jälkeen pääsin yömyöhällä osastolle.

Yömyöhällä minulle selvisi, että vauvamme on sairas. En voinut käsitellä asiaa, vaan kielsin sen olemassaolon. Sanoin miehelleni ja lasten lääkärillekin puhelimessa, että ei varmasti ole mitään hätää, eihän? Että kaikki menee vielä hyvin. Sain unilääkkeitä, että pystyin nukkumaan. Seuraavana aamuna menimme kuulemaan lastenlääkärin "tuomiota" ja silloin tuntui, että kuolen tähän paikkaan. Vauvallamme epäiltiin 13 trisomiaa, eli syvää kehitysvammaa. Vauvamme sydän oli vikoja täynnä, sijaitsi oikealla puolella, sisäelimet olivat täynnä vikoja, aivoista puuttui osia. Lääkärin sanoista jäi mieleen lähinnä, ettei tehohoideta, ei toivoa elämästä. Jouduimme tekemään päätöksen vauvamme tehohoidon lopettamisesta ja sen jälkeen kaikki tapahtuikin kuin unessa, elokuvassa. En tahtonut uskoa, että tämä on minun elämäni, kun en voi uskoa tätä vieläkään. Minähän odotin tervettä vauvaa, tai niin minulle oli koko raskauden ajan sanottu.

Vauvamme kastettiin keskolassa ja ne olivat elämäni surullisimmat ristiäiset. Itkin vauvaa, itkin vauvan sairautta, itkin sitä, että 4-vuotias tyttäremme ei saakaan hoitaa vauvaa, jota niin kovasti odotti, itkin pettymystä, tunsin suurta avuttomuutta ja vihaa. Tehohoidosta luovuttiin ja sain poikamme ensimmäisen ja viimeisen kerran syliini, johon hän ikiuneen rauhaisaan nukahti. Lauloin pojalle, kerroin hänelle asioita elämästämme, itkin, suukotin, kerroin rakastavani ja sydän syrjällään vapisin. Pelkäsin eniten, että pieni kärsisi kipuja kuoleman hetkellä. Mutta poikanen näyttikin vain nukkuvan pois. Pesimme ja puimme vauvan viimeistä matkaa varten ja hyvästelimme hänet kaikessa rauhassa. Vaikea oli vauva taakse jättää ja lähteä takaisin sairaalan vuodeosastolle makaamaan.

Tänään on kulunut 10 päivää vauvan syntymästä ja vauvan kaipuu on ihan kamala. Tuntuu, että sydän halkeaa tähän paikkaan ja käsivarsia särkee. 6- ja 4-vuotiaat pitävät arjen syrjässä kiinni, mutta tämä tuska on siltikin raastavaa.

Kaikesta vertaistuesta olen enemmän kuin kiitollinen. Ystäväni eivät ole kokeneet mitään vastaavaa ja tunnen lähinnä tuskaa ja vihaa siitä, kun sanovat, että onhan sinulla onneksi jo muita lapsia. Niin on, mutta vauvaa jää ikävä ja kaipuu silti. Ihan kuin en olisi oikeutettu tähän suruun, koska olen jo äiti eläville lapsille.

Miten tästä selviää, kun tekee niin kipeää?

tottakai sinä olet oikeutettu suruun! onhan kyse omasta lapsesta, jota rakastaa jo siitä hetkestä saakka kun tietää ett hän olisi tulossa maailmaan, ei sillä ole väliä onko ennestään 0 vai 10 lasta, samalta se menetys tuntuu!

voimia sinulle ja perheellesi :heart:

Täältä omien seinieni sisältä lähetän sinulle lämpimiä ajatuksia ja toiveen siitä, että jaksat suuren ja kohtuuttoman surusi kanssa. En osaa sano miten selvitä, mutta toivon, että päivä päivältä taakkasi kevenee. Olen niin pahoillani puolestanne.

Paljon voimia ja jaksamisia sulle! Ja vaikka sinulla on muita lapsia, tosi rakkaita, niin ymmärrän täysin että eiväthän he voi korvata menetettyä lastasi. Ei yksikään lapsi voi korvata toista, oli sitten kuinka rakas ja tärkeä tahansa.
Minulla ei ole omia kokemuksia joten en voi kuvitellakaan miltä sinusta tuntuu. Kannattaa kysellä neuvolasta josko paikkakunnallasi olisi jonkinlaista vertaistukitoimintaa?

Otan osaa, voimia teidän perheelle vaikean ajan yli jaksamiseen ? Ja tottakai teillä kaikilla on oikeus surra, myös sinulla. Ja pitääkin surra suru pois.

saisitko sairaalan kautta vertaistukea? siellä varmasti järjestetään vertaistukiryhmiä ja tällöin voisit tutustua saman kokeneisiin ihmisiin? se helpottaisi varmasti.. nyt tarvitse vain aikaa itsellesi, surun käsittelyyn! voisiko lapset mennä vaikkapa mummolaan viikonlopuksi? tällöin saisit aikaa miehesi kanssa kahden ja saisit surra rauhassa, ilman että sinun tarvitsee miettiä lapsiasi ja heidän tunteitaan? voimia sinulle ihan kamalasti :heart:

otan osaa. surulle on annettava aikansa, suru tekee kipeää. ikinä se ei häviä kokonaan, mutta haalistuu. läheisten on vaikea suhtautua, löytää oikeita sanoja kun elämänlanka katkeaa ennen aikojaan. he ehkä yrittävät lohduttaa, vaikka se sinua loukkaakin. seuraavaa en tarkoita ilkeilyksi, mutta surun ja tuskan kuuluukin olla raastavaa. ei kohtaamaasia surua voi hetkessä käsitellä, hyväksyä.

ei siitä tartte selvitäkään. ts vauva on aina teridän kolmas lapsenne ja isompien sisarusten pikkuveli. Kannattaa kysyä sairaalasta mihin tahoon voi ottaa yhteyttä avun saamiseksi. Jaksuja teille, ja voimia kohdata sukulaiset tuttavat etc...

Siskolleni kävi vastaava tapahtuma. Joutui Senäjoelta Tampereelle sairaalaan samoista syistä kuin sinä, ja viikon makkoili osastolla. Oireet pahenivat ja vauvan piti ottaa pois. Hän eli 3 tuntia hengityskoneessa ja nukkui pois. Hänellä oli myös sisäelimissä poikkeavuuksia, kolme keuhoa tai ainakin keuhkonalku, en muista tarkasti kun ei itselle tapahtunut. Lääkärin tuomio oli sitten että lapsi oli niin pahoin vammainen että ei olisi selvinnyt vaikka olisi ollut täysiaikainen, hänen olisi luonnon lakien mukaan pitänyt tulla heti alussa pois keskenmenona, mutta jostain syystä meni niin pitkälle. Lapsi syntyi noin 26 viikolla, sai nimen ja haudattiin. Nyt heillä on kaksi lasta, toinen syntyi tapahtumasta vuoden päästä ja toinen reilun kahdenvuoden päästä.

Osanottoni teille ja toivottavasti aika vähän lieventää menetyksenne tuskaa.

KÄPY- Lapsikuolemaperheet ry on vertaistukiyhdistys, joka auttaa kaikkia kuoleman kautta lapsensa menettäneitä perheitä. Tukea tarjoamme auttavan puhelimen, tukihenkilöiden sekä ympäri Suomea kokoontuvien keskusteluryhmien avulla. Sivuiltamme on myös tulostettavissa lapsen kuolemaa käsitteleviä tukipaketteja

kapy.fi

Itku tuli täälläkin lukiessa. Surusi on käsittämättömän suuri enkä löydä sanoja. Toivottavasti saat tukea mieheltäsi. Lapsi on rakas ensi hetkestä lähtien, kun raskaudesta saa tietää eikä jo olemassa olevat lapset voi paikata menetystäsi. Voimia paljon!

voimia teille suuren surun keskelle, muista surra rauhassa, älä patoa suruasi! itse menetin lapseni hänen ollessaan 3kk ikäinen, kätkytkuolema.. nyt tapahtuneesta on kulunut 2 vuotta ja 4kk, olo on helpottunut, mutta ikävä ei koskaan häviä, kyseessä oli esikoiseni! muista pitää myös itsestäsi huolta tämän kaiken keskellä :heart: itse sain vertaistukea sairaalan kautta vertaistukiryhmästä!

"Katselen täältä kaukaa, Rakas Taivaan Isä, miksi äiti itkee? Miksi isällä niin raskaat askeleet? Minäkö heille olen surua tuottanut, kun vain katselen täältä kaukaa? Enkä tule vaikka he odottavat niin kovasti, että raskain sydämin käyvät iltaisin nukkumaan. Voitko Taivaan Isä äitiä lohduttaa, pyyhkiä kyyneleet pois? Voitko isän olkaa taputtaa, ettei hän niin kumarassa ois? Kerro heille Taivaan Isä, etten ihan vielä ole valmis syntymään maailmaan. Kerro, että jotkut lapset taivaassa niin rakkaita on Luojalle, ettei heitä malttaisi millään antaa pois. Huomaisipa äiti, kun hänen luokseen lennän perhosena ikkunaan. Tietäisipä isä, miten tuulen mukana hänen poskeaan silittää saan. Vielä joskus saan pienenä kasvaa äidin vatsassa ja isän vahvat käsivarret ympärilläni tuntea. Ja kun vihdoin kohtaamme löytää tarkoituksensa pettymys jokainen. Ne on kestettävä, jotta juuri minä syntyisin. Niin ikävä on kaukana täällä äitiä ja isää. Koska saan mennä, Taivaan Isä? Joko pian pääsen omaan kotiin?"

Voimia koko perheelle!!!! Ja erityisesti sinulle!!! Itse en ole kokenut vastaavaa mutta jotenki pystyn kuvitella miten hirveä tilanne ois jos vauvaa ei yhtäkkiä oiskaa. Ja tuo "onneksi sinulla on muita lapsia"- asenne on kyllä tuttu. Toista lasta oottaessani istukka alkoi vuotamaan ja jouduin sairaalaan. viikkoja oli 15 ja lääkäri sanoi että jos vuotoa ei levolla ja lääkityksellä saada loppumaan niin mitään ei oo tehtävissä. Kun sitte kerroin tästä asiasta omalle äitiysneuvolan kätilölleni niin tämä lohdutti mua sillä että onneksi mulla on jo kiva 2,5v poika. Ihan kuin se jotenki korvais kaiken. Teki mieli sanoa että vaikka onkin jo yks ihana lapsi niin ei se voi koskaan täyttää sitä paikkaa joka mahassa olevalla vauvalla on meidän elämässä!! Mun mielestä tosi huono tapa lohduttaa. Meillä kävi onni, vuoto loppui ja syntyi terve tyttö joka on nyt 3,5vuotias. Mutta olisi voinu käydä toisinkin ja en tosiaan tiedä miten olisin siitä selvinny.

Yhteistyössä